A fotografia de moda e a possibilidade de transformar o corpo da moda em corpo na moda
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21344 |
Resumo: | This study sets out to problematize the expressions “fashionable body shape” and “fashion-conscious body shape” from the hypothesis that media-flooding fashion photography disseminates a homogenizing body standard that functions as a control agent, in a surveillance system, in which the model agency acts as a panopticon (Bentham).The question we raise is: how to make bodies domesticated by what fashion photography disseminates in the media unique again (Foucault, 1975)? The goal is to show that a model-subject can cease to be a mere tool for maintaining what has been cemented in beautiful, lifeless bodies. To that end, a methodology was developed to turn this vulnerability into power. Models and photographers were heard, experiments were conducted, and recent occurrences are narrated within the fashion context, in which the mediatization of a certain body type can be observed. The theoretical foundation is mainly supported by the Bodymedia Theory (KATZ and GREINER) to explain the body-environment relationship, and by Sibila (2016), to deal with some of the body’s communication processes. The relevance of this study is justified by the fact that in order to change the status quo, it is necessary to provide information where it is not available |
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The goal is to show that a model-subject can cease to be a mere tool for maintaining what has been cemented in beautiful, lifeless bodies. To that end, a methodology was developed to turn this vulnerability into power. Models and photographers were heard, experiments were conducted, and recent occurrences are narrated within the fashion context, in which the mediatization of a certain body type can be observed. The theoretical foundation is mainly supported by the Bodymedia Theory (KATZ and GREINER) to explain the body-environment relationship, and by Sibila (2016), to deal with some of the body’s communication processes. The relevance of this study is justified by the fact that in order to change the status quo, it is necessary to provide information where it is not availableEsta dissertação propõe-se a problematizar as expressões “corpo da moda” e “corpo na moda” a partir da hipótese de que a fotografia de moda, que inunda as mídias, difunde um padrão de corpo homogeneizante, que funciona como um agente de controle, em um sistema de vigilância, no qual a agência de modelos atua como um panóptico (Bentham). A pergunta da qual se parte é a seguinte: como ressingularizar corpos docilizados (Foucault,) pela obediência ao que está publicamente midiatizado pela fotografia de moda? O objetivo é demonstrar a possibilidade do sujeito-modelo deixar de ser um mero instrumento de manutenção do que se cristalizou em corpos belos e sem vitalidade. Para tal, foi desenvolvida uma metodologia para capacitá-lo a transformar a sua vulnerabilidade em potência. Foram ouvidos modelos e fotógrafos, foram realizados experimentos, e são narradas ocorrências recentes, no contexto da moda, nos quais se pode observar a força da midiatização de um certo tipo de corpo. A fundamentação teórica se apoia, sobretudo, na Teoria Corpomídia (KATZ e GREINER), para explicar a relação corpoambiente, e em Sibila (2016), para lidar com alguns processos comunicacionais do corpo. E a justificativa para a importância da realização desta pesquisa é a de que para mudar o que está posto, é necessário disponibilizar informação onde ela não circulaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfBiopoliticshttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/46411/Rog%c3%a9rio%20D%60Avila%20Ortiz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCorpo da modaCorpo na modaFotografia de modaBiopolíticaFashionable body shapeFashion-conscious body shapeFashion photographyCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA fotografia de moda e a possibilidade de transformar o corpo da moda em corpo na modainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRogério D`Avila Ortiz.pdf.txtRogério D`Avila Ortiz.pdf.txtExtracted texttext/plain277198https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/21344/4/Rog%c3%a9rio%20D%60Avila%20Ortiz.pdf.txt3a9426d584f35c9c224742f40a0fafb5MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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