Gestão participativa e construção de parcerias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18662 |
Resumo: | This research work is proposed to understand how is established an effective democratic management in Public schools and also how the partnerships of the community school works. The study case was an State school named Prof "Clorinda Danti" this Institution recognize the difficulties and facilities for implementation of a democratic and participatory work. We believe that the opening of the school gates for constructive dialogue among the community school and also others segments of society is the way to be driven to carry out the democratization of school. The study showed that the managers, parents, teachers, staff and students of the Community school, recognize the changes have to be done in all aspects of school environment, however they not consider themselves prepared to implementing those changes. The way that the Participatory Management is and how the Construction of the partnerships happens requires that the community school take a head to facilitate all process. The qualitative research was used to development of this research work. The information used in this research work were collected from the libraries and also from personal documentation |
id |
PUC_SP-1_d1fea276039fbda4c3bffc203062d03e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/18662 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Agua, Solange Vera Nunes de Lima d'http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4509516P4Silva, Janeide de Sousa2016-07-28T20:39:23Z2016-04-29T14:50:15Z2008-11-04Silva, Janeide de Sousa. Gestão participativa e construção de parcerias. 2008. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18662This research work is proposed to understand how is established an effective democratic management in Public schools and also how the partnerships of the community school works. The study case was an State school named Prof "Clorinda Danti" this Institution recognize the difficulties and facilities for implementation of a democratic and participatory work. We believe that the opening of the school gates for constructive dialogue among the community school and also others segments of society is the way to be driven to carry out the democratization of school. The study showed that the managers, parents, teachers, staff and students of the Community school, recognize the changes have to be done in all aspects of school environment, however they not consider themselves prepared to implementing those changes. The way that the Participatory Management is and how the Construction of the partnerships happens requires that the community school take a head to facilitate all process. The qualitative research was used to development of this research work. The information used in this research work were collected from the libraries and also from personal documentationEste trabalho de pesquisa se propõe compreender como se efetiva a gestão democrática na escola pública e como são estabelecidas as parcerias na comunidade escolar, a partir da análise da experiência da gestão na Escola Estadual Prof Clorinda Danti , reconhecendo as dificuldades e facilidades para concretização de um trabalho democrático e participativo. A abertura dos portões da escola para o diálogo construtivo entre seus atores, comunidade escolar e demais segmentos da sociedade é o caminho a ser percorrido para efetivar a democratização da escola. O estudo mostrou que gestores, pais, professores, funcionários e alunos, reconhecem a necessidade de mudanças em todos os aspectos da vida escolar, mas nem todos se julgam preparados para concretizá-las. Trabalhar Gestão Participativa e Construção de Parcerias exige, portanto que a comunidade escolar se assuma como protagonista do fazer coletivo. A pesquisa qualitativa foi escolhida para o desenvolvimento do trabalho, sendo a coleta de dados oriundos de fontes bibliográficas, documentais e pessoaisapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35969/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestão democráticaParceriaGestão participativaDemocratic managementEducationPartnershipParticipatory managementGestão participativa e construção de parceriasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJaneide de Sousa Silva.pdf.txtJaneide de Sousa Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain132498https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/3/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.txtd9a8b1431d432bc21dbe0565d58c2f58MD53THUMBNAILJaneide de Sousa Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/1/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD51ORIGINALJaneide de Sousa Silva.pdfapplication/pdf379640https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/2/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf53a2dd487d15420e72e559d451f56705MD52handle/186622022-12-21 17:01:33.993oai:repositorio.pucsp.br:handle/18662Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-21T20:01:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Gestão participativa e construção de parcerias |
title |
Gestão participativa e construção de parcerias |
spellingShingle |
Gestão participativa e construção de parcerias Silva, Janeide de Sousa CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Gestão democrática Parceria Gestão participativa Democratic management Education Partnership Participatory management |
title_short |
Gestão participativa e construção de parcerias |
title_full |
Gestão participativa e construção de parcerias |
title_fullStr |
Gestão participativa e construção de parcerias |
title_full_unstemmed |
Gestão participativa e construção de parcerias |
title_sort |
Gestão participativa e construção de parcerias |
author |
Silva, Janeide de Sousa |
author_facet |
Silva, Janeide de Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Agua, Solange Vera Nunes de Lima d' |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4509516P4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Janeide de Sousa |
contributor_str_mv |
Agua, Solange Vera Nunes de Lima d' |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Gestão democrática Parceria Gestão participativa Democratic management Education Partnership Participatory management |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão democrática Parceria Gestão participativa |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Democratic management Education Partnership Participatory management |
description |
This research work is proposed to understand how is established an effective democratic management in Public schools and also how the partnerships of the community school works. The study case was an State school named Prof "Clorinda Danti" this Institution recognize the difficulties and facilities for implementation of a democratic and participatory work. We believe that the opening of the school gates for constructive dialogue among the community school and also others segments of society is the way to be driven to carry out the democratization of school. The study showed that the managers, parents, teachers, staff and students of the Community school, recognize the changes have to be done in all aspects of school environment, however they not consider themselves prepared to implementing those changes. The way that the Participatory Management is and how the Construction of the partnerships happens requires that the community school take a head to facilitate all process. The qualitative research was used to development of this research work. The information used in this research work were collected from the libraries and also from personal documentation |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-11-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-07-28T20:39:23Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-04-29T14:50:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Janeide de Sousa. Gestão participativa e construção de parcerias. 2008. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18662 |
identifier_str_mv |
Silva, Janeide de Sousa. Gestão participativa e construção de parcerias. 2008. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18662 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/3/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/1/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/2/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d9a8b1431d432bc21dbe0565d58c2f58 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 53a2dd487d15420e72e559d451f56705 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277924607524864 |