O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Leila Maria de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9644
Resumo: This work aims to evaluate the implementation of Law 10.639/03 as guideline to the curriculum of Physical Education at Santo Andre. To achieve this goal, the methodology focused on a qualitative approach, represented by a careful study of literatures that discuss the consequences of racism in the educational system and support the curriculum guidelines to ethnic-racial relations in the Physical Education curriculum. Finally, interviews were conducted with Physical Education teachers of state schools in Santo Andre. These interviews were analyzed providing information about strengths, strategies and challenges faced by the teacher in this process. The results point to a poor approach to this subject by the Physical Education teachers, absence of appropriate teaching-learning materials, inadequate teacher training to understand the depth and importance of this kind of learning, and lack of strategies to organize the subject within the curriculum by pure resistance from certain sectors, whether in the school or in the government
id PUC_SP-1_d7f2717338ae04979d58e012f0bae953
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9644
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Chizzotti, AntonioOliveira, Leila Maria de2016-04-27T14:30:54Z2012-03-212012-02-28Oliveira, Leila Maria de. O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André. 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9644This work aims to evaluate the implementation of Law 10.639/03 as guideline to the curriculum of Physical Education at Santo Andre. To achieve this goal, the methodology focused on a qualitative approach, represented by a careful study of literatures that discuss the consequences of racism in the educational system and support the curriculum guidelines to ethnic-racial relations in the Physical Education curriculum. Finally, interviews were conducted with Physical Education teachers of state schools in Santo Andre. These interviews were analyzed providing information about strengths, strategies and challenges faced by the teacher in this process. The results point to a poor approach to this subject by the Physical Education teachers, absence of appropriate teaching-learning materials, inadequate teacher training to understand the depth and importance of this kind of learning, and lack of strategies to organize the subject within the curriculum by pure resistance from certain sectors, whether in the school or in the governmentA presente pesquisa tem como objetivo avaliar a implementação das diretrizes previstas pela Lei nº 10.639/03 no currículo vivido da educação física escolar em Santo André. Para tanto, a metodologia utilizada tem enfoque qualitativo; dessa forma, foram revisadas literaturas que discutem as consequências do racismo no sistema educacional e que subsidiam a presença da referida lei no currículo de educação física. Por último, foram feitas entrevistas com professores de educação física da rede estadual de ensino de Santo André, as quais foram analisadas consentindo informações sobre as fortalezas, dificuldades e desafios enfrentados pelo professor nesse processo. Os resultados do estudo apontam para a pouca abordagem do tema por parte dos professores de educação física, a ausência de material didático-pedagógico apropriado, o déficit na formação docente, necessária para a compreensão da profundidade e importância desse tipo de aprendizagem e a falta de estratégias para organizar a temática dentro do currículo vivido, até mesmo pela resistência pura e simples de alguns setores, seja no âmbito escolar e/ou governamentalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22600/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículoIdentidade positivaEducação físicaLei nº 10.639/03CurriculumPositive identityPhysical educationLaw 10.639/03CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo AndréThe teaching of the Afro-Brazilian history and culture and the physical education: a study on the curriculum in Santo Andreinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLeila Maria de Oliveira.pdf.txtLeila Maria de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain309636https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/3/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.txtabd57d6335b5e3d634e24e6944acafc6MD53ORIGINALLeila Maria de Oliveira.pdfapplication/pdf3482053https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/1/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf996d0400ff155f72af749289bdcc06ecMD51THUMBNAILLeila Maria de Oliveira.pdf.jpgLeila Maria de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/2/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/96442023-06-28 11:57:16.592oai:repositorio.pucsp.br:handle/9644Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-28T14:57:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The teaching of the Afro-Brazilian history and culture and the physical education: a study on the curriculum in Santo Andre
title O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André
spellingShingle O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André
Oliveira, Leila Maria de
Currículo
Identidade positiva
Educação física
Lei nº 10.639/03
Curriculum
Positive identity
Physical education
Law 10.639/03
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André
title_full O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André
title_fullStr O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André
title_full_unstemmed O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André
title_sort O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André
author Oliveira, Leila Maria de
author_facet Oliveira, Leila Maria de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Chizzotti, Antonio
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Leila Maria de
contributor_str_mv Chizzotti, Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Identidade positiva
Educação física
Lei nº 10.639/03
topic Currículo
Identidade positiva
Educação física
Lei nº 10.639/03
Curriculum
Positive identity
Physical education
Law 10.639/03
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Positive identity
Physical education
Law 10.639/03
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This work aims to evaluate the implementation of Law 10.639/03 as guideline to the curriculum of Physical Education at Santo Andre. To achieve this goal, the methodology focused on a qualitative approach, represented by a careful study of literatures that discuss the consequences of racism in the educational system and support the curriculum guidelines to ethnic-racial relations in the Physical Education curriculum. Finally, interviews were conducted with Physical Education teachers of state schools in Santo Andre. These interviews were analyzed providing information about strengths, strategies and challenges faced by the teacher in this process. The results point to a poor approach to this subject by the Physical Education teachers, absence of appropriate teaching-learning materials, inadequate teacher training to understand the depth and importance of this kind of learning, and lack of strategies to organize the subject within the curriculum by pure resistance from certain sectors, whether in the school or in the government
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-03-21
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-02-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:30:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Oliveira, Leila Maria de. O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André. 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9644
identifier_str_mv Oliveira, Leila Maria de. O ensino da história e cultura afro-brasileira e a educação física: um estudo sobre o currículo vivido em Santo André. 2012. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/3/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/1/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9644/2/Leila%20Maria%20de%20Oliveira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv abd57d6335b5e3d634e24e6944acafc6
996d0400ff155f72af749289bdcc06ec
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277964151422976