Políticas Públicas para a Educação Infantil na cidade de São Paulo em período pandêmico: significações dos familiares e responsáveis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31004 |
Resumo: | The present work discusses the public policies regarding early childhood education, held by the municipality of the city of São Paulo towards babies, young children and their families/caregivers at the pandemic period caused by the new coronavirus during the years 2020 and 2021. Four women/mothers took part in this research, who had their children enrolled in one infant-toddler center located in the southwest periphery of São Paulo. Women/mothers who took part in the school board and in the school parent-teachers association. Data were collected through reflexive interviews, applied both online and in person. To analyze the data we used the Meaning Cores (Núcleos de Significação) based on Aguiar and Ozella’s work, and the collected material was transcribed and organized in two main nucleuses, and interpreted according to the Sociohistorical Psychology and the Historical-Dialectical Materialism. Results indicate that the woman/mothers comprehended public policies as an aid granted by the municipal public power instead of part of the State’s obligation towards them, and that capitalism, despite repeatedly stating the opposite through its ideological instruments, feeds on death, fear, humiliation, exploitation and alienated, reified, dehumanized life. Including the life of babies and toddlers |
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Ronca, Antônio Carlos Carusohttp://lattes.cnpq.br/1748562868539196http://lattes.cnpq.br/8400188199451741Pinto, Tiago de Melo2023-02-03T14:56:25Z2023-02-03T14:56:25Z2022-12-06Pinto, Tiago de Melo. Políticas Públicas para a Educação Infantil na cidade de São Paulo em período pandêmico: significações dos familiares e responsáveis. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31004The present work discusses the public policies regarding early childhood education, held by the municipality of the city of São Paulo towards babies, young children and their families/caregivers at the pandemic period caused by the new coronavirus during the years 2020 and 2021. Four women/mothers took part in this research, who had their children enrolled in one infant-toddler center located in the southwest periphery of São Paulo. Women/mothers who took part in the school board and in the school parent-teachers association. Data were collected through reflexive interviews, applied both online and in person. To analyze the data we used the Meaning Cores (Núcleos de Significação) based on Aguiar and Ozella’s work, and the collected material was transcribed and organized in two main nucleuses, and interpreted according to the Sociohistorical Psychology and the Historical-Dialectical Materialism. Results indicate that the woman/mothers comprehended public policies as an aid granted by the municipal public power instead of part of the State’s obligation towards them, and that capitalism, despite repeatedly stating the opposite through its ideological instruments, feeds on death, fear, humiliation, exploitation and alienated, reified, dehumanized life. Including the life of babies and toddlersO presente trabalho versa sobre as políticas públicas para a educação infantil, realizadas pela Prefeitura de São Paulo para os bebês e crianças bem pequenas e seus familiares/responsáveis em período pandêmico causado pelo novo coronavírus nos anos de 2020 e 2021. Participaram dessa pesquisa quatro mulheres/mães com crianças matriculadas em uma creche localizada na periferia do sudoeste da cidade de São Paulo. Mulheres/mães com participação no Conselho do Centro de Educação Infantil e na Associação de Pais e Mestres. Os dados foram coletados por meio de entrevistas reflexivas realizadas de maneira presencial e online. Para a análise utilizamos os Núcleos de Significação na perspectiva de Aguiar e Ozella e o material coletado foi transcrito e organizado em dois núcleos e interpretado segundo referencial teórico da Psicologia Sócio-histórica e do Materialismo Histórico-dialético. Os resultados indicaram que as mulheres/mães compreenderam as políticas públicas como uma ajuda concedida pelo Estado e não como obrigação do Estado para com elas e que o capitalismo, apesar de afirmar reiteradamente o contrário por meio de seus instrumentos ideológicos, se alimenta da morte, do medo, da humilhação, da exploração, da vida alienada, reificada, desumanizada. Vida de bebês e crianças pequenas, inclusiveCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALFamiliaresPsicologia sócio-históricaCOVID-19Educação InfantilFamily membersSociohistorical psychologyCOVID-19Early child EducationPolíticas Públicas para a Educação Infantil na cidade de São Paulo em período pandêmico: significações dos familiares e responsáveisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTiago de Melo Pinto.pdfapplication/pdf577227https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31004/1/Tiago%20de%20Melo%20Pinto.pdf01068b3e34aee197e1f8d4bf195deb30MD51TEXTTiago de Melo Pinto.pdf.txtTiago de Melo Pinto.pdf.txtExtracted texttext/plain203807https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31004/2/Tiago%20de%20Melo%20Pinto.pdf.txtb19d4c4b4e869199e29cff04d7147c4eMD52THUMBNAILTiago de Melo Pinto.pdf.jpgTiago de Melo Pinto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1243https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31004/3/Tiago%20de%20Melo%20Pinto.pdf.jpg6f7289458bb2aa050afb6e9455943434MD53handle/310042023-02-06 10:30:00.909oai:repositorio.pucsp.br:handle/31004Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-02-06T13:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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