O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Ana Carolina Takenaka
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15401
Resumo: Autonomy is an important feature in human development, as it enables us to achieve new skills and propel us into increasingly complex levels of behavior. Since most of the current research has focused the development of autonomy during adolescence, this dissertation aimed to study the process of acquisition of autonomy for preschool children. The survey was conducted with mothers of 71 children with ages between 3 and 5 years old, through the Child Behavior Checklist (CBCL/1½ -5) and a questionnaire to assess the perception of autonomy that mothers perceive in their children and also a sociodemographic questionnaire. The method used was quantitative, through convenience sample and the theoretical framework was the Analytical Psychology. Results indicate that children in this age group have good level of autonomy. There was a statistic relevant difference between autonomy of children who have siblings versus children who have no siblings, pointing out that the presence of siblings increases autonomy in children. However, contrary to what was thought initially, there was no statistic relevant difference between genders, between working mothers and housewives or between children who are assisted by nannies and children who are not assisted by nannies. These findings corroborate with the current scientific literature that understands autonomy as intrinsic and inherent to human development
id PUC_SP-1_d91d1b88817b0d4868fa3c6a362f1faf
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/15401
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Araújo, Ceres Alves dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8738846T8Medeiros, Ana Carolina Takenaka2016-04-28T20:39:00Z2015-04-232015-03-20Medeiros, Ana Carolina Takenaka. O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica. 2015. 96 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15401Autonomy is an important feature in human development, as it enables us to achieve new skills and propel us into increasingly complex levels of behavior. Since most of the current research has focused the development of autonomy during adolescence, this dissertation aimed to study the process of acquisition of autonomy for preschool children. The survey was conducted with mothers of 71 children with ages between 3 and 5 years old, through the Child Behavior Checklist (CBCL/1½ -5) and a questionnaire to assess the perception of autonomy that mothers perceive in their children and also a sociodemographic questionnaire. The method used was quantitative, through convenience sample and the theoretical framework was the Analytical Psychology. Results indicate that children in this age group have good level of autonomy. There was a statistic relevant difference between autonomy of children who have siblings versus children who have no siblings, pointing out that the presence of siblings increases autonomy in children. However, contrary to what was thought initially, there was no statistic relevant difference between genders, between working mothers and housewives or between children who are assisted by nannies and children who are not assisted by nannies. These findings corroborate with the current scientific literature that understands autonomy as intrinsic and inherent to human developmentA autonomia é uma característica importante no desenvolvimento humano, visto que nos possibilita alcançar novas habilidades e nos impulsiona para níveis cada vez mais complexos de comportamentos. Como a maioria das pesquisas atuais tem focado o desenvolvimento da autonomia durante a adolescência, a presente dissertação teve como objetivo geral estudar o processo de aquisição da autonomia por crianças pré-escolares. A pesquisa foi realizada com mães de 71 crianças de 3 a 5 anos através do Inventário dos Comportamentos para Crianças e Adolescentes entre 1½ e 5 anos (CBCL/1½-5) e de um questionário para avaliar a percepção de autonomia que as mães tem de seus filhos, além de questionário sociodemográfico. O método utilizado foi quantitativo, de amostragem por conveniência, e o referencial teórico foi a Psicologia Analítica. Os resultados gerais indicam que as crianças nessa faixa etária atingem bom nível de autonomia. Houve diferença estatística significativa entre autonomia de crianças que têm irmãos versus crianças sem irmãos, apontando que a presença destes aumenta a autonomia. Porém, ao contrário do que se supunha, não houve diferença estatística significativa entre os gêneros, entre mães que trabalham fora e mães donas de casa ou ainda entre crianças que são assistidas por babás e crianças que não o são. Esses achados corroboram com a literatura científica atual, segundo a qual a autonomia é intrínseca e inerente ao desenvolvimento humanoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31991/Ana%20Carolina%20Takenaka%20Medeiros.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiaAutonomiaCriançasDesenvolvimento infantilMãesAutonomyChildrenChild developmentMothersCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAO processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analíticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Carolina Takenaka Medeiros.pdf.txtAna Carolina Takenaka Medeiros.pdf.txtExtracted texttext/plain144753https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15401/3/Ana%20Carolina%20Takenaka%20Medeiros.pdf.txt4ffb8fa0c091450783ca28a38caebbc9MD53ORIGINALAna Carolina Takenaka Medeiros.pdfapplication/pdf1879939https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15401/1/Ana%20Carolina%20Takenaka%20Medeiros.pdf789e81ff3913b8d979ecfc77db99a07cMD51THUMBNAILAna Carolina Takenaka Medeiros.pdf.jpgAna Carolina Takenaka Medeiros.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3304https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15401/2/Ana%20Carolina%20Takenaka%20Medeiros.pdf.jpgffcd6ed74973a6c8d0156afa14967611MD52handle/154012022-04-28 00:11:19.394oai:repositorio.pucsp.br:handle/15401Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:11:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica
title O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica
spellingShingle O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica
Medeiros, Ana Carolina Takenaka
Autonomia
Crianças
Desenvolvimento infantil
Mães
Autonomy
Children
Child development
Mothers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica
title_full O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica
title_fullStr O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica
title_full_unstemmed O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica
title_sort O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica
author Medeiros, Ana Carolina Takenaka
author_facet Medeiros, Ana Carolina Takenaka
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araújo, Ceres Alves de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8738846T8
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Ana Carolina Takenaka
contributor_str_mv Araújo, Ceres Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Autonomia
Crianças
Desenvolvimento infantil
Mães
topic Autonomia
Crianças
Desenvolvimento infantil
Mães
Autonomy
Children
Child development
Mothers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Autonomy
Children
Child development
Mothers
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description Autonomy is an important feature in human development, as it enables us to achieve new skills and propel us into increasingly complex levels of behavior. Since most of the current research has focused the development of autonomy during adolescence, this dissertation aimed to study the process of acquisition of autonomy for preschool children. The survey was conducted with mothers of 71 children with ages between 3 and 5 years old, through the Child Behavior Checklist (CBCL/1½ -5) and a questionnaire to assess the perception of autonomy that mothers perceive in their children and also a sociodemographic questionnaire. The method used was quantitative, through convenience sample and the theoretical framework was the Analytical Psychology. Results indicate that children in this age group have good level of autonomy. There was a statistic relevant difference between autonomy of children who have siblings versus children who have no siblings, pointing out that the presence of siblings increases autonomy in children. However, contrary to what was thought initially, there was no statistic relevant difference between genders, between working mothers and housewives or between children who are assisted by nannies and children who are not assisted by nannies. These findings corroborate with the current scientific literature that understands autonomy as intrinsic and inherent to human development
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-04-23
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-03-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:39:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Medeiros, Ana Carolina Takenaka. O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica. 2015. 96 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15401
identifier_str_mv Medeiros, Ana Carolina Takenaka. O processo de aquisição da autonomia em crianças pré-escolares: uma visão da Psicologia Analítica. 2015. 96 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia Clínica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15401/3/Ana%20Carolina%20Takenaka%20Medeiros.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15401/1/Ana%20Carolina%20Takenaka%20Medeiros.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15401/2/Ana%20Carolina%20Takenaka%20Medeiros.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4ffb8fa0c091450783ca28a38caebbc9
789e81ff3913b8d979ecfc77db99a07c
ffcd6ed74973a6c8d0156afa14967611
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277855254708224