Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Mariza
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10094
Resumo: The purpose of this work is accomplished an exploratory study about in progress experience in a public school located in the city of Palmas, in the state of Tocantins. This experiment is based on the project one computer per student (Project UCA), which is the introduction of an Educational Laptop in the daily life of the students, inside and outside the classroom. The objective of this exploratory study is to identify and to analyze the indications of changes that the introduction of the Educational Laptop brings to the classroom management and organization. The use of mobile and individual technology is a trend that is occurring in all the sectors in the society. In the education, there are experiments that are occurring in some parts of the world, they are searching an option for the development of a low cost equipment with connection to the Internet that can make possible the use of it by the students in any place inside and outside the school, but with a differentiated technology just for educational use. From the purpose initially collected, they had been confirmed that the presence of Educational Laptop in classroom brought alterations in the dynamics of the lesson and the teachers had needed to find new forms to manage the lesson that in such a way involves changes in the planning of the lessons as in their pedagogical practice
id PUC_SP-1_e09732c4ef25bc4243c902e1a960b2cd
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10094
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4732032A6Mendes, Mariza2016-04-27T14:32:21Z2008-11-132008-10-29Mendes, Mariza. Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula. 2008. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10094The purpose of this work is accomplished an exploratory study about in progress experience in a public school located in the city of Palmas, in the state of Tocantins. This experiment is based on the project one computer per student (Project UCA), which is the introduction of an Educational Laptop in the daily life of the students, inside and outside the classroom. The objective of this exploratory study is to identify and to analyze the indications of changes that the introduction of the Educational Laptop brings to the classroom management and organization. The use of mobile and individual technology is a trend that is occurring in all the sectors in the society. In the education, there are experiments that are occurring in some parts of the world, they are searching an option for the development of a low cost equipment with connection to the Internet that can make possible the use of it by the students in any place inside and outside the school, but with a differentiated technology just for educational use. From the purpose initially collected, they had been confirmed that the presence of Educational Laptop in classroom brought alterations in the dynamics of the lesson and the teachers had needed to find new forms to manage the lesson that in such a way involves changes in the planning of the lessons as in their pedagogical practiceA Proposta deste trabalho é realizar um estudo exploratório sobre um experimento em andamento em uma escola pública localizada na cidade de Palmas, no estado de Tocantins. Este experimento é baseado no projeto um computador por aluno (Projeto UCA) que é a introdução de um Laptop Educacional no cotidiano dos alunos, dentro e fora da sala de aula. O objetivo deste estudo exploratório é de identificar e analisar os indícios de mudanças que a introdução do Laptop Educacional traz na gestão e organização da sala de aula. O uso de tecnologia móvel e individual é uma tendência que esta ocorrendo em todos os setores da sociedade. Na educação, existem experimentos ocorrendo em várias partes do mundo, buscando uma opção para o desenvolvimento de um equipamento de baixo custo com conexão à Internet, mas com tecnologia diferenciada para uso educacional, possibilitando que os alunos possam usá-lo em qualquer local, dentro ou fora da escola. Dos pressupostos inicialmente levantados foram confirmados que a presença do Laptop Educacional em sala de aula trouxe alterações na dinâmica da aula e os professores precisaram encontrar novas formas de gerir a aula que envolve mudanças tanto no planejamento das aulas como na prática pedagógicaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22153/Mariza%20Mendes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoLaptop educacionalProjeto UCA - Um Computador por AlunoComputadores portateisTecnologia educacionalManejo de classeEducational laptopCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIntrodução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariza Mendes.pdf.txtMariza Mendes.pdf.txtExtracted texttext/plain260776https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/3/Mariza%20Mendes.pdf.txt9be22a7b0ec50801eb8217d8c66c62abMD53ORIGINALMariza Mendes.pdfapplication/pdf1992818https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/1/Mariza%20Mendes.pdf6072e09289db3cac767bc0e8b88235f5MD51THUMBNAILMariza Mendes.pdf.jpgMariza Mendes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3341https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/2/Mariza%20Mendes.pdf.jpg370898cec38c717d6a94cc039104bc21MD52handle/100942023-06-15 11:38:26.023oai:repositorio.pucsp.br:handle/10094Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-15T14:38:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula
title Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula
spellingShingle Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula
Mendes, Mariza
Laptop educacional
Projeto UCA - Um Computador por Aluno
Computadores portateis
Tecnologia educacional
Manejo de classe
Educational laptop
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula
title_full Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula
title_fullStr Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula
title_full_unstemmed Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula
title_sort Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula
author Mendes, Mariza
author_facet Mendes, Mariza
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4732032A6
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Mariza
contributor_str_mv Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de
dc.subject.por.fl_str_mv Laptop educacional
Projeto UCA - Um Computador por Aluno
Computadores portateis
Tecnologia educacional
Manejo de classe
topic Laptop educacional
Projeto UCA - Um Computador por Aluno
Computadores portateis
Tecnologia educacional
Manejo de classe
Educational laptop
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Educational laptop
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The purpose of this work is accomplished an exploratory study about in progress experience in a public school located in the city of Palmas, in the state of Tocantins. This experiment is based on the project one computer per student (Project UCA), which is the introduction of an Educational Laptop in the daily life of the students, inside and outside the classroom. The objective of this exploratory study is to identify and to analyze the indications of changes that the introduction of the Educational Laptop brings to the classroom management and organization. The use of mobile and individual technology is a trend that is occurring in all the sectors in the society. In the education, there are experiments that are occurring in some parts of the world, they are searching an option for the development of a low cost equipment with connection to the Internet that can make possible the use of it by the students in any place inside and outside the school, but with a differentiated technology just for educational use. From the purpose initially collected, they had been confirmed that the presence of Educational Laptop in classroom brought alterations in the dynamics of the lesson and the teachers had needed to find new forms to manage the lesson that in such a way involves changes in the planning of the lessons as in their pedagogical practice
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-11-13
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-10-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Mendes, Mariza. Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula. 2008. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10094
identifier_str_mv Mendes, Mariza. Introdução do laptop educacional em sala de aula: indícios de mudanças na organização e gestão da aula. 2008. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10094
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/3/Mariza%20Mendes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/1/Mariza%20Mendes.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10094/2/Mariza%20Mendes.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 9be22a7b0ec50801eb8217d8c66c62ab
6072e09289db3cac767bc0e8b88235f5
370898cec38c717d6a94cc039104bc21
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796224891551744