Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11161 |
Resumo: | This is na intervention research. It was carried through with students who initiated the superior course, in the area of Accurate. The objective of it is to investigate if the introduction of the concept of derivative of a function in a point, by means of familiar concepts to the students and with a certain relationship with the daily one of them, as of speed for example, it would produce effect for the improvement of the learning of this notion. The intervention was carried through by the application of a didactic sequence, contends seven activities. In the elaboration of the same one, basic concepts of kinematics had been used, in order to contribute with that the student participated of the systematization of the concept of derivative of a function in a point. And, with estimated of that, if thus it occurred, they could give more meant to the new concept, becoming its more significant learning. For the analyses of the results, in we support them in the Theory of the Significant Learning of AUSUBEL. Our conclusion is that it had advantages in this form to introduce derived; that the student can give more meant to the this notion; e that had improvements in the understanding of the same one |
id |
PUC_SP-1_de9e1461140bb54c57eaf4fa85fe2e4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11161 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Igliori, Sonia Barbosa CamargoD'Avoglio, Armando Raphael2016-04-27T16:58:06Z2007-07-302002-11-07D'Avoglio, Armando Raphael. Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito. 2002. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11161This is na intervention research. It was carried through with students who initiated the superior course, in the area of Accurate. The objective of it is to investigate if the introduction of the concept of derivative of a function in a point, by means of familiar concepts to the students and with a certain relationship with the daily one of them, as of speed for example, it would produce effect for the improvement of the learning of this notion. The intervention was carried through by the application of a didactic sequence, contends seven activities. In the elaboration of the same one, basic concepts of kinematics had been used, in order to contribute with that the student participated of the systematization of the concept of derivative of a function in a point. And, with estimated of that, if thus it occurred, they could give more meant to the new concept, becoming its more significant learning. For the analyses of the results, in we support them in the Theory of the Significant Learning of AUSUBEL. Our conclusion is that it had advantages in this form to introduce derived; that the student can give more meant to the this notion; e that had improvements in the understanding of the same oneEsta é uma pesquisa de intervenção. Foi realizada com alunos que iniciavam o curso superior, na área de Exatas. O objetivo dela é o de investigar se a introdução do conceito de derivada de uma função num ponto, por meio de conceitos familiares aos alunos e com um certo relacionamento com o cotidiano deles, como o de velocidade por exemplo, produziria efeitos para a melhoria da aprendizagem dessa noção. A intervenção foi realizada pela aplicação de uma seqüência didática, contendo sete atividades. Na elaboração da mesma, foram utilizados conceitos básicos de cinemática, de modo a contribuir com que o aluno participasse da sistematização do conceito de derivada de uma função num ponto. E, com o pressuposto de que, se assim ocorresse, eles poderiam dar mais significado ao novo conceito, tornando sua aprendizagem mais significativa. Para as análises dos resultados, nos apoiamos na Teoria da Aprendizagem Significativa de AUSUBEL. Nossa conclusão é que houve vantagens nessa forma de introduzir derivada; que o aluno pode dar mais significado à essa noção; e que houve melhoras na compreensão da mesmaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24409/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoCálculoDerivadaCinemáticaAprendizagem significativaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoCalculo diferencial -- Estudo e ensinoCalculusDerivativeKinematicsMeaningful learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICADerivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceitoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_armando_d avoglio.pdf.txtdissertacao_armando_d avoglio.pdf.txtExtracted texttext/plain78595https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/3/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.txt13f1860c471b0d019dd2172b9ce10e4dMD53ORIGINALdissertacao_armando_d avoglio.pdfapplication/pdf753797https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/1/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf30017dfe069909b955b4496e6970f124MD51THUMBNAILdissertacao_armando_d avoglio.pdf.jpgdissertacao_armando_d avoglio.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/2/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111612022-04-27 13:43:02.604oai:repositorio.pucsp.br:handle/11161Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:43:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito |
title |
Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito |
spellingShingle |
Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito D'Avoglio, Armando Raphael Cálculo Derivada Cinemática Aprendizagem significativa Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Calculo diferencial -- Estudo e ensino Calculus Derivative Kinematics Meaningful learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito |
title_full |
Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito |
title_fullStr |
Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito |
title_full_unstemmed |
Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito |
title_sort |
Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito |
author |
D'Avoglio, Armando Raphael |
author_facet |
D'Avoglio, Armando Raphael |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Igliori, Sonia Barbosa Camargo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
D'Avoglio, Armando Raphael |
contributor_str_mv |
Igliori, Sonia Barbosa Camargo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cálculo Derivada Cinemática Aprendizagem significativa Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Calculo diferencial -- Estudo e ensino |
topic |
Cálculo Derivada Cinemática Aprendizagem significativa Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Calculo diferencial -- Estudo e ensino Calculus Derivative Kinematics Meaningful learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Calculus Derivative Kinematics Meaningful learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This is na intervention research. It was carried through with students who initiated the superior course, in the area of Accurate. The objective of it is to investigate if the introduction of the concept of derivative of a function in a point, by means of familiar concepts to the students and with a certain relationship with the daily one of them, as of speed for example, it would produce effect for the improvement of the learning of this notion. The intervention was carried through by the application of a didactic sequence, contends seven activities. In the elaboration of the same one, basic concepts of kinematics had been used, in order to contribute with that the student participated of the systematization of the concept of derivative of a function in a point. And, with estimated of that, if thus it occurred, they could give more meant to the new concept, becoming its more significant learning. For the analyses of the results, in we support them in the Theory of the Significant Learning of AUSUBEL. Our conclusion is that it had advantages in this form to introduce derived; that the student can give more meant to the this notion; e that had improvements in the understanding of the same one |
publishDate |
2002 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2002-11-07 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
D'Avoglio, Armando Raphael. Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito. 2002. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11161 |
identifier_str_mv |
D'Avoglio, Armando Raphael. Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito. 2002. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11161 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/3/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/1/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/2/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
13f1860c471b0d019dd2172b9ce10e4d 30017dfe069909b955b4496e6970f124 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278028797181952 |