Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferri, Márcia Barcellos
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10678
Resumo: The purpose of this research is to verify how arts teaching is inserted in child education, taking as focus of the analysis the relationship between adaptation and autonomy related to artistic learning. This debate justifies itself in the sense that it may contribute to reaffirm the specificity of child education and explore the perspective of an education that does not only play its adapting function. The main sources of research adopted are the documents, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil and Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. The basic concepts that guide the analysis of material are: experience, formation, adaptation, autonomy, individuation, art, cultural industry and mimesis defined based on the authors of critical theory. It is based on the hypothesis that the pedagogical practises of art teaching suggested by the curricular guidance and orientation favour more adaptation than child autonomy. The documents analyzed show that even the art, that has an emancipator characteristic, has been transmitted in the institutions of child education mainly as an instrumental knowledge, thus, art teaching is another item that corroborates to accomplishing subject s adaptation. This way, knowledge related to arts instead of exciting different ways of thinking appears as a kind of knowledge that is related only to the demands of nowadays society, that is, all is immediately given
id PUC_SP-1_e301dacde1dcf33fe60654649f524388
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10678
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sass, Odairhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4232789J5Ferri, Márcia Barcellos2016-04-27T16:33:40Z2013-04-082008-08-20Ferri, Márcia Barcellos. Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares. 2008. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10678The purpose of this research is to verify how arts teaching is inserted in child education, taking as focus of the analysis the relationship between adaptation and autonomy related to artistic learning. This debate justifies itself in the sense that it may contribute to reaffirm the specificity of child education and explore the perspective of an education that does not only play its adapting function. The main sources of research adopted are the documents, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil and Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. The basic concepts that guide the analysis of material are: experience, formation, adaptation, autonomy, individuation, art, cultural industry and mimesis defined based on the authors of critical theory. It is based on the hypothesis that the pedagogical practises of art teaching suggested by the curricular guidance and orientation favour more adaptation than child autonomy. The documents analyzed show that even the art, that has an emancipator characteristic, has been transmitted in the institutions of child education mainly as an instrumental knowledge, thus, art teaching is another item that corroborates to accomplishing subject s adaptation. This way, knowledge related to arts instead of exciting different ways of thinking appears as a kind of knowledge that is related only to the demands of nowadays society, that is, all is immediately givenEsta pesquisa tem como objetivo verificar como o ensino de artes é inserido na educação infantil, tomando como foco de análise a relação entre adaptação e autonomia relativa ao aprendizado artístico. Este debate justifica-se na medida em que pode contribuir para reafirmar as especificidades da educação infantil e explorar a perspectiva de uma educação que não exerça somente a sua função de adaptação. Adotam-se, como fontes primárias de pesquisa, os documentos, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil e os Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Os conceitos básicos que orientam a análise do material são: experiência, formação, adaptação, autonomia, individuação, arte, indústria cultural e mímesis definidos com base em autores da teoria crítica. Baseia-se na hipótese de que as práticas pedagógicas do ensino de artes sugeridas pelas orientações e diretrizes curriculares favorecem mais a adaptação do que a autonomia da criança. Os documentos analisados evidenciam que mesmo o ensino de artes, que deveria possuir um caráter emancipador, tem sido orientado às instituições de educação infantil como um conhecimento prioritariamente instrumental, isto é, o ensino de artes é mais um elemento que corrobora para a efetivação da adaptação do sujeitos. Desse modo, o conhecimento relativo às artes ao invés de suscitar diferentes reflexões manifesta-se como um saber relacionado às demandas da sociedade atual, ou seja, do imediatamente dadoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22385/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoArte e educação infantilArte -- Estudo e ensino (Elementar)Educacao de criancasAutonomia (Psicologia)Teoria criticaArts and child educationAutonomyCritical theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOArtes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curricularesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Barcellos Ferri.pdf.txtMarcia Barcellos Ferri.pdf.txtExtracted texttext/plain186629https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/3/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.txteef0172f7fab7722730bac67e0789962MD53ORIGINALMarcia Barcellos Ferri.pdfapplication/pdf454545https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/1/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdfe74f956c3dc740fb4e4438d4f907dabdMD51THUMBNAILMarcia Barcellos Ferri.pdf.jpgMarcia Barcellos Ferri.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2766https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/2/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.jpg8a306ff7bac87d6fbdbb685c98e724feMD52handle/106782022-06-10 14:04:06.513oai:repositorio.pucsp.br:handle/10678Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-10T17:04:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares
title Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares
spellingShingle Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares
Ferri, Márcia Barcellos
Arte e educação infantil
Arte -- Estudo e ensino (Elementar)
Educacao de criancas
Autonomia (Psicologia)
Teoria critica
Arts and child education
Autonomy
Critical theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares
title_full Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares
title_fullStr Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares
title_full_unstemmed Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares
title_sort Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares
author Ferri, Márcia Barcellos
author_facet Ferri, Márcia Barcellos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sass, Odair
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4232789J5
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferri, Márcia Barcellos
contributor_str_mv Sass, Odair
dc.subject.por.fl_str_mv Arte e educação infantil
Arte -- Estudo e ensino (Elementar)
Educacao de criancas
Autonomia (Psicologia)
Teoria critica
topic Arte e educação infantil
Arte -- Estudo e ensino (Elementar)
Educacao de criancas
Autonomia (Psicologia)
Teoria critica
Arts and child education
Autonomy
Critical theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Arts and child education
Autonomy
Critical theory
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The purpose of this research is to verify how arts teaching is inserted in child education, taking as focus of the analysis the relationship between adaptation and autonomy related to artistic learning. This debate justifies itself in the sense that it may contribute to reaffirm the specificity of child education and explore the perspective of an education that does not only play its adapting function. The main sources of research adopted are the documents, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil and Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. The basic concepts that guide the analysis of material are: experience, formation, adaptation, autonomy, individuation, art, cultural industry and mimesis defined based on the authors of critical theory. It is based on the hypothesis that the pedagogical practises of art teaching suggested by the curricular guidance and orientation favour more adaptation than child autonomy. The documents analyzed show that even the art, that has an emancipator characteristic, has been transmitted in the institutions of child education mainly as an instrumental knowledge, thus, art teaching is another item that corroborates to accomplishing subject s adaptation. This way, knowledge related to arts instead of exciting different ways of thinking appears as a kind of knowledge that is related only to the demands of nowadays society, that is, all is immediately given
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-08-20
dc.date.available.fl_str_mv 2013-04-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:33:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ferri, Márcia Barcellos. Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares. 2008. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10678
identifier_str_mv Ferri, Márcia Barcellos. Artes na educação infantil: crítica das orientações e diretrizes curriculares. 2008. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10678
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/3/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/1/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10678/2/Marcia%20Barcellos%20Ferri.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv eef0172f7fab7722730bac67e0789962
e74f956c3dc740fb4e4438d4f907dabd
8a306ff7bac87d6fbdbb685c98e724fe
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277905593696256