A persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13487 |
Resumo: | The creative potential of advertising as a type of genre that calls forth imaginary situations intended to persuade has been dealt with by many authors (CARTER; NASH, 1990, COOK, 1992, 1994, SEMINO, 1997, apud DOWNING, 2003). This is partly due to the fact that current advertising is less interested in listing objective properties of objects than linking the product to another entity, effect or person, making a fusion that ends up involving a featureless product in desirable properties . By the way, Downing (2003) talks about making a textual world in advertising, world in which the choices of the linguistic system give different interpretations of reality, that is, they present different views of the world. The objective of my research is, thus, examining persuasion in advertising, through checking the resources used to make the textual world. Therefore, I resort to Fowler´s Critical Linguistics (Fowler 1991) and to Fairclough´s Critical Discourse Analysis (Fairclough 1992), which indicate that Functional Systemic Linguistics is the adequate methodology for this type of analysis |
id |
PUC_SP-1_edfa57522c39a80eaed98e62350349ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13487 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ikeda, Sumiko Nishitanihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4296513E5Omaki, Marisa de Mitri Ruiz2016-04-28T18:22:14Z2011-01-102010-10-21Omaki, Marisa de Mitri Ruiz. Persuasion in advertisement and the creation of textual world under the perspective of systemic functional linguistics. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13487The creative potential of advertising as a type of genre that calls forth imaginary situations intended to persuade has been dealt with by many authors (CARTER; NASH, 1990, COOK, 1992, 1994, SEMINO, 1997, apud DOWNING, 2003). This is partly due to the fact that current advertising is less interested in listing objective properties of objects than linking the product to another entity, effect or person, making a fusion that ends up involving a featureless product in desirable properties . By the way, Downing (2003) talks about making a textual world in advertising, world in which the choices of the linguistic system give different interpretations of reality, that is, they present different views of the world. The objective of my research is, thus, examining persuasion in advertising, through checking the resources used to make the textual world. Therefore, I resort to Fowler´s Critical Linguistics (Fowler 1991) and to Fairclough´s Critical Discourse Analysis (Fairclough 1992), which indicate that Functional Systemic Linguistics is the adequate methodology for this type of analysisO potencial criativo da propaganda como um tipo de gênero que desempenha a evocação de situações imaginárias com finalidades persuasivas tem sido tratado por muitos autores (CARTER; NASH, 1990; COOK, 1992, 1994; SEMINO, 1997, apud DOWNING, 2003). E isso se deve, em parte, segundo Cook (1992, p. 105), ao fato de a propaganda atual estar menos interessada em alistar propriedades objetivas dos objetos do que em ligar o produto a alguma outra entidade, efeito ou pessoa, criando uma fusão, que acaba envolvendo com propriedades desejáveis um produto descaracterizado . A propósito, Downing (2003) fala em criação de 'mundo textual' na propaganda, no qual, as escolhas no sistema linguístico dão origem a diferentes interpretações da realidade, ou seja, criam diferentes visões de mundo. O objetivo do meu estudo é, assim, o exame da persuasão na propaganda, por meio da verificação dos recursos utilizados para a criação do mundo textual. Analisarei duas propagandas de telefonia celular veiculas no segundo semestre de 2009: (a) uma propaganda da empresa VIVO veiculada em folders encontrados em shoppings, nas lojas da VIVO e (b) uma propaganda da empresa OI veiculada na revista OI Bazar encontrada em shoppings, nas lojas da OI. Para tanto, recorro à Linguística Crítica, de Fowler (1991) e à análise do discurso crítica, de Fairclough (1992), que indicam a metodologia da Linguística Sistêmico-Funcional (LSF) (HALLIDAY, 1994) como adequada para esse tipo de análise. Na LSF, o enfoque recai sobre o sistema da Avaliatividade, uma ampliação da metafunção interpessoalapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30198/Marisa%20de%20Mitri%20Ruiz%20Omaki.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaPropagandaPersuasãoMundo TextualLinguística CríticaLinguística Sistêmico-FuncionalAdvertisingPersuasionTextual worldCritical linguisticsFunctional Systemic LinguisticsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAA persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcionalPersuasion in advertisement and the creation of textual world under the perspective of systemic functional linguisticsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarisa de Mitri Ruiz Omaki.pdf.txtMarisa de Mitri Ruiz Omaki.pdf.txtExtracted texttext/plain140793https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13487/3/Marisa%20de%20Mitri%20Ruiz%20Omaki.pdf.txt4dd4938b2d1eae349b7a344d2d3007eeMD53ORIGINALMarisa de Mitri Ruiz Omaki.pdfapplication/pdf514146https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13487/1/Marisa%20de%20Mitri%20Ruiz%20Omaki.pdfd667f247920e221a4a1cdfed0698e9f3MD51THUMBNAILMarisa de Mitri Ruiz Omaki.pdf.jpgMarisa de Mitri Ruiz Omaki.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13487/2/Marisa%20de%20Mitri%20Ruiz%20Omaki.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/134872022-04-28 10:47:25.521oai:repositorio.pucsp.br:handle/13487Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T13:47:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcional |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Persuasion in advertisement and the creation of textual world under the perspective of systemic functional linguistics |
title |
A persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcional |
spellingShingle |
A persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcional Omaki, Marisa de Mitri Ruiz Propaganda Persuasão Mundo Textual Linguística Crítica Linguística Sistêmico-Funcional Advertising Persuasion Textual world Critical linguistics Functional Systemic Linguistics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
A persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcional |
title_full |
A persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcional |
title_fullStr |
A persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcional |
title_full_unstemmed |
A persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcional |
title_sort |
A persuasão na propaganda e a criação de mundo textual sob a perspectiva da linguística sistêmico-funcional |
author |
Omaki, Marisa de Mitri Ruiz |
author_facet |
Omaki, Marisa de Mitri Ruiz |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ikeda, Sumiko Nishitani |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4296513E5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Omaki, Marisa de Mitri Ruiz |
contributor_str_mv |
Ikeda, Sumiko Nishitani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Propaganda Persuasão Mundo Textual Linguística Crítica Linguística Sistêmico-Funcional |
topic |
Propaganda Persuasão Mundo Textual Linguística Crítica Linguística Sistêmico-Funcional Advertising Persuasion Textual world Critical linguistics Functional Systemic Linguistics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Advertising Persuasion Textual world Critical linguistics Functional Systemic Linguistics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
The creative potential of advertising as a type of genre that calls forth imaginary situations intended to persuade has been dealt with by many authors (CARTER; NASH, 1990, COOK, 1992, 1994, SEMINO, 1997, apud DOWNING, 2003). This is partly due to the fact that current advertising is less interested in listing objective properties of objects than linking the product to another entity, effect or person, making a fusion that ends up involving a featureless product in desirable properties . By the way, Downing (2003) talks about making a textual world in advertising, world in which the choices of the linguistic system give different interpretations of reality, that is, they present different views of the world. The objective of my research is, thus, examining persuasion in advertising, through checking the resources used to make the textual world. Therefore, I resort to Fowler´s Critical Linguistics (Fowler 1991) and to Fairclough´s Critical Discourse Analysis (Fairclough 1992), which indicate that Functional Systemic Linguistics is the adequate methodology for this type of analysis |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-21 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-01-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:22:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Omaki, Marisa de Mitri Ruiz. Persuasion in advertisement and the creation of textual world under the perspective of systemic functional linguistics. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13487 |
identifier_str_mv |
Omaki, Marisa de Mitri Ruiz. Persuasion in advertisement and the creation of textual world under the perspective of systemic functional linguistics. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13487 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13487/3/Marisa%20de%20Mitri%20Ruiz%20Omaki.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13487/1/Marisa%20de%20Mitri%20Ruiz%20Omaki.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13487/2/Marisa%20de%20Mitri%20Ruiz%20Omaki.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4dd4938b2d1eae349b7a344d2d3007ee d667f247920e221a4a1cdfed0698e9f3 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277981402595328 |