Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Wanderléa Oliveira
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14429
Resumo: The difficulties to work with reading activity in classroom motivated this research about reading, which focuses the reading practice of History teachers. It investigates how historical and social facts are mediated through the text. The aim is to encourage a reading pedagogical practice from the creation of reading protocols, in an interdisciplinary proposal, between the subjects Portuguese Language and History in the primary school. The construction of reading protocols demands a multiple vision about reading, in which the ethic is able to surpass canons and build a critical interpretation. This one submitted to the rhetoric, truth, textuality and reason, contributing to the education of a subject-reader, in a collective work among educators and students
id PUC_SP-1_e196a90aa08eb97ec5eda6e81bb2cfa5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14429
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Siqueira, João Hilton Sayeg deSantos, Wanderléa Oliveira2016-04-28T19:34:11Z2007-05-252007-05-03Santos, Wanderléa Oliveira. Reading protocols: an interdisciplinary proposal. 2007. 103 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14429The difficulties to work with reading activity in classroom motivated this research about reading, which focuses the reading practice of History teachers. It investigates how historical and social facts are mediated through the text. The aim is to encourage a reading pedagogical practice from the creation of reading protocols, in an interdisciplinary proposal, between the subjects Portuguese Language and History in the primary school. The construction of reading protocols demands a multiple vision about reading, in which the ethic is able to surpass canons and build a critical interpretation. This one submitted to the rhetoric, truth, textuality and reason, contributing to the education of a subject-reader, in a collective work among educators and studentsAs dificuldades em trabalhar a leitura em sala de aula motivaram esta pesquisa sobre a leitura, que centra-se nas práticas de leitura de professores de História. Trata-se de averiguar como fatos históricos e sociais são mediados através do texto. O objetivo é incentivar uma prática pedagógica de leitura a partir da criação de protocolos de leitura, numa perspectiva interdisciplinar, entre as disciplinas de Língua Portuguesa e História, no Ensino Fundamental. A construção de protocolos de leitura exige uma visão múltipla sobre leitura, em que a ética seja capaz de superar cânones e construir uma interpretação crítica. Esta submetida à retórica, verdade, textualidade e razão, contribuindo para a formação de um sujeito-leitor, num trabalho coletivo entre educandos e educadoresapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29790/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua Portuguesaleituraprotocolos de leiturainterdisciplinaridadeInterdisciplinaridade em educacaoLeituraProfessores de historia -- Livros e leiturareadingreading protocolsinterdisciplinaryCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAProtocolos de leitura: uma proposta interdisciplinarReading protocols: an interdisciplinary proposalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWanderleia O Santos.pdf.txtWanderleia O Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain182891https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/3/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.txt4f4adfb31fc840af267c0992b6383be1MD53ORIGINALWanderleia O Santos.pdfapplication/pdf427062https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/1/Wanderleia%20O%20Santos.pdf76f2b869243b938bb341f3c81ebeb7f5MD51THUMBNAILWanderleia O Santos.pdf.jpgWanderleia O Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/2/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/144292022-04-28 09:53:17.837oai:repositorio.pucsp.br:handle/14429Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:53:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Reading protocols: an interdisciplinary proposal
title Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar
spellingShingle Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar
Santos, Wanderléa Oliveira
leitura
protocolos de leitura
interdisciplinaridade
Interdisciplinaridade em educacao
Leitura
Professores de historia -- Livros e leitura
reading
reading protocols
interdisciplinary
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar
title_full Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar
title_fullStr Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar
title_full_unstemmed Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar
title_sort Protocolos de leitura: uma proposta interdisciplinar
author Santos, Wanderléa Oliveira
author_facet Santos, Wanderléa Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Siqueira, João Hilton Sayeg de
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Wanderléa Oliveira
contributor_str_mv Siqueira, João Hilton Sayeg de
dc.subject.por.fl_str_mv leitura
protocolos de leitura
interdisciplinaridade
Interdisciplinaridade em educacao
Leitura
Professores de historia -- Livros e leitura
topic leitura
protocolos de leitura
interdisciplinaridade
Interdisciplinaridade em educacao
Leitura
Professores de historia -- Livros e leitura
reading
reading protocols
interdisciplinary
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv reading
reading protocols
interdisciplinary
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description The difficulties to work with reading activity in classroom motivated this research about reading, which focuses the reading practice of History teachers. It investigates how historical and social facts are mediated through the text. The aim is to encourage a reading pedagogical practice from the creation of reading protocols, in an interdisciplinary proposal, between the subjects Portuguese Language and History in the primary school. The construction of reading protocols demands a multiple vision about reading, in which the ethic is able to surpass canons and build a critical interpretation. This one submitted to the rhetoric, truth, textuality and reason, contributing to the education of a subject-reader, in a collective work among educators and students
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-05-25
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Wanderléa Oliveira. Reading protocols: an interdisciplinary proposal. 2007. 103 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14429
identifier_str_mv Santos, Wanderléa Oliveira. Reading protocols: an interdisciplinary proposal. 2007. 103 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14429
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/3/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/1/Wanderleia%20O%20Santos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14429/2/Wanderleia%20O%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4f4adfb31fc840af267c0992b6383be1
76f2b869243b938bb341f3c81ebeb7f5
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278026089758720