O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9644 |
Resumo: | This work aims to evaluate the implementation of Law 10.639/03 as guideline to the curriculum of Physical Education at Santo Andre. To achieve this goal, the methodology focused on a qualitative approach, represented by a careful study of literatures that discuss the consequences of racism in the educational system and support the curriculum guidelines to ethnic-racial relations in the Physical Education curriculum. Finally, interviews were conducted with Physical Education teachers of state schools in Santo Andre. These interviews were analyzed providing information about strengths, strategies and challenges faced by the teacher in this process. The results point to a poor approach to this subject by the Physical Education teachers, absence of appropriate teaching-learning materials, inadequate teacher training to understand the depth and importance of this kind of learning, and lack of strategies to organize the subject within the curriculum by pure resistance from certain sectors, whether in the school or in the government |
id |
PUC_SP-1_d7f2717338ae04979d58e012f0bae953 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9644 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Chizzotti, AntonioOliveira, Leila Maria de2016-04-27T14:30:54Z2012-03-212012-02-28Oliveira, Leila Maria de. O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André. 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9644This work aims to evaluate the implementation of Law 10.639/03 as guideline to the curriculum of Physical Education at Santo Andre. To achieve this goal, the methodology focused on a qualitative approach, represented by a careful study of literatures that discuss the consequences of racism in the educational system and support the curriculum guidelines to ethnic-racial relations in the Physical Education curriculum. Finally, interviews were conducted with Physical Education teachers of state schools in Santo Andre. These interviews were analyzed providing information about strengths, strategies and challenges faced by the teacher in this process. The results point to a poor approach to this subject by the Physical Education teachers, absence of appropriate teaching-learning materials, inadequate teacher training to understand the depth and importance of this kind of learning, and lack of strategies to organize the subject within the curriculum by pure resistance from certain sectors, whether in the school or in the governmentA presente pesquisa tem como objetivo avaliar a implementação das diretrizes previstas pela Lei nº 10.639/03 no currículo vivido da educação física escolar em Santo André. Para tanto, a metodologia utilizada tem enfoque qualitativo; dessa forma, foram revisadas literaturas que discutem as consequências do racismo no sistema educacional e que subsidiam a presença da referida lei no currículo de educação física. Por último, foram feitas entrevistas com professores de educação física da rede estadual de ensino de Santo André, as quais foram analisadas consentindo informações sobre as fortalezas, dificuldades e desafios enfrentados pelo professor nesse processo. Os resultados do estudo apontam para a pouca abordagem do tema por parte dos professores de educação física, a ausência de material didático-pedagógico apropriado, o déficit na formação docente, necessária para a compreensão da profundidade e importância desse tipo de aprendizagem e a falta de estratégias para organizar a temática dentro do currículo vivido, até mesmo pela resistência pura e simples de alguns setores, seja no âmbito escolar e/ou governamentalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22600/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículoIdentidade positivaEducação físicaLei nº 10.639/03CurriculumPositive identityPhysical educationLaw 10.639/03CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo AndréThe teaching of the Afro-Brazilian history and culture and the physical education: a study on the curriculum in Santo Andreinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLeila Maria de Oliveira.pdf.txtLeila Maria de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain309636https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/3/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.txtabd57d6335b5e3d634e24e6944acafc6MD53ORIGINALLeila Maria de Oliveira.pdfapplication/pdf3482053https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/1/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf996d0400ff155f72af749289bdcc06ecMD51THUMBNAILLeila Maria de Oliveira.pdf.jpgLeila Maria de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/2/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/96442023-06-28 11:57:16.592oai:repositorio.pucsp.br:handle/9644Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-28T14:57:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The teaching of the Afro-Brazilian history and culture and the physical education: a study on the curriculum in Santo Andre |
title |
O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André |
spellingShingle |
O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André Oliveira, Leila Maria de Currículo Identidade positiva Educação física Lei nº 10.639/03 Curriculum Positive identity Physical education Law 10.639/03 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André |
title_full |
O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André |
title_fullStr |
O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André |
title_full_unstemmed |
O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André |
title_sort |
O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André |
author |
Oliveira, Leila Maria de |
author_facet |
Oliveira, Leila Maria de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Chizzotti, Antonio |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Leila Maria de |
contributor_str_mv |
Chizzotti, Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Identidade positiva Educação física Lei nº 10.639/03 |
topic |
Currículo Identidade positiva Educação física Lei nº 10.639/03 Curriculum Positive identity Physical education Law 10.639/03 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Positive identity Physical education Law 10.639/03 |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This work aims to evaluate the implementation of Law 10.639/03 as guideline to the curriculum of Physical Education at Santo Andre. To achieve this goal, the methodology focused on a qualitative approach, represented by a careful study of literatures that discuss the consequences of racism in the educational system and support the curriculum guidelines to ethnic-racial relations in the Physical Education curriculum. Finally, interviews were conducted with Physical Education teachers of state schools in Santo Andre. These interviews were analyzed providing information about strengths, strategies and challenges faced by the teacher in this process. The results point to a poor approach to this subject by the Physical Education teachers, absence of appropriate teaching-learning materials, inadequate teacher training to understand the depth and importance of this kind of learning, and lack of strategies to organize the subject within the curriculum by pure resistance from certain sectors, whether in the school or in the government |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-03-21 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-02-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:30:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, Leila Maria de. O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André. 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9644 |
identifier_str_mv |
Oliveira, Leila Maria de. O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André. 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9644 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/3/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/1/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/2/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
abd57d6335b5e3d634e24e6944acafc6 996d0400ff155f72af749289bdcc06ec cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277964151422976 |