Gestão participativa e construção de parcerias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Janeide de Sousa
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18662
Resumo: This research work is proposed to understand how is established an effective democratic management in Public schools and also how the partnerships of the community school works. The study case was an State school named Prof "Clorinda Danti" this Institution recognize the difficulties and facilities for implementation of a democratic and participatory work. We believe that the opening of the school gates for constructive dialogue among the community school and also others segments of society is the way to be driven to carry out the democratization of school. The study showed that the managers, parents, teachers, staff and students of the Community school, recognize the changes have to be done in all aspects of school environment, however they not consider themselves prepared to implementing those changes. The way that the Participatory Management is and how the Construction of the partnerships happens requires that the community school take a head to facilitate all process. The qualitative research was used to development of this research work. The information used in this research work were collected from the libraries and also from personal documentation
id PUC_SP-1_d1fea276039fbda4c3bffc203062d03e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18662
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Agua, Solange Vera Nunes de Lima d'http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4509516P4Silva, Janeide de Sousa2016-07-28T20:39:23Z2016-04-29T14:50:15Z2008-11-04Silva, Janeide de Sousa. Gestão participativa e construção de parcerias. 2008. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18662This research work is proposed to understand how is established an effective democratic management in Public schools and also how the partnerships of the community school works. The study case was an State school named Prof "Clorinda Danti" this Institution recognize the difficulties and facilities for implementation of a democratic and participatory work. We believe that the opening of the school gates for constructive dialogue among the community school and also others segments of society is the way to be driven to carry out the democratization of school. The study showed that the managers, parents, teachers, staff and students of the Community school, recognize the changes have to be done in all aspects of school environment, however they not consider themselves prepared to implementing those changes. The way that the Participatory Management is and how the Construction of the partnerships happens requires that the community school take a head to facilitate all process. The qualitative research was used to development of this research work. The information used in this research work were collected from the libraries and also from personal documentationEste trabalho de pesquisa se propõe compreender como se efetiva a gestão democrática na escola pública e como são estabelecidas as parcerias na comunidade escolar, a partir da análise da experiência da gestão na Escola Estadual Prof Clorinda Danti , reconhecendo as dificuldades e facilidades para concretização de um trabalho democrático e participativo. A abertura dos portões da escola para o diálogo construtivo entre seus atores, comunidade escolar e demais segmentos da sociedade é o caminho a ser percorrido para efetivar a democratização da escola. O estudo mostrou que gestores, pais, professores, funcionários e alunos, reconhecem a necessidade de mudanças em todos os aspectos da vida escolar, mas nem todos se julgam preparados para concretizá-las. Trabalhar Gestão Participativa e Construção de Parcerias exige, portanto que a comunidade escolar se assuma como protagonista do fazer coletivo. A pesquisa qualitativa foi escolhida para o desenvolvimento do trabalho, sendo a coleta de dados oriundos de fontes bibliográficas, documentais e pessoaisapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35969/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestão democráticaParceriaGestão participativaDemocratic managementEducationPartnershipParticipatory managementGestão participativa e construção de parceriasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJaneide de Sousa Silva.pdf.txtJaneide de Sousa Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain132498https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/3/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.txtd9a8b1431d432bc21dbe0565d58c2f58MD53THUMBNAILJaneide de Sousa Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/1/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD51ORIGINALJaneide de Sousa Silva.pdfapplication/pdf379640https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/2/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf53a2dd487d15420e72e559d451f56705MD52handle/186622022-12-21 17:01:33.993oai:repositorio.pucsp.br:handle/18662Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-21T20:01:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Gestão participativa e construção de parcerias
title Gestão participativa e construção de parcerias
spellingShingle Gestão participativa e construção de parcerias
Silva, Janeide de Sousa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Gestão democrática
Parceria
Gestão participativa
Democratic management
Education
Partnership
Participatory management
title_short Gestão participativa e construção de parcerias
title_full Gestão participativa e construção de parcerias
title_fullStr Gestão participativa e construção de parcerias
title_full_unstemmed Gestão participativa e construção de parcerias
title_sort Gestão participativa e construção de parcerias
author Silva, Janeide de Sousa
author_facet Silva, Janeide de Sousa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Agua, Solange Vera Nunes de Lima d'
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4509516P4
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Janeide de Sousa
contributor_str_mv Agua, Solange Vera Nunes de Lima d'
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Gestão democrática
Parceria
Gestão participativa
Democratic management
Education
Partnership
Participatory management
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão democrática
Parceria
Gestão participativa
dc.subject.eng.fl_str_mv Democratic management
Education
Partnership
Participatory management
description This research work is proposed to understand how is established an effective democratic management in Public schools and also how the partnerships of the community school works. The study case was an State school named Prof "Clorinda Danti" this Institution recognize the difficulties and facilities for implementation of a democratic and participatory work. We believe that the opening of the school gates for constructive dialogue among the community school and also others segments of society is the way to be driven to carry out the democratization of school. The study showed that the managers, parents, teachers, staff and students of the Community school, recognize the changes have to be done in all aspects of school environment, however they not consider themselves prepared to implementing those changes. The way that the Participatory Management is and how the Construction of the partnerships happens requires that the community school take a head to facilitate all process. The qualitative research was used to development of this research work. The information used in this research work were collected from the libraries and also from personal documentation
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-28T20:39:23Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-04-29T14:50:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Janeide de Sousa. Gestão participativa e construção de parcerias. 2008. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18662
identifier_str_mv Silva, Janeide de Sousa. Gestão participativa e construção de parcerias. 2008. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18662
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/3/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/1/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf.jpg
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18662/2/Janeide%20de%20Sousa%20Silva.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv d9a8b1431d432bc21dbe0565d58c2f58
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
53a2dd487d15420e72e559d451f56705
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277924607524864