Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14429 |
Resumo: | The difficulties to work with reading activity in classroom motivated this research about reading, which focuses the reading practice of History teachers. It investigates how historical and social facts are mediated through the text. The aim is to encourage a reading pedagogical practice from the creation of reading protocols, in an interdisciplinary proposal, between the subjects Portuguese Language and History in the primary school. The construction of reading protocols demands a multiple vision about reading, in which the ethic is able to surpass canons and build a critical interpretation. This one submitted to the rhetoric, truth, textuality and reason, contributing to the education of a subject-reader, in a collective work among educators and students |
id |
PUC_SP-1_e196a90aa08eb97ec5eda6e81bb2cfa5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14429 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Siqueira, João Hilton Sayeg deSantos, Wanderléa Oliveira2016-04-28T19:34:11Z2007-05-252007-05-03Santos, Wanderléa Oliveira. Reading protocols: an interdisciplinary proposal. 2007. 103 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14429The difficulties to work with reading activity in classroom motivated this research about reading, which focuses the reading practice of History teachers. It investigates how historical and social facts are mediated through the text. The aim is to encourage a reading pedagogical practice from the creation of reading protocols, in an interdisciplinary proposal, between the subjects Portuguese Language and History in the primary school. The construction of reading protocols demands a multiple vision about reading, in which the ethic is able to surpass canons and build a critical interpretation. This one submitted to the rhetoric, truth, textuality and reason, contributing to the education of a subject-reader, in a collective work among educators and studentsAs dificuldades em trabalhar a leitura em sala de aula motivaram esta pesquisa sobre a leitura, que centra-se nas práticas de leitura de professores de História. Trata-se de averiguar como fatos históricos e sociais são mediados através do texto. O objetivo é incentivar uma prática pedagógica de leitura a partir da criação de protocolos de leitura, numa perspectiva interdisciplinar, entre as disciplinas de Língua Portuguesa e História, no Ensino Fundamental. A construção de protocolos de leitura exige uma visão múltipla sobre leitura, em que a ética seja capaz de superar cânones e construir uma interpretação crítica. Esta submetida à retórica, verdade, textualidade e razão, contribuindo para a formação de um sujeito-leitor, num trabalho coletivo entre educandos e educadoresapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29790/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua Portuguesaleituraprotocolos de leiturainterdisciplinaridadeInterdisciplinaridade em educacaoLeituraProfessores de historia -- Livros e leiturareadingreading protocolsinterdisciplinaryCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAProtocolos de leitura: uma proposta interdisciplinarReading protocols: an interdisciplinary proposalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWanderleia O Santos.pdf.txtWanderleia O Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain182891https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/3/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.txt4f4adfb31fc840af267c0992b6383be1MD53ORIGINALWanderleia O Santos.pdfapplication/pdf427062https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/1/Wanderleia%20O%20Santos.pdf76f2b869243b938bb341f3c81ebeb7f5MD51THUMBNAILWanderleia O Santos.pdf.jpgWanderleia O Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/2/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/144292022-04-28 09:53:17.837oai:repositorio.pucsp.br:handle/14429Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:53:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Reading protocols: an interdisciplinary proposal |
title |
Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar |
spellingShingle |
Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar Santos, Wanderléa Oliveira leitura protocolos de leitura interdisciplinaridade Interdisciplinaridade em educacao Leitura Professores de historia -- Livros e leitura reading reading protocols interdisciplinary CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar |
title_full |
Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar |
title_fullStr |
Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar |
title_full_unstemmed |
Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar |
title_sort |
Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar |
author |
Santos, Wanderléa Oliveira |
author_facet |
Santos, Wanderléa Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Wanderléa Oliveira |
contributor_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
leitura protocolos de leitura interdisciplinaridade Interdisciplinaridade em educacao Leitura Professores de historia -- Livros e leitura |
topic |
leitura protocolos de leitura interdisciplinaridade Interdisciplinaridade em educacao Leitura Professores de historia -- Livros e leitura reading reading protocols interdisciplinary CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
reading reading protocols interdisciplinary |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
The difficulties to work with reading activity in classroom motivated this research about reading, which focuses the reading practice of History teachers. It investigates how historical and social facts are mediated through the text. The aim is to encourage a reading pedagogical practice from the creation of reading protocols, in an interdisciplinary proposal, between the subjects Portuguese Language and History in the primary school. The construction of reading protocols demands a multiple vision about reading, in which the ethic is able to surpass canons and build a critical interpretation. This one submitted to the rhetoric, truth, textuality and reason, contributing to the education of a subject-reader, in a collective work among educators and students |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-05-25 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-05-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Wanderléa Oliveira. Reading protocols: an interdisciplinary proposal. 2007. 103 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14429 |
identifier_str_mv |
Santos, Wanderléa Oliveira. Reading protocols: an interdisciplinary proposal. 2007. 103 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14429 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/3/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/1/Wanderleia%20O%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/2/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4f4adfb31fc840af267c0992b6383be1 76f2b869243b938bb341f3c81ebeb7f5 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278026089758720 |