Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15328 |
Resumo: | The aim of this study was to explore the psychical constitution and the possibility of language acquisition in deaf children recipients of cochlear implants that are enrolled in the Listening Space Program. Concepts related to the psychical operations of identification and separation were developed, as also the importance of motherhood and fatherhood functions and playing. Afterwards the possible effects of the diagnostic of deafness on the relationship between the baby and the parents were explored. At last, there were three case studies selected between the Listening Space Program users, under the hypothesis that the identification and the separation are crucial operations for the child to be psychically prepared to receive the stimulation from the cochlear implant, in this way intertwining the notions of psyque and development. The conclusion pointed to the importance of an intervention that takes in consideration the subjective aspects of the involved, as well as the attention to the parents in this intervention. This work would be done under the hypothesis that the psychical constitution of the subject is crucial for further instrumental acquisitions, the spoken language between them |
id |
PUC_SP-1_d0045eaeaa54cc710b21c25fd52db710 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/15328 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Mezan, Renatohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4467297H3Rigamonti, Carla2016-04-28T20:38:50Z2014-04-032014-03-07Rigamonti, Carla. Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta. 2014. 155 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15328The aim of this study was to explore the psychical constitution and the possibility of language acquisition in deaf children recipients of cochlear implants that are enrolled in the Listening Space Program. Concepts related to the psychical operations of identification and separation were developed, as also the importance of motherhood and fatherhood functions and playing. Afterwards the possible effects of the diagnostic of deafness on the relationship between the baby and the parents were explored. At last, there were three case studies selected between the Listening Space Program users, under the hypothesis that the identification and the separation are crucial operations for the child to be psychically prepared to receive the stimulation from the cochlear implant, in this way intertwining the notions of psyque and development. The conclusion pointed to the importance of an intervention that takes in consideration the subjective aspects of the involved, as well as the attention to the parents in this intervention. This work would be done under the hypothesis that the psychical constitution of the subject is crucial for further instrumental acquisitions, the spoken language between themO presente trabalho teve como objetivo explorar a constituição psíquica e possibilidade de aquisição de linguagem de crianças surdas usuárias de implante coclear que frequentam o Programa Espaço Escuta. Para isso, foram desenvolvidos conceitos relacionados às operações psíquicas de identificação e separação, assim como à importância das funções materna, paterna, e do brincar. A seguir, foi feita uma exploração sobre os possíveis efeitos do diagnóstico da surdez sobre a relação entre o bebê surdo e o casal parental. Ao final, foram realizadas discussões de três casos selecionados entre os participantes do Espaço Escuta, sob a hipótese de que a identificação e a separação são operações fundamentais para que o aparelho psíquico da criança esteja preparado para receber os estímulos provenientes do implante coclear, entrelaçando assim as noções de psiquismo e desenvolvimento. A conclusão apontou para a importância de uma intervenção que considere os aspectos subjetivos dos sujeitos envolvidos, assim como a atenção aos pais nessa intervenção. Tal trabalho seria realizado sob a hipótese de que a constituição psíquica do sujeito é fundamental para as futuras aquisições instrumentais, entre elas a falaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31813/Carla%20Rigamonti.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiaConstituição psíquicaSurdezImplante coclearPsicanálisePsychical constitutionDeafnessCochlear implantPsychoanalysisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAConstituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escutainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCarla Rigamonti.pdf.txtCarla Rigamonti.pdf.txtExtracted texttext/plain407439https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/3/Carla%20Rigamonti.pdf.txt4fd6b754a91debddaae7c40432c8c0f5MD53ORIGINALCarla Rigamonti.pdfapplication/pdf1095261https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/1/Carla%20Rigamonti.pdf4f3e63197bb9839f36cc240a3d8f5e37MD51THUMBNAILCarla Rigamonti.pdf.jpgCarla Rigamonti.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3293https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/2/Carla%20Rigamonti.pdf.jpg66c98d74797b034e0a0b096c649d52c2MD52handle/153282022-04-28 00:04:11.853oai:repositorio.pucsp.br:handle/15328Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:04:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta |
title |
Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta |
spellingShingle |
Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta Rigamonti, Carla Constituição psíquica Surdez Implante coclear Psicanálise Psychical constitution Deafness Cochlear implant Psychoanalysis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta |
title_full |
Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta |
title_fullStr |
Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta |
title_full_unstemmed |
Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta |
title_sort |
Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta |
author |
Rigamonti, Carla |
author_facet |
Rigamonti, Carla |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mezan, Renato |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4467297H3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rigamonti, Carla |
contributor_str_mv |
Mezan, Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Constituição psíquica Surdez Implante coclear Psicanálise |
topic |
Constituição psíquica Surdez Implante coclear Psicanálise Psychical constitution Deafness Cochlear implant Psychoanalysis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Psychical constitution Deafness Cochlear implant Psychoanalysis |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
The aim of this study was to explore the psychical constitution and the possibility of language acquisition in deaf children recipients of cochlear implants that are enrolled in the Listening Space Program. Concepts related to the psychical operations of identification and separation were developed, as also the importance of motherhood and fatherhood functions and playing. Afterwards the possible effects of the diagnostic of deafness on the relationship between the baby and the parents were explored. At last, there were three case studies selected between the Listening Space Program users, under the hypothesis that the identification and the separation are crucial operations for the child to be psychically prepared to receive the stimulation from the cochlear implant, in this way intertwining the notions of psyque and development. The conclusion pointed to the importance of an intervention that takes in consideration the subjective aspects of the involved, as well as the attention to the parents in this intervention. This work would be done under the hypothesis that the psychical constitution of the subject is crucial for further instrumental acquisitions, the spoken language between them |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-04-03 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:38:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rigamonti, Carla. Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta. 2014. 155 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15328 |
identifier_str_mv |
Rigamonti, Carla. Constituição psíquica e implante coclear: linguagem e psicanálise no Programa Espaço Escuta. 2014. 155 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15328 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia Clínica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/3/Carla%20Rigamonti.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/1/Carla%20Rigamonti.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15328/2/Carla%20Rigamonti.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4fd6b754a91debddaae7c40432c8c0f5 4f3e63197bb9839f36cc240a3d8f5e37 66c98d74797b034e0a0b096c649d52c2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277788679569408 |