A cultura otaku no Brasil: da obsessão à criação de um Japão imaginado
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20752 |
Resumo: | The objective of this thesis is to analyze the behavior of the Brazilian otakus and how they imagine and translate their obsession with the Japanese culture. As an empirical object we chose the manga created by Brazilians and some otaku communities reunited in social networks and pop culture events. The hypothesis is that in the translation of the otaku culture and its media products, rather than a language search that could generate, for example, a "mongrel manga", is the mimesis and the assimilation of a behavior and a way of life which, in the Brazilian version, becomes quite unique and, not rarely, distant from some stereotypes generated by the Japanese themselves. In this regard, we observe that the Brazilian otakus have nothing to do with the image of the introspective otakus that marked the beginning of the movement in Japan. The theoretical fundation was based on foreign (e.g. Azuma and LaMarre) and Brazilian (e.g. Luyten, Nunes and Almeida) bibliographies that analyzed the phenomenon. In methodological terms, the research was also extended to the social networks, which constitute the major means of communication of the otakus, as well as to places of concentration of these groups such as the Liberdade neighborhood in São Paulo. The results indicate that the Brazilian otaku culture was gradually becoming another way of commercializing an imagined Japan (Greiner 2015 and 2017), differing from other experiences by focusing exclusively on Japanese culture, without adopting a generic Asian image |
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The hypothesis is that in the translation of the otaku culture and its media products, rather than a language search that could generate, for example, a "mongrel manga", is the mimesis and the assimilation of a behavior and a way of life which, in the Brazilian version, becomes quite unique and, not rarely, distant from some stereotypes generated by the Japanese themselves. In this regard, we observe that the Brazilian otakus have nothing to do with the image of the introspective otakus that marked the beginning of the movement in Japan. The theoretical fundation was based on foreign (e.g. Azuma and LaMarre) and Brazilian (e.g. Luyten, Nunes and Almeida) bibliographies that analyzed the phenomenon. In methodological terms, the research was also extended to the social networks, which constitute the major means of communication of the otakus, as well as to places of concentration of these groups such as the Liberdade neighborhood in São Paulo. The results indicate that the Brazilian otaku culture was gradually becoming another way of commercializing an imagined Japan (Greiner 2015 and 2017), differing from other experiences by focusing exclusively on Japanese culture, without adopting a generic Asian imageO objetivo desta tese é analisar o comportamento dos otakus brasileiros e o modo como imaginam e traduzem a sua obsessão pela cultura japonesa. Como objeto empírico elegemos o mangá criado por brasileiros e algumas comunidades otaku reunidas em redes sociais e eventos de cultura pop. A hipótese é que na tradução da cultura otaku e de seus produtos midiáticos, mais do que uma pesquisa de linguagem que poderia gerar, por exemplo, um “mangá mestiço”, trata-se da mimese e da assimilação de um comportamento e de um modo de vida que, na versão dos brasileiros, torna-se bastante singular e, não raramente, distante de alguns estereótipos gerados pelos próprios japoneses. Neste sentido, observamos que os otakus brasileiros nada têm a ver com a imagem dos otakus introspectivos que marcaram o início do movimento no Japão. A fundamentação teórica partiu de bibliografias estrangeiras (e.g. Azuma e LaMarre) e brasileiras (e.g. Luyten, Nunes e Almeida) que analisaram o fenômeno. Em termos metodológicos, a pesquisa foi também ampliada para as redes sociais, que se constituem como o principal meio de comunicação dos otakus, assim como para locais de concentração desses grupos, como o bairro da Liberdade em São Paulo. Os resultados indicam que a cultura otaku brasileira foi, aos poucos, se transformando em mais um meio de comercialização de um Japão imaginado (Greiner, 2015 e 2017), diferenciando-se de outras experiências por focar exclusivamente na cultura japonesa, sem adotar uma imagem genérica asiáticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/44439/Andr%c3%a9%20Noro%20dos%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCultura popular - JapãoCultura otakuJaponeses - BrasilPopular culture - JapanOtaku cultureJapanese - BrazilCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA cultura otaku no Brasil: da obsessão à criação de um Japão imaginadoThe otaku culture in Brazil: from the obsession to the creation of an imagined Japaninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAndré Noro dos Santos.pdf.txtAndré Noro dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain434153https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20752/4/Andr%c3%a9%20Noro%20dos%20Santos.pdf.txt4c08f8056df2526101efdb77cc9c987aMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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