PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12621 |
Resumo: | This thesis examines the relationships between advertising and urban living in the city of Belem, in the period known historically as belle epoque, between the years 1870 and 1912. From the analysis of advertising campaigns, the study focus on the construction of historical representations of the city of Belem of Para, and the evolution of advertising activity in this period. Reflecting on the representations constructed by the look of propaganda and publicity about the city of Belem, conveyed in advertisements for newspapers, almanacs and commemorative albums of the time, sought help to systematize the history of advertising activity between the late nineteenth century and early twentieth century in the Paris of the Tropics . Call belle epoque Amazon depicts the euphoria and the triumph of bourgeois society of the time over a period of effervescence economic, material and technological, from the extraction and marketing of rubber, a fact that has generated a cultural climate, intellectual and artistic which translated into new ways of think and live the life of the city of Belem. This study discusses between the years 1870 and 1912 the role and importance of advertising in this context |
id |
PUC_SP-1_f234e87fad69a923cfca72ee584019a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/12621 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Cruz, Heloisa de Fariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4745375U4Santos, Luiz Cezar Silva dos2016-04-27T19:30:04Z2010-11-162010-11-05Santos, Luiz Cezar Silva dos. Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912. 2010. 269 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12621This thesis examines the relationships between advertising and urban living in the city of Belem, in the period known historically as belle epoque, between the years 1870 and 1912. From the analysis of advertising campaigns, the study focus on the construction of historical representations of the city of Belem of Para, and the evolution of advertising activity in this period. Reflecting on the representations constructed by the look of propaganda and publicity about the city of Belem, conveyed in advertisements for newspapers, almanacs and commemorative albums of the time, sought help to systematize the history of advertising activity between the late nineteenth century and early twentieth century in the Paris of the Tropics . Call belle epoque Amazon depicts the euphoria and the triumph of bourgeois society of the time over a period of effervescence economic, material and technological, from the extraction and marketing of rubber, a fact that has generated a cultural climate, intellectual and artistic which translated into new ways of think and live the life of the city of Belem. This study discusses between the years 1870 and 1912 the role and importance of advertising in this contextEsta tese analisa as relações entre a publicidade e o viver urbano na cidade de Belém, no período conhecido historicamente como belle époque, entre os anos de 1870 e 1912. A partir da análise de peças publicitárias, o estudo tem como foco a construção histórica de representações sobre a cidade de Belém do Pará, e a evolução da atividade publicitária nesse período. Ao refletir sobre as representações construídas pelo olhar da propaganda e da publicidade sobre a cidade de Belém, veiculadas nas mensagens publicitárias de jornais, almanaques e álbuns comemorativos da época, busca contribuir para a sistematização da história da atividade publicitária entre o final do século XIX e início do século XX na Paris dos Trópicos . A chamada belle époque amazônica retrata a euforia e o triunfo da sociedade burguesa da época num período de efervescência econômica, material e tecnológica, proveniente da extração e comercialização da borracha; fato que gerou um clima cultural, intelectual e artístico, que se traduziu em novos modos de pensar e viver o cotidiano da cidade de Belém. Este estudo discute, entre os anos de 1870 e 1912, o papel e a importância da publicidade nesse contextoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22056/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBRHistóriaPublicidadeMídia impressa e publicidadeBelémHistória da publicidadePublicidade e Belle ÉpoquePublicidade e cidadeAdvertisingPrint media and publicityHistory of advertisingPublicity and Belle EpoqueAdvertising and the cityBelle EpoqueCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAPubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuiz Cezar Silva dos Santos.pdf.txtLuiz Cezar Silva dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain416077https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/3/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.txtce8444f54b117f3ee4fc683a35f2f121MD53ORIGINALLuiz Cezar Silva dos Santos.pdfapplication/pdf19307334https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/1/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf55803adc3efa0c7ab4fe447b347a16fdMD51THUMBNAILLuiz Cezar Silva dos Santos.pdf.jpgLuiz Cezar Silva dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/2/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/126212022-04-27 17:16:29.453oai:repositorio.pucsp.br:handle/12621Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T20:16:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912 |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912 |
title |
PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912 |
spellingShingle |
PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912 Santos, Luiz Cezar Silva dos Publicidade Mídia impressa e publicidade Belém História da publicidade Publicidade e Belle Époque Publicidade e cidade Advertising Print media and publicity History of advertising Publicity and Belle Epoque Advertising and the city Belle Epoque CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912 |
title_full |
PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912 |
title_fullStr |
PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912 |
title_full_unstemmed |
PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912 |
title_sort |
PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912 |
author |
Santos, Luiz Cezar Silva dos |
author_facet |
Santos, Luiz Cezar Silva dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cruz, Heloisa de Faria |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4745375U4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Luiz Cezar Silva dos |
contributor_str_mv |
Cruz, Heloisa de Faria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Publicidade Mídia impressa e publicidade Belém História da publicidade Publicidade e Belle Époque Publicidade e cidade |
topic |
Publicidade Mídia impressa e publicidade Belém História da publicidade Publicidade e Belle Époque Publicidade e cidade Advertising Print media and publicity History of advertising Publicity and Belle Epoque Advertising and the city Belle Epoque CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Advertising Print media and publicity History of advertising Publicity and Belle Epoque Advertising and the city Belle Epoque |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This thesis examines the relationships between advertising and urban living in the city of Belem, in the period known historically as belle epoque, between the years 1870 and 1912. From the analysis of advertising campaigns, the study focus on the construction of historical representations of the city of Belem of Para, and the evolution of advertising activity in this period. Reflecting on the representations constructed by the look of propaganda and publicity about the city of Belem, conveyed in advertisements for newspapers, almanacs and commemorative albums of the time, sought help to systematize the history of advertising activity between the late nineteenth century and early twentieth century in the Paris of the Tropics . Call belle epoque Amazon depicts the euphoria and the triumph of bourgeois society of the time over a period of effervescence economic, material and technological, from the extraction and marketing of rubber, a fact that has generated a cultural climate, intellectual and artistic which translated into new ways of think and live the life of the city of Belem. This study discusses between the years 1870 and 1912 the role and importance of advertising in this context |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-11-16 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-11-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T19:30:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Luiz Cezar Silva dos. Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912. 2010. 269 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12621 |
identifier_str_mv |
Santos, Luiz Cezar Silva dos. Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912. 2010. 269 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12621 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em História |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
História |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/3/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/1/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/2/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ce8444f54b117f3ee4fc683a35f2f121 55803adc3efa0c7ab4fe447b347a16fd cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277873260855296 |