Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10094 |
Resumo: | The purpose of this work is accomplished an exploratory study about in progress experience in a public school located in the city of Palmas, in the state of Tocantins. This experiment is based on the project one computer per student (Project UCA), which is the introduction of an Educational Laptop in the daily life of the students, inside and outside the classroom. The objective of this exploratory study is to identify and to analyze the indications of changes that the introduction of the Educational Laptop brings to the classroom management and organization. The use of mobile and individual technology is a trend that is occurring in all the sectors in the society. In the education, there are experiments that are occurring in some parts of the world, they are searching an option for the development of a low cost equipment with connection to the Internet that can make possible the use of it by the students in any place inside and outside the school, but with a differentiated technology just for educational use. From the purpose initially collected, they had been confirmed that the presence of Educational Laptop in classroom brought alterations in the dynamics of the lesson and the teachers had needed to find new forms to manage the lesson that in such a way involves changes in the planning of the lessons as in their pedagogical practice |
id |
PUC_SP-1_e09732c4ef25bc4243c902e1a960b2cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10094 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4732032A6Mendes, Mariza2016-04-27T14:32:21Z2008-11-132008-10-29Mendes, Mariza. Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula. 2008. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10094The purpose of this work is accomplished an exploratory study about in progress experience in a public school located in the city of Palmas, in the state of Tocantins. This experiment is based on the project one computer per student (Project UCA), which is the introduction of an Educational Laptop in the daily life of the students, inside and outside the classroom. The objective of this exploratory study is to identify and to analyze the indications of changes that the introduction of the Educational Laptop brings to the classroom management and organization. The use of mobile and individual technology is a trend that is occurring in all the sectors in the society. In the education, there are experiments that are occurring in some parts of the world, they are searching an option for the development of a low cost equipment with connection to the Internet that can make possible the use of it by the students in any place inside and outside the school, but with a differentiated technology just for educational use. From the purpose initially collected, they had been confirmed that the presence of Educational Laptop in classroom brought alterations in the dynamics of the lesson and the teachers had needed to find new forms to manage the lesson that in such a way involves changes in the planning of the lessons as in their pedagogical practiceA Proposta deste trabalho é realizar um estudo exploratório sobre um experimento em andamento em uma escola pública localizada na cidade de Palmas, no estado de Tocantins. Este experimento é baseado no projeto um computador por aluno (Projeto UCA) que é a introdução de um Laptop Educacional no cotidiano dos alunos, dentro e fora da sala de aula. O objetivo deste estudo exploratório é de identificar e analisar os indícios de mudanças que a introdução do Laptop Educacional traz na gestão e organização da sala de aula. O uso de tecnologia móvel e individual é uma tendência que esta ocorrendo em todos os setores da sociedade. Na educação, existem experimentos ocorrendo em várias partes do mundo, buscando uma opção para o desenvolvimento de um equipamento de baixo custo com conexão à Internet, mas com tecnologia diferenciada para uso educacional, possibilitando que os alunos possam usá-lo em qualquer local, dentro ou fora da escola. Dos pressupostos inicialmente levantados foram confirmados que a presença do Laptop Educacional em sala de aula trouxe alterações na dinâmica da aula e os professores precisaram encontrar novas formas de gerir a aula que envolve mudanças tanto no planejamento das aulas como na prática pedagógicaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22153/Mariza%20Mendes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoLaptop educacionalProjeto UCA - Um Computador por AlunoComputadores portateisTecnologia educacionalManejo de classeEducational laptopCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIntrodução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariza Mendes.pdf.txtMariza Mendes.pdf.txtExtracted texttext/plain260776https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/3/Mariza%20Mendes.pdf.txt9be22a7b0ec50801eb8217d8c66c62abMD53ORIGINALMariza Mendes.pdfapplication/pdf1992818https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/1/Mariza%20Mendes.pdf6072e09289db3cac767bc0e8b88235f5MD51THUMBNAILMariza Mendes.pdf.jpgMariza Mendes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3341https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/2/Mariza%20Mendes.pdf.jpg370898cec38c717d6a94cc039104bc21MD52handle/100942023-06-15 11:38:26.023oai:repositorio.pucsp.br:handle/10094Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-15T14:38:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula |
title |
Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula |
spellingShingle |
Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula Mendes, Mariza Laptop educacional Projeto UCA - Um Computador por Aluno Computadores portateis Tecnologia educacional Manejo de classe Educational laptop CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula |
title_full |
Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula |
title_fullStr |
Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula |
title_full_unstemmed |
Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula |
title_sort |
Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula |
author |
Mendes, Mariza |
author_facet |
Mendes, Mariza |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4732032A6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Mariza |
contributor_str_mv |
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Laptop educacional Projeto UCA - Um Computador por Aluno Computadores portateis Tecnologia educacional Manejo de classe |
topic |
Laptop educacional Projeto UCA - Um Computador por Aluno Computadores portateis Tecnologia educacional Manejo de classe Educational laptop CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Educational laptop |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The purpose of this work is accomplished an exploratory study about in progress experience in a public school located in the city of Palmas, in the state of Tocantins. This experiment is based on the project one computer per student (Project UCA), which is the introduction of an Educational Laptop in the daily life of the students, inside and outside the classroom. The objective of this exploratory study is to identify and to analyze the indications of changes that the introduction of the Educational Laptop brings to the classroom management and organization. The use of mobile and individual technology is a trend that is occurring in all the sectors in the society. In the education, there are experiments that are occurring in some parts of the world, they are searching an option for the development of a low cost equipment with connection to the Internet that can make possible the use of it by the students in any place inside and outside the school, but with a differentiated technology just for educational use. From the purpose initially collected, they had been confirmed that the presence of Educational Laptop in classroom brought alterations in the dynamics of the lesson and the teachers had needed to find new forms to manage the lesson that in such a way involves changes in the planning of the lessons as in their pedagogical practice |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-11-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-10-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Mendes, Mariza. Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula. 2008. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10094 |
identifier_str_mv |
Mendes, Mariza. Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula. 2008. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10094 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/3/Mariza%20Mendes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/1/Mariza%20Mendes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/2/Mariza%20Mendes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9be22a7b0ec50801eb8217d8c66c62ab 6072e09289db3cac767bc0e8b88235f5 370898cec38c717d6a94cc039104bc21 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277998404206592 |