Imo, audiovisual como arqueologia da mídia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Mariana Vieira de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32325
https://www.youtube.com/watch?v=glN4ufbA9Do
Resumo: Foucault (1969, p.173) I point out that archeology should not serve to affirm that objects and concepts, enunciations or theoretical choices disappear, but that the study of the past must serve to be able to “describe and analyze phenomena of continuity, return and repetition ”. The definition presented by Thomas Elseasser, in “Cinema as Archeology of the Media”, is that an archaeological approach reconnects and describes historical phenomena in different conceptual spaces, using dialogue with the past and dialogue with the “new”, from the point view of the present. With these theoretical contributions, and produced from different media and obsolete devices, drawing a parallel of evolution and use of the “old in the new” and the “new in the old”, this product brought to the sensitive world, through an audiovisual installation , the ideals of obsolescence poetics, presenting audiovisual as Media Archeology, through the fragmentation of the previously audiovisual work in the individual media that compose it. In order to question the idea of programmed obsolescence - created in 1920 by Alfred P. Sloan, then president of General Motors -, in addition to investigating the ramifications reached by audiovisual within the broad scope of the media and presenting in a playful and aesthetically elaborated way constituent fragments of an audiovisual production. imo was created using obsolete devices, from video capture, montage and exposure
id PUC_SP-1_d489cc48676ee6faff3c43998ea54db9
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/32325
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Prioste, Marcelo VieiraOliveira, Mariana Vieira de2023-05-30T21:04:00Z2023-05-30T21:04:00Z2020-12-02Oliveira, Mariana Vieira de. Imo, audiovisual como arqueologia da mídia. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação e Multimeios) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32325https://www.youtube.com/watch?v=glN4ufbA9DoFoucault (1969, p.173) I point out that archeology should not serve to affirm that objects and concepts, enunciations or theoretical choices disappear, but that the study of the past must serve to be able to “describe and analyze phenomena of continuity, return and repetition ”. The definition presented by Thomas Elseasser, in “Cinema as Archeology of the Media”, is that an archaeological approach reconnects and describes historical phenomena in different conceptual spaces, using dialogue with the past and dialogue with the “new”, from the point view of the present. With these theoretical contributions, and produced from different media and obsolete devices, drawing a parallel of evolution and use of the “old in the new” and the “new in the old”, this product brought to the sensitive world, through an audiovisual installation , the ideals of obsolescence poetics, presenting audiovisual as Media Archeology, through the fragmentation of the previously audiovisual work in the individual media that compose it. In order to question the idea of programmed obsolescence - created in 1920 by Alfred P. Sloan, then president of General Motors -, in addition to investigating the ramifications reached by audiovisual within the broad scope of the media and presenting in a playful and aesthetically elaborated way constituent fragments of an audiovisual production. imo was created using obsolete devices, from video capture, montage and exposureFoucault (1969, p.173) aponto que a arqueologia não deve servir para afirmar que os objetos e conceitos, enunciações ou escolhas teóricas desaparecem, mas que o estudo do passado deve servir para podermos “descrever e analisar fenômenos de continuidade, retorno e repetição”. Já a definição apresentada por Thomas Elseasser, em “Cinema como Arqueologia das Mídias”, é de que uma abordagem arqueológica reconecta e descreve fenômenos históricos em espaços conceituais diferentes, utilizando do diálogo com o passado e do diálogo com o “novo”, do ponto de vista do presente. Com estes aportes teóricos, e produzido a partir de diferentes mídias e dispositivos obsoletos, traçando um paralelo de evolução e aproveitamento do “velho no novo” e do “novo no velho”, este produto trouxe ao mundo sensível, por meio de uma instalação audiovisual, os ideais da poética da obsolescência, apresentando o audiovisual como Arqueologia das Mídias, através da fragmentação da obra, previamente, audiovisual nas mídias individuais que a compõem. Com o objetivo de questionar a ideia de obsolescência programada - criada em 1920 por Alfred P. Sloan, então presidente da General Motors -, além de investigar as ramificações alcançadas pelo audiovisual dentro do âmbito amplo das mídias e apresentar de forma lúdica e esteticamente elaborada os fragmentos constituintes de uma produção audiovisual. imo foi criada a partir da utilização de dispositivos obsoletos, desde a captura de vídeo, montagem e exposiçãoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em Comunicação e MultimeiosPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOArqueologia das mídiasVideoinstalaçãoPoética da obsolescênciaMedia archeologyVideo installationPoetics of obsolescenceImo, audiovisual como arqueologia da mídiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALimo, audiovisual.mp4imo, audiovisual.mp4application/octet-stream10018699https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32325/4/imo%2c%20audiovisual.mp428e344bc56e5f1300ac50aa7a7a21d86MD54IMO, audiovisual como arqueologia da mídia_Mariana Vieira de Ol.pdfIMO, audiovisual como arqueologia da mídia_Mariana Vieira de Ol.pdfapplication/pdf3296469https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32325/5/IMO%2c%20audiovisual%20como%20arqueologia%20da%20m%c3%addia_Mariana%20Vieira%20de%20Ol.pdf717c76caef558c41b99b244786e02038MD55TEXTIMO, audiovisual como arqueologia da mídia_Mariana Vieira de Ol.pdf.txtIMO, audiovisual como arqueologia da mídia_Mariana Vieira de Ol.pdf.txtExtracted texttext/plain39276https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32325/2/IMO%2c%20audiovisual%20como%20arqueologia%20da%20m%c3%addia_Mariana%20Vieira%20de%20Ol.pdf.txted0d70673ae0d06906635ec7c1ab1dcfMD52THUMBNAILIMO, audiovisual como arqueologia da mídia_Mariana Vieira de Ol.pdf.jpgIMO, audiovisual como arqueologia da mídia_Mariana Vieira de Ol.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1757https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32325/3/IMO%2c%20audiovisual%20como%20arqueologia%20da%20m%c3%addia_Mariana%20Vieira%20de%20Ol.pdf.jpgdb66d072c1304821eeb238c00cb8147aMD53handle/323252024-07-24 09:28:19.351oai:repositorio.pucsp.br:handle/32325Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-07-24T12:28:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Imo, audiovisual como arqueologia da mídia
title Imo, audiovisual como arqueologia da mídia
spellingShingle Imo, audiovisual como arqueologia da mídia
Oliveira, Mariana Vieira de
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Arqueologia das mídias
Videoinstalação
Poética da obsolescência
Media archeology
Video installation
Poetics of obsolescence
title_short Imo, audiovisual como arqueologia da mídia
title_full Imo, audiovisual como arqueologia da mídia
title_fullStr Imo, audiovisual como arqueologia da mídia
title_full_unstemmed Imo, audiovisual como arqueologia da mídia
title_sort Imo, audiovisual como arqueologia da mídia
author Oliveira, Mariana Vieira de
author_facet Oliveira, Mariana Vieira de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Prioste, Marcelo Vieira
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Mariana Vieira de
contributor_str_mv Prioste, Marcelo Vieira
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
topic CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Arqueologia das mídias
Videoinstalação
Poética da obsolescência
Media archeology
Video installation
Poetics of obsolescence
dc.subject.por.fl_str_mv Arqueologia das mídias
Videoinstalação
Poética da obsolescência
dc.subject.eng.fl_str_mv Media archeology
Video installation
Poetics of obsolescence
description Foucault (1969, p.173) I point out that archeology should not serve to affirm that objects and concepts, enunciations or theoretical choices disappear, but that the study of the past must serve to be able to “describe and analyze phenomena of continuity, return and repetition ”. The definition presented by Thomas Elseasser, in “Cinema as Archeology of the Media”, is that an archaeological approach reconnects and describes historical phenomena in different conceptual spaces, using dialogue with the past and dialogue with the “new”, from the point view of the present. With these theoretical contributions, and produced from different media and obsolete devices, drawing a parallel of evolution and use of the “old in the new” and the “new in the old”, this product brought to the sensitive world, through an audiovisual installation , the ideals of obsolescence poetics, presenting audiovisual as Media Archeology, through the fragmentation of the previously audiovisual work in the individual media that compose it. In order to question the idea of programmed obsolescence - created in 1920 by Alfred P. Sloan, then president of General Motors -, in addition to investigating the ramifications reached by audiovisual within the broad scope of the media and presenting in a playful and aesthetically elaborated way constituent fragments of an audiovisual production. imo was created using obsolete devices, from video capture, montage and exposure
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-12-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-05-30T21:04:00Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-05-30T21:04:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Oliveira, Mariana Vieira de. Imo, audiovisual como arqueologia da mídia. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação e Multimeios) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32325
https://www.youtube.com/watch?v=glN4ufbA9Do
identifier_str_mv Oliveira, Mariana Vieira de. Imo, audiovisual como arqueologia da mídia. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação e Multimeios) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32325
https://www.youtube.com/watch?v=glN4ufbA9Do
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Comunicação e Multimeios
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32325/4/imo%2c%20audiovisual.mp4
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32325/5/IMO%2c%20audiovisual%20como%20arqueologia%20da%20m%c3%addia_Mariana%20Vieira%20de%20Ol.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32325/2/IMO%2c%20audiovisual%20como%20arqueologia%20da%20m%c3%addia_Mariana%20Vieira%20de%20Ol.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32325/3/IMO%2c%20audiovisual%20como%20arqueologia%20da%20m%c3%addia_Mariana%20Vieira%20de%20Ol.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 28e344bc56e5f1300ac50aa7a7a21d86
717c76caef558c41b99b244786e02038
ed0d70673ae0d06906635ec7c1ab1dcf
db66d072c1304821eeb238c00cb8147a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277842165334016