Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rigamonti, Carla
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15328
Resumo: The aim of this study was to explore the psychical constitution and the possibility of language acquisition in deaf children recipients of cochlear implants that are enrolled in the Listening Space Program. Concepts related to the psychical operations of identification and separation were developed, as also the importance of motherhood and fatherhood functions and playing. Afterwards the possible effects of the diagnostic of deafness on the relationship between the baby and the parents were explored. At last, there were three case studies selected between the Listening Space Program users, under the hypothesis that the identification and the separation are crucial operations for the child to be psychically prepared to receive the stimulation from the cochlear implant, in this way intertwining the notions of psyque and development. The conclusion pointed to the importance of an intervention that takes in consideration the subjective aspects of the involved, as well as the attention to the parents in this intervention. This work would be done under the hypothesis that the psychical constitution of the subject is crucial for further instrumental acquisitions, the spoken language between them
id PUC_SP-1_d0045eaeaa54cc710b21c25fd52db710
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/15328
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Mezan, Renatohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4467297H3Rigamonti, Carla2016-04-28T20:38:50Z2014-04-032014-03-07Rigamonti, Carla. Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta. 2014. 155 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15328The aim of this study was to explore the psychical constitution and the possibility of language acquisition in deaf children recipients of cochlear implants that are enrolled in the Listening Space Program. Concepts related to the psychical operations of identification and separation were developed, as also the importance of motherhood and fatherhood functions and playing. Afterwards the possible effects of the diagnostic of deafness on the relationship between the baby and the parents were explored. At last, there were three case studies selected between the Listening Space Program users, under the hypothesis that the identification and the separation are crucial operations for the child to be psychically prepared to receive the stimulation from the cochlear implant, in this way intertwining the notions of psyque and development. The conclusion pointed to the importance of an intervention that takes in consideration the subjective aspects of the involved, as well as the attention to the parents in this intervention. This work would be done under the hypothesis that the psychical constitution of the subject is crucial for further instrumental acquisitions, the spoken language between themO presente trabalho teve como objetivo explorar a constituição psíquica e possibilidade de aquisição de linguagem de crianças surdas usuárias de implante coclear que frequentam o Programa Espaço Escuta. Para isso, foram desenvolvidos conceitos relacionados às operações psíquicas de identificação e separação, assim como à importância das funções materna, paterna, e do brincar. A seguir, foi feita uma exploração sobre os possíveis efeitos do diagnóstico da surdez sobre a relação entre o bebê surdo e o casal parental. Ao final, foram realizadas discussões de três casos selecionados entre os participantes do Espaço Escuta, sob a hipótese de que a identificação e a separação são operações fundamentais para que o aparelho psíquico da criança esteja preparado para receber os estímulos provenientes do implante coclear, entrelaçando assim as noções de psiquismo e desenvolvimento. A conclusão apontou para a importância de uma intervenção que considere os aspectos subjetivos dos sujeitos envolvidos, assim como a atenção aos pais nessa intervenção. Tal trabalho seria realizado sob a hipótese de que a constituição psíquica do sujeito é fundamental para as futuras aquisições instrumentais, entre elas a falaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31813/Carla%20Rigamonti.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiaConstituição psíquicaSurdezImplante coclearPsicanálisePsychical constitutionDeafnessCochlear implantPsychoanalysisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAConstituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escutainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCarla Rigamonti.pdf.txtCarla Rigamonti.pdf.txtExtracted texttext/plain407439https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/3/Carla%20Rigamonti.pdf.txt4fd6b754a91debddaae7c40432c8c0f5MD53ORIGINALCarla Rigamonti.pdfapplication/pdf1095261https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/1/Carla%20Rigamonti.pdf4f3e63197bb9839f36cc240a3d8f5e37MD51THUMBNAILCarla Rigamonti.pdf.jpgCarla Rigamonti.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3293https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/2/Carla%20Rigamonti.pdf.jpg66c98d74797b034e0a0b096c649d52c2MD52handle/153282022-04-28 00:04:11.853oai:repositorio.pucsp.br:handle/15328Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:04:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta
title Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta
spellingShingle Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta
Rigamonti, Carla
Constituição psíquica
Surdez
Implante coclear
Psicanálise
Psychical constitution
Deafness
Cochlear implant
Psychoanalysis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta
title_full Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta
title_fullStr Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta
title_full_unstemmed Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta
title_sort Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta
author Rigamonti, Carla
author_facet Rigamonti, Carla
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mezan, Renato
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4467297H3
dc.contributor.author.fl_str_mv Rigamonti, Carla
contributor_str_mv Mezan, Renato
dc.subject.por.fl_str_mv Constituição psíquica
Surdez
Implante coclear
Psicanálise
topic Constituição psíquica
Surdez
Implante coclear
Psicanálise
Psychical constitution
Deafness
Cochlear implant
Psychoanalysis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Psychical constitution
Deafness
Cochlear implant
Psychoanalysis
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description The aim of this study was to explore the psychical constitution and the possibility of language acquisition in deaf children recipients of cochlear implants that are enrolled in the Listening Space Program. Concepts related to the psychical operations of identification and separation were developed, as also the importance of motherhood and fatherhood functions and playing. Afterwards the possible effects of the diagnostic of deafness on the relationship between the baby and the parents were explored. At last, there were three case studies selected between the Listening Space Program users, under the hypothesis that the identification and the separation are crucial operations for the child to be psychically prepared to receive the stimulation from the cochlear implant, in this way intertwining the notions of psyque and development. The conclusion pointed to the importance of an intervention that takes in consideration the subjective aspects of the involved, as well as the attention to the parents in this intervention. This work would be done under the hypothesis that the psychical constitution of the subject is crucial for further instrumental acquisitions, the spoken language between them
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-04-03
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:38:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Rigamonti, Carla. Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta. 2014. 155 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15328
identifier_str_mv Rigamonti, Carla. Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta. 2014. 155 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15328
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia Clínica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/3/Carla%20Rigamonti.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/1/Carla%20Rigamonti.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/2/Carla%20Rigamonti.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4fd6b754a91debddaae7c40432c8c0f5
4f3e63197bb9839f36cc240a3d8f5e37
66c98d74797b034e0a0b096c649d52c2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277788679569408