Educar, curar, salvar: uma ilha de civilização no Brasil tropical
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10791 |
Resumo: | The research “To educate, to cure, to save: an island of civilization in the Tropical Brazil” was developed based on two points of analysis e temporality. The first analyses the strategies of foundation of a civilizer project by north-american presbiterian missionaries, linked to the Central Brazil Mission in Bahia countryside betwen 1871 to 1937. From churches, schools, hospitals and nursing schools creation, in the area under their jurisdiction, thosse Good mensagers intend to transform the Brazilian countryside into a “civilized” area by producing a new way of life and believe in the society which they become fixed. The second point investigates fragments of Ponte Nova Institute history from 1906, year of foundation, to 1937, when ocurred a structural reconfiguration in side north-american presbiterian mission that aperated in the Brazilian hinterland. Created by Central Brazil Mission, following the north-american presbiterian aducational patterns, the school had a fundamental participation in political action formulation of that missionary organization. Politic that had as objective, forming female teachers for schools and man that would be evangelists and future ministers for churches, transforming them into agents of new civilinzing poposal. |
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Carvalho, Marta Maria Chagas deNascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do2016-04-27T16:34:05Z2005-06-172005-07-25Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do. To Educate, To Cure, To Save: an island of civilization in the Tropical Brazil. 2005. 260 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10791The research “To educate, to cure, to save: an island of civilization in the Tropical Brazil” was developed based on two points of analysis e temporality. The first analyses the strategies of foundation of a civilizer project by north-american presbiterian missionaries, linked to the Central Brazil Mission in Bahia countryside betwen 1871 to 1937. From churches, schools, hospitals and nursing schools creation, in the area under their jurisdiction, thosse Good mensagers intend to transform the Brazilian countryside into a “civilized” area by producing a new way of life and believe in the society which they become fixed. The second point investigates fragments of Ponte Nova Institute history from 1906, year of foundation, to 1937, when ocurred a structural reconfiguration in side north-american presbiterian mission that aperated in the Brazilian hinterland. Created by Central Brazil Mission, following the north-american presbiterian aducational patterns, the school had a fundamental participation in political action formulation of that missionary organization. Politic that had as objective, forming female teachers for schools and man that would be evangelists and future ministers for churches, transforming them into agents of new civilinzing poposal.A pesquisa “Educar, curar, salvar: uma ilha de civilização no Brasil Tropical” foi desenvolvida com base em dois eixos de análise e temporalidade distintos. O primeiro analisa as estratégias de implantação de um projeto civilizador por missionários presbiterianos norte-americanos, vinculados à Missão Central do Brasil no interior da Bahia no período de 1871 a 1937. A partir da criação de igrejas, escolas, hospitais e escolas de enfermagem, na área sob sua jurisdição, aqueles mensageiros de Deus pretendiam transformar o interior brasileiro numa região “civilizada”, procurando produzir um novo modo de viver e crer na sociedade em que se estabeleceram. O segundo eixo investiga fragmentos da história do Instituto Ponte Nova no período de 1906, ano de fundação, a 1937, ano em que ocorreu uma reconfiguração estrutural no interior da missão presbiteriana norte-americana que atuava no hinterland brasileiro. Criado pela Missão Central do Brasil, em conformidade com os moldes educacionais presbiterianos norte-americanos, a escola teve um papel fundamental na formulação da política de ação daquela organização missionária. Política que teve como objetivo, formar professoras para suas escolas e homens que seriam evangelistas e futuros pastores de suas igrejas, transformando-os em agentes de uma nova proposta civilizadora.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23601/Ester%20Vilas%20Boas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãohistória da educaçãoeducação protestanteEducação - BahiaProtestantismoInstituto Ponte Nova - BahiaPresbiterianos - Missões - Bahiaeducation historyprotestant educationInstitute Ponte NovaBahiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducar, curar, salvar: uma ilha de civilização no Brasil tropicalTo Educate, To Cure, To Save: an island of civilization in the Tropical Brazilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALEster Vilas Boas.pdfapplication/pdf6750233https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10791/1/Ester%20Vilas%20Boas.pdfb27b9574c1983c36eec324e63d90b664MD51TEXTEster Vilas Boas.pdf.txtEster Vilas Boas.pdf.txtExtracted Texttext/plain560164https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10791/2/Ester%20Vilas%20Boas.pdf.txt3d24397b7ff546573807b5628dcacaf2MD52THUMBNAILEster Vilas Boas.pdf.jpgEster Vilas Boas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10791/3/Ester%20Vilas%20Boas.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD53handle/107912022-06-28 09:21:23.786oai:repositorio.pucsp.br:handle/10791Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:21:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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