Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10678 |
Resumo: | The purpose of this research is to verify how arts teaching is inserted in child education, taking as focus of the analysis the relationship between adaptation and autonomy related to artistic learning. This debate justifies itself in the sense that it may contribute to reaffirm the specificity of child education and explore the perspective of an education that does not only play its adapting function. The main sources of research adopted are the documents, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil and Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. The basic concepts that guide the analysis of material are: experience, formation, adaptation, autonomy, individuation, art, cultural industry and mimesis defined based on the authors of critical theory. It is based on the hypothesis that the pedagogical practises of art teaching suggested by the curricular guidance and orientation favour more adaptation than child autonomy. The documents analyzed show that even the art, that has an emancipator characteristic, has been transmitted in the institutions of child education mainly as an instrumental knowledge, thus, art teaching is another item that corroborates to accomplishing subject s adaptation. This way, knowledge related to arts instead of exciting different ways of thinking appears as a kind of knowledge that is related only to the demands of nowadays society, that is, all is immediately given |
id |
PUC_SP-1_e301dacde1dcf33fe60654649f524388 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10678 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sass, Odairhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4232789J5Ferri, Márcia Barcellos2016-04-27T16:33:40Z2013-04-082008-08-20Ferri, Márcia Barcellos. Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares. 2008. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10678The purpose of this research is to verify how arts teaching is inserted in child education, taking as focus of the analysis the relationship between adaptation and autonomy related to artistic learning. This debate justifies itself in the sense that it may contribute to reaffirm the specificity of child education and explore the perspective of an education that does not only play its adapting function. The main sources of research adopted are the documents, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil and Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. The basic concepts that guide the analysis of material are: experience, formation, adaptation, autonomy, individuation, art, cultural industry and mimesis defined based on the authors of critical theory. It is based on the hypothesis that the pedagogical practises of art teaching suggested by the curricular guidance and orientation favour more adaptation than child autonomy. The documents analyzed show that even the art, that has an emancipator characteristic, has been transmitted in the institutions of child education mainly as an instrumental knowledge, thus, art teaching is another item that corroborates to accomplishing subject s adaptation. This way, knowledge related to arts instead of exciting different ways of thinking appears as a kind of knowledge that is related only to the demands of nowadays society, that is, all is immediately givenEsta pesquisa tem como objetivo verificar como o ensino de artes é inserido na educação infantil, tomando como foco de análise a relação entre adaptação e autonomia relativa ao aprendizado artístico. Este debate justifica-se na medida em que pode contribuir para reafirmar as especificidades da educação infantil e explorar a perspectiva de uma educação que não exerça somente a sua função de adaptação. Adotam-se, como fontes primárias de pesquisa, os documentos, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil e os Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Os conceitos básicos que orientam a análise do material são: experiência, formação, adaptação, autonomia, individuação, arte, indústria cultural e mímesis definidos com base em autores da teoria crítica. Baseia-se na hipótese de que as práticas pedagógicas do ensino de artes sugeridas pelas orientações e diretrizes curriculares favorecem mais a adaptação do que a autonomia da criança. Os documentos analisados evidenciam que mesmo o ensino de artes, que deveria possuir um caráter emancipador, tem sido orientado às instituições de educação infantil como um conhecimento prioritariamente instrumental, isto é, o ensino de artes é mais um elemento que corrobora para a efetivação da adaptação do sujeitos. Desse modo, o conhecimento relativo às artes ao invés de suscitar diferentes reflexões manifesta-se como um saber relacionado às demandas da sociedade atual, ou seja, do imediatamente dadoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22385/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoArte e educação infantilArte -- Estudo e ensino (Elementar)Educacao de criancasAutonomia (Psicologia)Teoria criticaArts and child educationAutonomyCritical theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOArtes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curricularesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Barcellos Ferri.pdf.txtMarcia Barcellos Ferri.pdf.txtExtracted texttext/plain186629https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/3/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.txteef0172f7fab7722730bac67e0789962MD53ORIGINALMarcia Barcellos Ferri.pdfapplication/pdf454545https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/1/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdfe74f956c3dc740fb4e4438d4f907dabdMD51THUMBNAILMarcia Barcellos Ferri.pdf.jpgMarcia Barcellos Ferri.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2766https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/2/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.jpg8a306ff7bac87d6fbdbb685c98e724feMD52handle/106782022-06-10 14:04:06.513oai:repositorio.pucsp.br:handle/10678Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-10T17:04:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares |
title |
Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares |
spellingShingle |
Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares Ferri, Márcia Barcellos Arte e educação infantil Arte -- Estudo e ensino (Elementar) Educacao de criancas Autonomia (Psicologia) Teoria critica Arts and child education Autonomy Critical theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares |
title_full |
Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares |
title_fullStr |
Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares |
title_full_unstemmed |
Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares |
title_sort |
Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares |
author |
Ferri, Márcia Barcellos |
author_facet |
Ferri, Márcia Barcellos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sass, Odair |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4232789J5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferri, Márcia Barcellos |
contributor_str_mv |
Sass, Odair |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte e educação infantil Arte -- Estudo e ensino (Elementar) Educacao de criancas Autonomia (Psicologia) Teoria critica |
topic |
Arte e educação infantil Arte -- Estudo e ensino (Elementar) Educacao de criancas Autonomia (Psicologia) Teoria critica Arts and child education Autonomy Critical theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Arts and child education Autonomy Critical theory |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The purpose of this research is to verify how arts teaching is inserted in child education, taking as focus of the analysis the relationship between adaptation and autonomy related to artistic learning. This debate justifies itself in the sense that it may contribute to reaffirm the specificity of child education and explore the perspective of an education that does not only play its adapting function. The main sources of research adopted are the documents, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil and Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. The basic concepts that guide the analysis of material are: experience, formation, adaptation, autonomy, individuation, art, cultural industry and mimesis defined based on the authors of critical theory. It is based on the hypothesis that the pedagogical practises of art teaching suggested by the curricular guidance and orientation favour more adaptation than child autonomy. The documents analyzed show that even the art, that has an emancipator characteristic, has been transmitted in the institutions of child education mainly as an instrumental knowledge, thus, art teaching is another item that corroborates to accomplishing subject s adaptation. This way, knowledge related to arts instead of exciting different ways of thinking appears as a kind of knowledge that is related only to the demands of nowadays society, that is, all is immediately given |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-08-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:33:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ferri, Márcia Barcellos. Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares. 2008. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10678 |
identifier_str_mv |
Ferri, Márcia Barcellos. Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares. 2008. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10678 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/3/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/1/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/2/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
eef0172f7fab7722730bac67e0789962 e74f956c3dc740fb4e4438d4f907dabd 8a306ff7bac87d6fbdbb685c98e724fe |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277905593696256 |