Congruência absurda: corpomídia da metrópole comunicacional
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4635 |
Resumo: | Starting off from the experience crossed by digital culture, a mixture of apparently incongruent communicational elements has been proliferating in the metropolis. This is a phenomenon of communication named here as absurd congruence (AC) for conjugating odd occurrences that, being normalized and legitimized in contemporaneity, collaborate within themselves without, nevertheless, causing strangeness. The absurd congruencies (ACs) break out in unexpected and interspaced situations and locations in the communicational metropolis, fruit of the tension between communication, culture and consumption, hypertexting the verbalimage imbrications so very much accordingly to the environment that the strangeness of what they gather is not noticed. To identify the absurd congruencies , it is necessary to practice a methodology guided by a flâneur itinerancy, both in the city and online life, navigating through an interdisciplinary biographical review (Muniz Sodré), articulating four theoretical axes: a) mediabody theory (Helena Katz e Christine Greiner); b) methodological fetishism (Massimo Canevacci); c) cyber culture studies (Mcluhan, Lemos, Shirky); and d) post-colonial studies of communication (Souza Santos, Bhabha. Fanon). Treating absurd congruencies as glocal samplings promoted by the on/ offline transcodification, the objective of this research is to propose its proliferation as a cognitive symptom of the indexed subjects we are now. The hypothesis proposes AC as a communicational event of expanded authorship in diverse materializations, a mediabody of the communicational metropolis that, as it manifests itself, reveals values already present in the very communication |
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The absurd congruencies (ACs) break out in unexpected and interspaced situations and locations in the communicational metropolis, fruit of the tension between communication, culture and consumption, hypertexting the verbalimage imbrications so very much accordingly to the environment that the strangeness of what they gather is not noticed. To identify the absurd congruencies , it is necessary to practice a methodology guided by a flâneur itinerancy, both in the city and online life, navigating through an interdisciplinary biographical review (Muniz Sodré), articulating four theoretical axes: a) mediabody theory (Helena Katz e Christine Greiner); b) methodological fetishism (Massimo Canevacci); c) cyber culture studies (Mcluhan, Lemos, Shirky); and d) post-colonial studies of communication (Souza Santos, Bhabha. Fanon). Treating absurd congruencies as glocal samplings promoted by the on/ offline transcodification, the objective of this research is to propose its proliferation as a cognitive symptom of the indexed subjects we are now. The hypothesis proposes AC as a communicational event of expanded authorship in diverse materializations, a mediabody of the communicational metropolis that, as it manifests itself, reveals values already present in the very communicationUm mix de elementos comunicacionais aparentemente incongruentes vem proliferando na metrópole, a partir da vivência atravessada pela cultura digital. Trata-se de um fenômeno da comunicação aqui nomeado de congruência absurda (CA) por conjugar ocorrências estranhas que coadjuvam normalizadas e legitimadas na contemporaneidade sem, no entanto, causar estranhamento. As congruências absurdas (CA) irrompem em situações e locais imprevistos e intersticiais na metrópole comunicacional, fruto da tensão entre comunicação, cultura e consumo, hipertextualizando a imbricação verbal-imagens de forma tão acordada com o ambiente, que a estranheza daquilo que reúne não é percebida. Para identificar as congruências absurdas devese praticar uma metodologia guiada por uma itinerância flâneur , tanto pela cidade quanto pela vida on line, navegando por uma revisão bibliográfica indisciplinar (Muniz Sodré), articulando quatro eixos teóricos: a) teoria corpomídia (segundo Helena Katz e Christine Greiner); b) fetichismo metodológico (Massimo Canevacci); c) estudos da cibercultura (McLuhan; Lemos; Shirky; e d) estudos póscoloniais da comunicação (Souza Santos; Bhabha; Fanon. Tratando as congruências absurdas como sampleamentos glocais, promovidos pela transcodificação on-off line, esta pesquisa tem como objetivo propor a sua proliferação como um sintoma cognitivo dos sujeitos indexados que agora somos. A hipótese propõe a CA enquanto evento comunicacional de autoria expandida em materializações diversas, um corpomídia da metrópole comunicacional que, ao se manifestar, revela valores já presentes na comunicaçãoFundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13497/Sheila%20Canevacci%20Ribeiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoCongruência absurdaCorpomídiaFetichismo metodológicoMetrópole comunicacionalCultura digitalTranscomunicaçãoAbsurd congruenceMediabodyMethodological fetishismCommunicational metropolisDigital cultureTranscommunicationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOCongruência absurda: corpomídia da metrópole comunicacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSheila Canevacci Ribeiro.pdf.txtSheila Canevacci Ribeiro.pdf.txtExtracted texttext/plain402743https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4635/3/Sheila%20Canevacci%20Ribeiro.pdf.txt672bd54dfe1b7d87ef7afcecbe5c778dMD53ORIGINALSheila Canevacci Ribeiro.pdfapplication/pdf36581540https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4635/1/Sheila%20Canevacci%20Ribeiro.pdf4457fba39baff42f7ba0d86f7a0f3931MD51THUMBNAILSheila Canevacci Ribeiro.pdf.jpgSheila Canevacci Ribeiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3803https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4635/2/Sheila%20Canevacci%20Ribeiro.pdf.jpg84b2413a84e9f4eb00c7c2eeb6145fffMD52handle/46352023-09-25 11:38:21.471oai:repositorio.pucsp.br:handle/4635Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-09-25T14:38:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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