PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Luiz Cezar Silva dos
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12621
Resumo: This thesis examines the relationships between advertising and urban living in the city of Belem, in the period known historically as belle epoque, between the years 1870 and 1912. From the analysis of advertising campaigns, the study focus on the construction of historical representations of the city of Belem of Para, and the evolution of advertising activity in this period. Reflecting on the representations constructed by the look of propaganda and publicity about the city of Belem, conveyed in advertisements for newspapers, almanacs and commemorative albums of the time, sought help to systematize the history of advertising activity between the late nineteenth century and early twentieth century in the Paris of the Tropics . Call belle epoque Amazon depicts the euphoria and the triumph of bourgeois society of the time over a period of effervescence economic, material and technological, from the extraction and marketing of rubber, a fact that has generated a cultural climate, intellectual and artistic which translated into new ways of think and live the life of the city of Belem. This study discusses between the years 1870 and 1912 the role and importance of advertising in this context
id PUC_SP-1_f234e87fad69a923cfca72ee584019a6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/12621
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Cruz, Heloisa de Fariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4745375U4Santos, Luiz Cezar Silva dos2016-04-27T19:30:04Z2010-11-162010-11-05Santos, Luiz Cezar Silva dos. Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912. 2010. 269 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12621This thesis examines the relationships between advertising and urban living in the city of Belem, in the period known historically as belle epoque, between the years 1870 and 1912. From the analysis of advertising campaigns, the study focus on the construction of historical representations of the city of Belem of Para, and the evolution of advertising activity in this period. Reflecting on the representations constructed by the look of propaganda and publicity about the city of Belem, conveyed in advertisements for newspapers, almanacs and commemorative albums of the time, sought help to systematize the history of advertising activity between the late nineteenth century and early twentieth century in the Paris of the Tropics . Call belle epoque Amazon depicts the euphoria and the triumph of bourgeois society of the time over a period of effervescence economic, material and technological, from the extraction and marketing of rubber, a fact that has generated a cultural climate, intellectual and artistic which translated into new ways of think and live the life of the city of Belem. This study discusses between the years 1870 and 1912 the role and importance of advertising in this contextEsta tese analisa as relações entre a publicidade e o viver urbano na cidade de Belém, no período conhecido historicamente como belle époque, entre os anos de 1870 e 1912. A partir da análise de peças publicitárias, o estudo tem como foco a construção histórica de representações sobre a cidade de Belém do Pará, e a evolução da atividade publicitária nesse período. Ao refletir sobre as representações construídas pelo olhar da propaganda e da publicidade sobre a cidade de Belém, veiculadas nas mensagens publicitárias de jornais, almanaques e álbuns comemorativos da época, busca contribuir para a sistematização da história da atividade publicitária entre o final do século XIX e início do século XX na Paris dos Trópicos . A chamada belle époque amazônica retrata a euforia e o triunfo da sociedade burguesa da época num período de efervescência econômica, material e tecnológica, proveniente da extração e comercialização da borracha; fato que gerou um clima cultural, intelectual e artístico, que se traduziu em novos modos de pensar e viver o cotidiano da cidade de Belém. Este estudo discute, entre os anos de 1870 e 1912, o papel e a importância da publicidade nesse contextoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22056/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBRHistóriaPublicidadeMídia impressa e publicidadeBelémHistória da publicidadePublicidade e Belle ÉpoquePublicidade e cidadeAdvertisingPrint media and publicityHistory of advertisingPublicity and Belle EpoqueAdvertising and the cityBelle EpoqueCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAPubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuiz Cezar Silva dos Santos.pdf.txtLuiz Cezar Silva dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain416077https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/3/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.txtce8444f54b117f3ee4fc683a35f2f121MD53ORIGINALLuiz Cezar Silva dos Santos.pdfapplication/pdf19307334https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/1/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf55803adc3efa0c7ab4fe447b347a16fdMD51THUMBNAILLuiz Cezar Silva dos Santos.pdf.jpgLuiz Cezar Silva dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/2/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/126212022-04-27 17:16:29.453oai:repositorio.pucsp.br:handle/12621Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T20:16:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912
title PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912
spellingShingle PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912
Santos, Luiz Cezar Silva dos
Publicidade
Mídia impressa e publicidade
Belém
História da publicidade
Publicidade e Belle Époque
Publicidade e cidade
Advertising
Print media and publicity
History of advertising
Publicity and Belle Epoque
Advertising and the city
Belle Epoque
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912
title_full PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912
title_fullStr PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912
title_full_unstemmed PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912
title_sort PubliCIDADE belle époque: a mídia impressa nos periódicos da cidade de Belém entre 1870-1912
author Santos, Luiz Cezar Silva dos
author_facet Santos, Luiz Cezar Silva dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cruz, Heloisa de Faria
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4745375U4
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Luiz Cezar Silva dos
contributor_str_mv Cruz, Heloisa de Faria
dc.subject.por.fl_str_mv Publicidade
Mídia impressa e publicidade
Belém
História da publicidade
Publicidade e Belle Époque
Publicidade e cidade
topic Publicidade
Mídia impressa e publicidade
Belém
História da publicidade
Publicidade e Belle Époque
Publicidade e cidade
Advertising
Print media and publicity
History of advertising
Publicity and Belle Epoque
Advertising and the city
Belle Epoque
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Advertising
Print media and publicity
History of advertising
Publicity and Belle Epoque
Advertising and the city
Belle Epoque
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This thesis examines the relationships between advertising and urban living in the city of Belem, in the period known historically as belle epoque, between the years 1870 and 1912. From the analysis of advertising campaigns, the study focus on the construction of historical representations of the city of Belem of Para, and the evolution of advertising activity in this period. Reflecting on the representations constructed by the look of propaganda and publicity about the city of Belem, conveyed in advertisements for newspapers, almanacs and commemorative albums of the time, sought help to systematize the history of advertising activity between the late nineteenth century and early twentieth century in the Paris of the Tropics . Call belle epoque Amazon depicts the euphoria and the triumph of bourgeois society of the time over a period of effervescence economic, material and technological, from the extraction and marketing of rubber, a fact that has generated a cultural climate, intellectual and artistic which translated into new ways of think and live the life of the city of Belem. This study discusses between the years 1870 and 1912 the role and importance of advertising in this context
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-11-16
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-11-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T19:30:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Luiz Cezar Silva dos. Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912. 2010. 269 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12621
identifier_str_mv Santos, Luiz Cezar Silva dos. Advertising belle epoque: the printed media in the city of Belem periodicals between 1870-1912. 2010. 269 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12621
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em História
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv História
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/3/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/1/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12621/2/Luiz%20Cezar%20Silva%20dos%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ce8444f54b117f3ee4fc683a35f2f121
55803adc3efa0c7ab4fe447b347a16fd
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277873260855296