Poesia da alteridade em Manoel de Barros: paradoxo da despalavra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ricciuto, Nayá Aparecida Fernandes de Sousa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24080
Resumo: This research seeks to understand how a word becomes the other in an I-you, or poet-word relationship, specifically in Manoel de Barros’ poetic project. From the notion of otherness, which is here fundamentally clarified with the theoretical contribution of thinkers such as Emmanuel Lévinas and Martin Buber, it was possible to see how relationships occur between the self and the other, be it through poetic images, paradoxes, experiences of epiphany, be it through the paths of nature, this latter being so recurring a theme in Barros’s work. Marcel Proust, in turn, gives his contribution by proposing that the word be perceived as the other, when either the writing or the reading exercise allows the author/reader to move out of himself/herself. The search for the phonic body of the word and the possibilities it offers the poet have also generated a reflection on language in light of the thought of philosophers Michel Foucault and Emanuele Coccia, in order to establish how, over the centuries, the event of the word has enabled human beings to devise different conceptions of the world and to highlight its relevance to the construction of knowledge. The research “The Poetry of Otherness in Manoel de Barros – the paradox of the non-word” focuses on the analysis of the poems collected in his book Retrato do Artista quando Coisa [Portrait of the Artist as a Thing], published in 1998
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From the notion of otherness, which is here fundamentally clarified with the theoretical contribution of thinkers such as Emmanuel Lévinas and Martin Buber, it was possible to see how relationships occur between the self and the other, be it through poetic images, paradoxes, experiences of epiphany, be it through the paths of nature, this latter being so recurring a theme in Barros’s work. Marcel Proust, in turn, gives his contribution by proposing that the word be perceived as the other, when either the writing or the reading exercise allows the author/reader to move out of himself/herself. The search for the phonic body of the word and the possibilities it offers the poet have also generated a reflection on language in light of the thought of philosophers Michel Foucault and Emanuele Coccia, in order to establish how, over the centuries, the event of the word has enabled human beings to devise different conceptions of the world and to highlight its relevance to the construction of knowledge. The research “The Poetry of Otherness in Manoel de Barros – the paradox of the non-word” focuses on the analysis of the poems collected in his book Retrato do Artista quando Coisa [Portrait of the Artist as a Thing], published in 1998A pesquisa busca compreender como a palavra se torna o outro na relação eu-tu ou poeta-palavra, especificamente no projeto poético de Manoel de Barros. A partir da noção de alteridade, que elucidamos, fundamentalmente, com o aporte teórico dos pensadores Emmanuel Lévinas e Martin Buber, vimos de que forma as relações ocorrem entre o eu e o outro, seja por meio de imagens poéticas, paradoxos, experiências de epifania, seja ainda, pelos caminhos da natureza, tão presentes na obra barreana. Marcel Proust, por sua vez, ajuda-nos, aqui, a perceber a palavra como o outro, quando a escrita ou o exercício da leitura proporciona ao autor/leitor o movimento da saída de si mesmo. A procura pelo corpo fônico da palavra e as possiblidades que ela oferece ao poeta nos fizeram refletir, também, sobre a linguagem à luz do pensamento dos filósofos Michel Foucault e Emanuele Coccia, para verificar de que maneira, ao longo dos séculos, a palavra possibilitou ao ser humano elaborar diferentes concepções do mundo, bem como evidenciar sua relevância para a construção do conhecimento. A pesquisa Poesia da Alteridade em Manoel de Barros – Paradoxo da despalavra concentra-se no estudo dos poemas do livro Retrato do Artista quando Coisa, publicado em 1998Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIABarros, Manoel de [1916-2014]Alteridade e criaçãoParadoxo na literaturaDespalavra na literaturaBarros, Manoel de [1916-2014]Paradox in literatureNon-word in literaturePoesia da alteridade em Manoel de Barros: paradoxo da despalavrainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALNaya Aparecida Fernandes Sousa Ricciuto.pdfapplication/pdf12012376https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24080/1/Naya%20Aparecida%20Fernandes%20Sousa%20Ricciuto.pdf54e9eaad4de5fe53056ecfc6e1a9f352MD51TEXTNaya Aparecida Fernandes Sousa Ricciuto.pdf.txtNaya Aparecida Fernandes Sousa Ricciuto.pdf.txtExtracted texttext/plain225022https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24080/2/Naya%20Aparecida%20Fernandes%20Sousa%20Ricciuto.pdf.txt283498d10055765e3e95781c2700a988MD52THUMBNAILNaya Aparecida Fernandes Sousa Ricciuto.pdf.jpgNaya Aparecida Fernandes Sousa Ricciuto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1230https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24080/3/Naya%20Aparecida%20Fernandes%20Sousa%20Ricciuto.pdf.jpga5a59a0513728009ade896b1b71482d7MD53handle/240802023-06-22 13:24:39.066oai:repositorio.pucsp.br:handle/24080Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-22T16:24:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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