Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meyer, Cristina
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11168
Resumo: This is a diagnostic research. The objective of this research is to investigate elements of the concept image and concept definition related to the concept of derivative while interpreted geometrically. It is based on the David Tall and Shlomo Vinner theory about concept image and concept definition. The investigated persons are students of the Formation Course for Mathematic Teachers in a private university of the State of São Paulo, who already had attended classes of Calculus I e II. Two kind of methodological instruments were used: questionnaire and interview. Among the conclusions we detach: the interpretation of the equation of the tangent straight line to the graph of function f as being the function derived from f; the interpretation of the derivative of function f in the point of absciss x = a, as being the y coordinate b of the point (a,b) in which the straight line is tangent to the graph of function f; the existence of persons that verbalize a concept definition related to the derivative concept whose elements are related of a coherent form with the geometric definition of this concept, which is ignored by them at the moment of the elaboration of the answers to the proposed questions
id PUC_SP-1_f443b303dbe3d6d96d97daad075c13f3
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11168
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Igliori, Sonia Barbosa CamargoMeyer, Cristina2016-04-27T16:58:08Z2007-06-272003-04-30Meyer, Cristina. Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual. 2003. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11168This is a diagnostic research. The objective of this research is to investigate elements of the concept image and concept definition related to the concept of derivative while interpreted geometrically. It is based on the David Tall and Shlomo Vinner theory about concept image and concept definition. The investigated persons are students of the Formation Course for Mathematic Teachers in a private university of the State of São Paulo, who already had attended classes of Calculus I e II. Two kind of methodological instruments were used: questionnaire and interview. Among the conclusions we detach: the interpretation of the equation of the tangent straight line to the graph of function f as being the function derived from f; the interpretation of the derivative of function f in the point of absciss x = a, as being the y coordinate b of the point (a,b) in which the straight line is tangent to the graph of function f; the existence of persons that verbalize a concept definition related to the derivative concept whose elements are related of a coherent form with the geometric definition of this concept, which is ignored by them at the moment of the elaboration of the answers to the proposed questionsEsta é uma pesquisa de caráter diagnóstico. Objetiva investigar elementos da imagem conceitual e definição conceitual, relativas ao conceito de derivada, quando interpretado geometricamente. É referenciada na teoria de David Tall e Shlomo Vinner sobre imagem conceitual e definição conceitual. Os sujeitos investigados são estudantes do curso de licenciatura em Matemática de uma Universidade particular do Estado de São Paulo, que já cursaram as disciplinas de Cálculo I e II. Dois tipos de instrumentos metodológicos foram utilizados: questionário e entrevista. Entre as conclusões, destacamos: interpretação da equação da reta tangente ao gráfico da função f como sendo a função derivada de f; interpretação da derivada da função f no ponto de abscissa x = a como sendo a ordenada b do ponto (a,b) no qual a reta tangencia o gráfico da função f; existência de sujeitos que verbalizam uma definição conceitual, relativa ao conceito de derivada, cujos elementos estão coerentemente relacionados com a definição geométrica desse conceito, mas ignorada por eles no momento da elaboração das respostas às questões propostasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24448/dissertacao_cristina_meyer.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoimagem conceitualdefinição conceitualderivadareta tangenteEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoconcept imageconcept definitionderivativetangent lineCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICADerivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitualinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_cristina_meyer.pdf.txtdissertacao_cristina_meyer.pdf.txtExtracted texttext/plain286234https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11168/3/dissertacao_cristina_meyer.pdf.txtf0e2a26295a0ec4abc4e1cf2a484aeb4MD53ORIGINALdissertacao_cristina_meyer.pdfapplication/pdf893209https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11168/1/dissertacao_cristina_meyer.pdfcf688e40bd77ad09e1cf9cbe28191ac0MD51THUMBNAILdissertacao_cristina_meyer.pdf.jpgdissertacao_cristina_meyer.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11168/2/dissertacao_cristina_meyer.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111682022-04-28 07:49:20.439oai:repositorio.pucsp.br:handle/11168Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:49:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual
title Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual
spellingShingle Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual
Meyer, Cristina
imagem conceitual
definição conceitual
derivada
reta tangente
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
concept image
concept definition
derivative
tangent line
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual
title_full Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual
title_fullStr Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual
title_full_unstemmed Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual
title_sort Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual
author Meyer, Cristina
author_facet Meyer, Cristina
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.contributor.author.fl_str_mv Meyer, Cristina
contributor_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv imagem conceitual
definição conceitual
derivada
reta tangente
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
topic imagem conceitual
definição conceitual
derivada
reta tangente
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
concept image
concept definition
derivative
tangent line
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv concept image
concept definition
derivative
tangent line
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This is a diagnostic research. The objective of this research is to investigate elements of the concept image and concept definition related to the concept of derivative while interpreted geometrically. It is based on the David Tall and Shlomo Vinner theory about concept image and concept definition. The investigated persons are students of the Formation Course for Mathematic Teachers in a private university of the State of São Paulo, who already had attended classes of Calculus I e II. Two kind of methodological instruments were used: questionnaire and interview. Among the conclusions we detach: the interpretation of the equation of the tangent straight line to the graph of function f as being the function derived from f; the interpretation of the derivative of function f in the point of absciss x = a, as being the y coordinate b of the point (a,b) in which the straight line is tangent to the graph of function f; the existence of persons that verbalize a concept definition related to the derivative concept whose elements are related of a coherent form with the geometric definition of this concept, which is ignored by them at the moment of the elaboration of the answers to the proposed questions
publishDate 2003
dc.date.issued.fl_str_mv 2003-04-30
dc.date.available.fl_str_mv 2007-06-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Meyer, Cristina. Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual. 2003. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11168
identifier_str_mv Meyer, Cristina. Derivada/reta tangente: imagem conceitual e definição conceitual. 2003. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11168
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11168/3/dissertacao_cristina_meyer.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11168/1/dissertacao_cristina_meyer.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11168/2/dissertacao_cristina_meyer.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f0e2a26295a0ec4abc4e1cf2a484aeb4
cf688e40bd77ad09e1cf9cbe28191ac0
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277771510185984