Dois momentos da problematização foucaultiana do sujeito ético-epistemológico: exemplos colhidos em História da loucura e Hermenêutica do sujeito
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20758 |
Resumo: | This dissertation aims to discuss the epstemological ethical subject in Focault in two specific moments of his work: in the chapter The great confinement from The History of Madness and the class taught in January 6th 1982 in the course The Hermeneutics of Subject. The first chapter discusses the passage The great confinement from The History of Madness, which was a thesis published in 1961. At first, we consider that this text presented, in Focault‟s thought, the relationship between madness and reason and the conjuction of knowledge and power which, in modernity, lead to the marginalisation of madness in the epstemological constitution of the cartesian subject in Descartes‟ Meditations and other metaphysical writings. Later, this dissertation shows that this approach resulted in a polemic between Focault and Jacques Derrida (1930-2009). This theoretical dispute did not appear to have meaningful impact, however, the theoretical dispute resulted in vigorous problems. In the second chapter, it is discussed the way in which Focault, at the first class in the course The Hermeneutics of Subject (1981-1982), brings back issues such as the subject of knowledge and their relationship with the truth, associated with the know yourself of and the care of oneself in ancient ethical tradition. At this course, Focault points out keys for interpretation that will allow us to conclude that the relationship between the know yourself of oneself and the care of oneself in the field of acient subject‟s practical conduct. Therefore, the dissertation aims to emphasize and discuss two moments of problematization which, according to different emphasis, goes through Focault‟s writing |
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At first, we consider that this text presented, in Focault‟s thought, the relationship between madness and reason and the conjuction of knowledge and power which, in modernity, lead to the marginalisation of madness in the epstemological constitution of the cartesian subject in Descartes‟ Meditations and other metaphysical writings. Later, this dissertation shows that this approach resulted in a polemic between Focault and Jacques Derrida (1930-2009). This theoretical dispute did not appear to have meaningful impact, however, the theoretical dispute resulted in vigorous problems. In the second chapter, it is discussed the way in which Focault, at the first class in the course The Hermeneutics of Subject (1981-1982), brings back issues such as the subject of knowledge and their relationship with the truth, associated with the know yourself of and the care of oneself in ancient ethical tradition. 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Num primeiro momento deste capítulo, consideramos que este texto apresentou, no pensamento foucaultiano, a relação entre loucura e razão e a conjunção de saberes e poderes que, na modernidade, levaram à marginalização da loucura na constituição epistêmica do sujeito cartesiano em as Meditações Metafisicas de Descartes. Num segundo momento, mostramos que essa abordagem de Foucault desencadeou uma polêmica entre ele e Jacques Derrida (1930-2009). Essa disputa teórica aparentava ser transitória e desprovida de maior impacto, todavia, o embate teórico travado produziu problemas vigorosos. O segundo capítulo discute o modo pelo qual Foucault, na primeira aula do curso A Hermenêutica do sujeito (1981-1982), recupera questões referentes ao tema do sujeito de conhecimento e sua relação com a verdade, associado ao conhecimento de si e cuidado de si na tradição ética antiga. Nesse curso, Foucault indica chaves de interpretação que nos permitirão concluir que a relação entre “conhecimento” e “cuidado de si” decorre da problematização do sujeito elaborada por Foucault no início da década de 1980. No recorte de A Hermenêutica do sujeito, identificaremos a ocorrência do cuidado de si no campo da conduta prática do sujeito antigo. Desse modo, a dissertação procura destacar e discutir dois dos momentos de uma problematização que, segundo diferentes ênfases, percorre os escritos de Foucault: a problematização do sujeitoConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/44435/Murilo%20S%c3%a9rgio%20Almeida%20Rabelo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FilosofiaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesSujeito (Filosofia)Exclusão da loucuraFoucault, Michel [1926-1984] - Crítica e interpretaçãoSubject (Philosophy)Madness marginalizationFoucault, Michel [1926-1984] - Criticism and interpretationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIADois momentos da problematização foucaultiana do sujeito ético-epistemológico: exemplos colhidos em História da loucura e Hermenêutica do sujeitoTwo moments of the Foucaultian problematization of the ethico-epistemological subject: examples taken from the History of madness and Hermeneutics of the subjectinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMurilo Sérgio Almeida Rabelo.pdf.txtMurilo Sérgio Almeida Rabelo.pdf.txtExtracted texttext/plain244340https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20758/4/Murilo%20S%c3%a9rgio%20Almeida%20Rabelo.pdf.txte53e719084291a6fc75fad1449af7ecbMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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Dois momentos da problematização foucaultiana do sujeito ético-epistemológico: exemplos colhidos em História da loucura e Hermenêutica do sujeito Rabelo, Murilo Sérgio Almeida Sujeito (Filosofia) Exclusão da loucura Foucault, Michel [1926-1984] - Crítica e interpretação Subject (Philosophy) Madness marginalization Foucault, Michel [1926-1984] - Criticism and interpretation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
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