O infinito: um obstáculo no estudo da Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amadei, Flavio Luiz
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11322
Resumo: The research here presented approaches the notion of infinite under some different views, with the main purpose of indicating how imbricated was its formation as a mathematical concept and its consequences to the learning of mathematics. This research is supported by bibliographical study, presentation and analysis of the literature currently available on this subject. Some introductory mathematical concepts are presented on the notion of infinite, some aspects of the historical evolution of this notion in Mathematics, with special consideration to Bolzano s work The Paradoxes of Infinite , and data from other researches in the field of Mathematics Education. Analysis that intent to underline relationships between the epistemological and historical process of the notion of infinite, specially actual infinite, and the developmental process of human thinking in the learning of Mathematics, are presented as a conclusion
id PUC_SP-1_d10295841cf5c9c363577e9e292d21c5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11322
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Igliori, Sonia Barbosa CamargoAmadei, Flavio Luiz2016-04-27T16:58:42Z2007-07-272005-06-17Amadei, Flavio Luiz. The infinite: an obstacle in the study of the mathematics. 2005. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11322The research here presented approaches the notion of infinite under some different views, with the main purpose of indicating how imbricated was its formation as a mathematical concept and its consequences to the learning of mathematics. This research is supported by bibliographical study, presentation and analysis of the literature currently available on this subject. Some introductory mathematical concepts are presented on the notion of infinite, some aspects of the historical evolution of this notion in Mathematics, with special consideration to Bolzano s work The Paradoxes of Infinite , and data from other researches in the field of Mathematics Education. Analysis that intent to underline relationships between the epistemological and historical process of the notion of infinite, specially actual infinite, and the developmental process of human thinking in the learning of Mathematics, are presented as a conclusionA pesquisa aqui apresentada visa abordar a noção de infinito sob alguns pontos de vista, com o objetivo principal de indicar quão imbricada foi a sua formação como conceito matemático e suas conseqüências para a aprendizagem da matemática. Esta pesquisa é desenvolvida a partir de estudo bibliográfico, apresentação e análise de textos sobre o assunto. São apresentados alguns conceitos introdutórios sobre a noção de infinito, alguns aspectos da evolução histórica dessa noção na matemática com destaque especial à obra "Os Paradoxos do Infinito" de Bolzano e resultados de pesquisas no âmbito da Educação Matemática. Análises que objetivam evidenciar relações existentes entre o processo epistemológico e histórico da noção de infinito, em especial do infinito atual e os processos de desenvolvimento do pensamento humano na aprendizagem da matemática, são apresentadas como fechamentonenhumapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23624/dissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoinfinitointuiçãonoção científicaensino da matemáticaEducação matemáticaMatemática - Estudo e ensinoInfiniteIntuitionCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO infinito: um obstáculo no estudo da MatemáticaThe infinite: an obstacle in the study of the mathematicsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf.txtdissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf.txtExtracted texttext/plain183435https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11322/3/dissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf.txtcb56faebd63848de012c76485eade012MD53ORIGINALdissertacao_flavio_luiz_amadei.pdfapplication/pdf355407https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11322/1/dissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf9113491693f07d1f5b01c29d5008a168MD51THUMBNAILdissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf.jpgdissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11322/2/dissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/113222022-04-27 12:18:47.583oai:repositorio.pucsp.br:handle/11322Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:18:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O infinito: um obstáculo no estudo da Matemática
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The infinite: an obstacle in the study of the mathematics
title O infinito: um obstáculo no estudo da Matemática
spellingShingle O infinito: um obstáculo no estudo da Matemática
Amadei, Flavio Luiz
infinito
intuição
noção científica
ensino da matemática
Educação matemática
Matemática - Estudo e ensino
Infinite
Intuition
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O infinito: um obstáculo no estudo da Matemática
title_full O infinito: um obstáculo no estudo da Matemática
title_fullStr O infinito: um obstáculo no estudo da Matemática
title_full_unstemmed O infinito: um obstáculo no estudo da Matemática
title_sort O infinito: um obstáculo no estudo da Matemática
author Amadei, Flavio Luiz
author_facet Amadei, Flavio Luiz
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.contributor.author.fl_str_mv Amadei, Flavio Luiz
contributor_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv infinito
intuição
noção científica
ensino da matemática
Educação matemática
Matemática - Estudo e ensino
topic infinito
intuição
noção científica
ensino da matemática
Educação matemática
Matemática - Estudo e ensino
Infinite
Intuition
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Infinite
Intuition
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The research here presented approaches the notion of infinite under some different views, with the main purpose of indicating how imbricated was its formation as a mathematical concept and its consequences to the learning of mathematics. This research is supported by bibliographical study, presentation and analysis of the literature currently available on this subject. Some introductory mathematical concepts are presented on the notion of infinite, some aspects of the historical evolution of this notion in Mathematics, with special consideration to Bolzano s work The Paradoxes of Infinite , and data from other researches in the field of Mathematics Education. Analysis that intent to underline relationships between the epistemological and historical process of the notion of infinite, specially actual infinite, and the developmental process of human thinking in the learning of Mathematics, are presented as a conclusion
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-06-17
dc.date.available.fl_str_mv 2007-07-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Amadei, Flavio Luiz. The infinite: an obstacle in the study of the mathematics. 2005. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11322
identifier_str_mv Amadei, Flavio Luiz. The infinite: an obstacle in the study of the mathematics. 2005. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11322
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11322/3/dissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11322/1/dissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11322/2/dissertacao_flavio_luiz_amadei.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv cb56faebd63848de012c76485eade012
9113491693f07d1f5b01c29d5008a168
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796076023119872