Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: D'Avoglio, Armando Raphael
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11161
Resumo: This is na intervention research. It was carried through with students who initiated the superior course, in the area of Accurate. The objective of it is to investigate if the introduction of the concept of derivative of a function in a point, by means of familiar concepts to the students and with a certain relationship with the daily one of them, as of speed for example, it would produce effect for the improvement of the learning of this notion. The intervention was carried through by the application of a didactic sequence, contends seven activities. In the elaboration of the same one, basic concepts of kinematics had been used, in order to contribute with that the student participated of the systematization of the concept of derivative of a function in a point. And, with estimated of that, if thus it occurred, they could give more meant to the new concept, becoming its more significant learning. For the analyses of the results, in we support them in the Theory of the Significant Learning of AUSUBEL. Our conclusion is that it had advantages in this form to introduce derived; that the student can give more meant to the this notion; e that had improvements in the understanding of the same one
id PUC_SP-1_de9e1461140bb54c57eaf4fa85fe2e4c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11161
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Igliori, Sonia Barbosa CamargoD'Avoglio, Armando Raphael2016-04-27T16:58:06Z2007-07-302002-11-07D'Avoglio, Armando Raphael. Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito. 2002. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11161This is na intervention research. It was carried through with students who initiated the superior course, in the area of Accurate. The objective of it is to investigate if the introduction of the concept of derivative of a function in a point, by means of familiar concepts to the students and with a certain relationship with the daily one of them, as of speed for example, it would produce effect for the improvement of the learning of this notion. The intervention was carried through by the application of a didactic sequence, contends seven activities. In the elaboration of the same one, basic concepts of kinematics had been used, in order to contribute with that the student participated of the systematization of the concept of derivative of a function in a point. And, with estimated of that, if thus it occurred, they could give more meant to the new concept, becoming its more significant learning. For the analyses of the results, in we support them in the Theory of the Significant Learning of AUSUBEL. Our conclusion is that it had advantages in this form to introduce derived; that the student can give more meant to the this notion; e that had improvements in the understanding of the same oneEsta é uma pesquisa de intervenção. Foi realizada com alunos que iniciavam o curso superior, na área de Exatas. O objetivo dela é o de investigar se a introdução do conceito de derivada de uma função num ponto, por meio de conceitos familiares aos alunos e com um certo relacionamento com o cotidiano deles, como o de velocidade por exemplo, produziria efeitos para a melhoria da aprendizagem dessa noção. A intervenção foi realizada pela aplicação de uma seqüência didática, contendo sete atividades. Na elaboração da mesma, foram utilizados conceitos básicos de cinemática, de modo a contribuir com que o aluno participasse da sistematização do conceito de derivada de uma função num ponto. E, com o pressuposto de que, se assim ocorresse, eles poderiam dar mais significado ao novo conceito, tornando sua aprendizagem mais significativa. Para as análises dos resultados, nos apoiamos na Teoria da Aprendizagem Significativa de AUSUBEL. Nossa conclusão é que houve vantagens nessa forma de introduzir derivada; que o aluno pode dar mais significado à essa noção; e que houve melhoras na compreensão da mesmaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24409/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoCálculoDerivadaCinemáticaAprendizagem significativaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoCalculo diferencial -- Estudo e ensinoCalculusDerivativeKinematicsMeaningful learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICADerivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceitoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_armando_d avoglio.pdf.txtdissertacao_armando_d avoglio.pdf.txtExtracted texttext/plain78595https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/3/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.txt13f1860c471b0d019dd2172b9ce10e4dMD53ORIGINALdissertacao_armando_d avoglio.pdfapplication/pdf753797https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/1/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf30017dfe069909b955b4496e6970f124MD51THUMBNAILdissertacao_armando_d avoglio.pdf.jpgdissertacao_armando_d avoglio.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/2/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111612022-04-27 13:43:02.604oai:repositorio.pucsp.br:handle/11161Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:43:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito
title Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito
spellingShingle Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito
D'Avoglio, Armando Raphael
Cálculo
Derivada
Cinemática
Aprendizagem significativa
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Calculo diferencial -- Estudo e ensino
Calculus
Derivative
Kinematics
Meaningful learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito
title_full Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito
title_fullStr Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito
title_full_unstemmed Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito
title_sort Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito
author D'Avoglio, Armando Raphael
author_facet D'Avoglio, Armando Raphael
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.contributor.author.fl_str_mv D'Avoglio, Armando Raphael
contributor_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv Cálculo
Derivada
Cinemática
Aprendizagem significativa
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Calculo diferencial -- Estudo e ensino
topic Cálculo
Derivada
Cinemática
Aprendizagem significativa
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Calculo diferencial -- Estudo e ensino
Calculus
Derivative
Kinematics
Meaningful learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Calculus
Derivative
Kinematics
Meaningful learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This is na intervention research. It was carried through with students who initiated the superior course, in the area of Accurate. The objective of it is to investigate if the introduction of the concept of derivative of a function in a point, by means of familiar concepts to the students and with a certain relationship with the daily one of them, as of speed for example, it would produce effect for the improvement of the learning of this notion. The intervention was carried through by the application of a didactic sequence, contends seven activities. In the elaboration of the same one, basic concepts of kinematics had been used, in order to contribute with that the student participated of the systematization of the concept of derivative of a function in a point. And, with estimated of that, if thus it occurred, they could give more meant to the new concept, becoming its more significant learning. For the analyses of the results, in we support them in the Theory of the Significant Learning of AUSUBEL. Our conclusion is that it had advantages in this form to introduce derived; that the student can give more meant to the this notion; e that had improvements in the understanding of the same one
publishDate 2002
dc.date.issued.fl_str_mv 2002-11-07
dc.date.available.fl_str_mv 2007-07-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv D'Avoglio, Armando Raphael. Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito. 2002. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11161
identifier_str_mv D'Avoglio, Armando Raphael. Derivada de uma função num ponto: uma forma significativa de introduzir o conceito. 2002. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/3/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/1/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11161/2/dissertacao_armando_d%20avoglio.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 13f1860c471b0d019dd2172b9ce10e4d
30017dfe069909b955b4496e6970f124
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278028797181952