Fotografia: a arte da integração

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Marina Vasconcelos
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4120
Resumo: This essay intends to reveal the potential of photography to establish a relation of respect among different cultures, such as between white and indigenous peoples, at the same time, it has the inherent ability to restore the collective memory and to transmit it from a group to another, from the past to the present, keeping the knowledge and identity of the documented group alive. As a major source of anthropological research, the photography allows the reflection of important values and attitudes, through the comprehension of feelings, which are necessary to re-qualify human actions and relations in the present time. To verify this, it has been reconstituted the trajectory of Claudia Andujar, by investigating her images, which registered 40 years of experiences with the Yanomami community, aimed at understanding their collective memory and identity through her memories
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spelling Junqueira, Carmen Sylvia de Alvarengahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4486588A9Barbosa, Marina Vasconcelos2016-04-26T14:57:50Z2009-11-042009-10-21Barbosa, Marina Vasconcelos. Fotografia: a arte da integração. 2009. 88 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4120This essay intends to reveal the potential of photography to establish a relation of respect among different cultures, such as between white and indigenous peoples, at the same time, it has the inherent ability to restore the collective memory and to transmit it from a group to another, from the past to the present, keeping the knowledge and identity of the documented group alive. As a major source of anthropological research, the photography allows the reflection of important values and attitudes, through the comprehension of feelings, which are necessary to re-qualify human actions and relations in the present time. To verify this, it has been reconstituted the trajectory of Claudia Andujar, by investigating her images, which registered 40 years of experiences with the Yanomami community, aimed at understanding their collective memory and identity through her memoriesNesse trabalho, pretende-se revelar o potencial que a fotografia tem de estabelecer uma relação de respeito entre culturas diferentes, tais como brancos e índios, ao mesmo tempo em que possui a capacidade inerente de armazenar e transmitir a memória coletiva de um grupo ao outro, do passado ao presente, preservando o conhecimento e a identidade do grupo retratado. Como instrumento central de pesquisa antropológica, a fotografia permite a reflexão sobre valores e atitudes importantes, com base na compreensão dos sentimentos, necessários para requalificar as ações e as relações do homem no presente. Para a verificação disso, reconstituiu-se o percurso realizado por Claudia Andujar, por meio de suas imagens, sobre os 40 anos de experiência de convívio com os Yanomami, com o intuito de compreender a memória coletiva e identidade desse grupo a partir de suas memóriasConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12871/Marina%20Vasconcelos%20Barbosa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisPesquisa antropológicaIdentidadeAndujar, Claudia -- 1931-Fotografia -- PesquisaIndios -- Identidade etnicaIndios Yanomami -- FotografiasMemoria coletivaAnthropological researchPhotographyCollective memoryIdentityCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASFotografia: a arte da integraçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarina Vasconcelos Barbosa.pdf.txtMarina Vasconcelos Barbosa.pdf.txtExtracted texttext/plain119990https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4120/3/Marina%20Vasconcelos%20Barbosa.pdf.txtb1d365e453223f9938c2025ef1856743MD53ORIGINALMarina Vasconcelos Barbosa.pdfapplication/pdf3557556https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4120/1/Marina%20Vasconcelos%20Barbosa.pdfbcf227e678524ffc246df9b611f5d590MD51THUMBNAILMarina Vasconcelos Barbosa.pdf.jpgMarina Vasconcelos Barbosa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4120/2/Marina%20Vasconcelos%20Barbosa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/41202022-04-27 14:43:45.578oai:repositorio.pucsp.br:handle/4120Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T17:43:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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