A poética do cotidiano em Renato Russo: a letra e a música como resistência e contestação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ozório, Elisângela Maria
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14664
Resumo: This dissertation is based on the result of reflexions obtained during the research about poetry manifestation on Brazilian music. Among the diverse poetic movements present in songbooks of our country, the one who is the main poet-singer is Renato Russo. Such selection did not happen in a misunderstanding way, but from readings, that demonstrated that the poetry is an art not prisoner to paper, or writing, but to language form, established in sound and metaphoric meaning of material-word. Therefore, writers and theorists, like Paul Zumthor, Octavio Paz, Paul Valéry and Décio Pignatari, integrated dissertation readings, and guided all the research as well. In Paul Zumthor‟s works, the meeting of oral poetry indicated that rock and roll is a poetic manifestation that recovers the vocalized poetry from primitive man. The view that, the dissertation started with the attempt to understand of the musical gender as a poetic and performative language, that rummages, above all, the resistence, the revolution and the liberation of human being from ethical and moral concepts of (post)modern society. In Brazil, the rock poetry becomes more expressive when it receives poetic lyrics that, linked to abrupt achords from musical style, they (re)create and present the reality of the big urban centers, exploring the two faces of: concrete reality and, hence, repetitive, discouraged, with no major attractions, and the possible reality, challenger, based on Utopian ideals. Thus, this dissertation tried to understand how rock and roll graded in poetic manifestation, and how russiana work, closely tied to music, worked verbal sign, joining poetic word to discordant and decanted melody, that units vocalized poetry with tunelesness and minimalist achords of punk rock, from rock and roll
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Therefore, writers and theorists, like Paul Zumthor, Octavio Paz, Paul Valéry and Décio Pignatari, integrated dissertation readings, and guided all the research as well. In Paul Zumthor‟s works, the meeting of oral poetry indicated that rock and roll is a poetic manifestation that recovers the vocalized poetry from primitive man. The view that, the dissertation started with the attempt to understand of the musical gender as a poetic and performative language, that rummages, above all, the resistence, the revolution and the liberation of human being from ethical and moral concepts of (post)modern society. In Brazil, the rock poetry becomes more expressive when it receives poetic lyrics that, linked to abrupt achords from musical style, they (re)create and present the reality of the big urban centers, exploring the two faces of: concrete reality and, hence, repetitive, discouraged, with no major attractions, and the possible reality, challenger, based on Utopian ideals. Thus, this dissertation tried to understand how rock and roll graded in poetic manifestation, and how russiana work, closely tied to music, worked verbal sign, joining poetic word to discordant and decanted melody, that units vocalized poetry with tunelesness and minimalist achords of punk rock, from rock and rollEsta dissertação tem por base o resultado de reflexões obtidas durante a pesquisa realizada sobre a manifestação da poesia na canção brasileira. Dentre os diversos movimentos poéticos presentes no cancioneiro de nosso país, teve por centro o poeta-cantor Renato Russo. Tal seleção não se deu de maneira equivocada, mas a partir de leituras que demonstravam que a poesia é uma arte não presa ao papel, ou à escrita, e, sim a uma forma de linguagem, estabelecida no som e na imagem metafórica da palavra-matéria. Diante disso, escritores e teóricos, como Paul Zumthor, Octavio Paz, Paul Valéry e Décio Pignatari, integraram as leituras da dissertação, bem como nortearam toda a pesquisa. Nas obras de Paul Zumthor, o encontro da poesia oral indicou que o rock and roll é uma manifestação poética, que retoma a poesia vocalizada do homem primitivo. À vista disso, a dissertação iniciou com a tentativa de entender o gênero musical como uma linguagem poética e performática, que busca, acima de tudo, a resistência, a revolução e a libertação do ser humano dos conceitos morais e éticos da sociedade (pós)moderna. No Brasil, a poesia do rock torna-se mais expressiva ao receber composições poéticas que, unidas aos acordes abruptos do estilo musical, (re)criam e presentificam a realidade dos grandes centros urbanos, explorando os dois lados: a realidade concreta e, portanto, repetitiva, desestimulante, sem maiores atrativos, e a realidade possível, desafiante, baseada em ideais utópicos. Assim, esta dissertação procurou entender como o rock and roll se transformou numa manifestação poética, e como a obra russiana, estreitamente presa à música, trabalhou o signo verbal, a ponto de associar a palavra poética ao canto dissonante e decantado, que une a poesia vocalizada aos acordes desarmônicos e minimalistas do punk rock, vertente do rock and rollapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30833/Elisangela%20Maria%20Ozorio.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaMúsica e poesiaRenato RussoCanção de resistênciaMusic and poetryRock and rollPoetry song of resistenceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAA poética do cotidiano em Renato Russo: a letra e a música como resistência e contestaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTElisangela Maria Ozorio.pdf.txtElisangela Maria Ozorio.pdf.txtExtracted texttext/plain306355https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14664/3/Elisangela%20Maria%20Ozorio.pdf.txt9e2b9aea689964055b67796a88cb4fb4MD53ORIGINALElisangela Maria Ozorio.pdfapplication/pdf998959https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14664/1/Elisangela%20Maria%20Ozorio.pdf8abbf9d81395338f98466e306cf0d73aMD51THUMBNAILElisangela Maria Ozorio.pdf.jpgElisangela Maria Ozorio.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14664/2/Elisangela%20Maria%20Ozorio.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/146642022-04-28 11:38:09.904oai:repositorio.pucsp.br:handle/14664Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T14:38:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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