Revista brasiliense (1955-1964) contribuição ao debate sobre a educação brasileira
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31112 |
Resumo: | This is a theoretical research, with bibliographical -documentary nature. This main objective is the analisys of the contribution given by the periodic publication “Revista Brasiliense” for the debate about education in Brazil. Edited by Caio Prado Junior and Elias Chaves Neto, Revista Brasiliense was published bimonthly during the period between 1955 and 1964, and have always beem considered as an important Brazilian reference of critical thinking. Actually the periodic is considered an iconof this period, historically characterized as oneo f the richest momentsin national debate. The thematic approaches were performed in order to elaborate a corpus that retract the role of education in Brazilian development proposals. The historiography about the period considered and also about the Revista Brasiliense publicationis rich and supplies enough theoretical referenciais for the analyses: the texts examined could be contextualized, with those intrinsic aspects mapped. However, the results do not go towards education – or an educational proposal –assumed as important in the development process. In contrast, education is under tood as a supporting a reain this process. Its significance is purely instrumental and enabler of the industry growth. The ideological issue that relate concepts such as development, industrialization and modernity, seems to be decisive in that process |
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Silva, Sonia Aparecida IgnacioPortella Junior, Onofre Alves2023-02-28T22:38:16Z2023-02-28T22:38:16Z2010-12-18Portella Junior, Onofre Alves. Revista brasiliense (1955-1964) contribuição ao debate sobre a educação brasileira. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Magistério do Ensino Superior) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31112This is a theoretical research, with bibliographical -documentary nature. This main objective is the analisys of the contribution given by the periodic publication “Revista Brasiliense” for the debate about education in Brazil. Edited by Caio Prado Junior and Elias Chaves Neto, Revista Brasiliense was published bimonthly during the period between 1955 and 1964, and have always beem considered as an important Brazilian reference of critical thinking. Actually the periodic is considered an iconof this period, historically characterized as oneo f the richest momentsin national debate. The thematic approaches were performed in order to elaborate a corpus that retract the role of education in Brazilian development proposals. The historiography about the period considered and also about the Revista Brasiliense publicationis rich and supplies enough theoretical referenciais for the analyses: the texts examined could be contextualized, with those intrinsic aspects mapped. However, the results do not go towards education – or an educational proposal –assumed as important in the development process. In contrast, education is under tood as a supporting a reain this process. Its significance is purely instrumental and enabler of the industry growth. The ideological issue that relate concepts such as development, industrialization and modernity, seems to be decisive in that processPesquisa teórica, de natureza bibliográfico-documental, que objetiva a análise da contribuição dada pela publicação Revista Brasiliense ao debate sobre educação no Brasil. Editada por Caio Prado Junior e Elias Chaves Neto, a Revista Brasiliense foi publicada bimestralmente no período compreendido entre os anos 1955 e 1964 e, desde o seu início, é considerada uma importante referência do pensamento crítico brasileiro; hoje, é tida como um ícone desse período, caracterizado pela historiografia, como um dos momentos mais ricos no debate nacional brasileiro. Os recortes temáticos foram realizados de maneira a se construir um corpus que significasse, ou retratasse, a discussão relativa ao papel e funções da educação nas propostas para o desenvolvimento brasileiro, então, pela sua amplitude e importância, o principal eixo de debates. A historiografia, tanto sobre o período considerado como sobre a própria Revista Brasiliense–sua amplitude temática e político-ideológica-é bastante ampla e fornece os referenciais teóricos necessários às análises realizadas: os textos que foram objeto deste estudo puderam, assim, ser perfeitamente contextualizados, com seus aspectos intrínsecos mapeados. Os resultados, no entanto, não se dão no sentido de uma educação, ou de uma proposta educacional, percebida como tendo um papel central no processo de desenvolvimento, ao contrário, a educação é entendida como área absolutamente coadjuvante nesse processo, tendo uma função meramente instrumental, a de facilitar o crescimento da indústria. A questão ideológica que relaciona –ora subordinando, ora, não – conceitos como desenvolvimento, industrialização e modernidade, parece ser determinante nesse posicionamentoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Magistério do Ensino SuperiorPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMEducaçãoRevista brasilienseDesenvolvimentoIndustrializaçãoEducationRevista brasilienseDevelopmentIndustrializationRevista brasiliense (1955-1964) contribuição ao debate sobre a educação brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALOnofre Alves Portella Junior.pdfapplication/pdf205289https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31112/1/Onofre%20Alves%20Portella%20Junior.pdf51c4f89f330757c04a64d4b7a7a386c1MD51TEXTOnofre Alves Portella Junior.pdf.txtOnofre Alves Portella Junior.pdf.txtExtracted texttext/plain68187https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31112/2/Onofre%20Alves%20Portella%20Junior.pdf.txt902c5a4a6005690532534dde578e14afMD52THUMBNAILOnofre Alves Portella Junior.pdf.jpgOnofre Alves Portella Junior.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1298https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31112/3/Onofre%20Alves%20Portella%20Junior.pdf.jpg257bf245c0a2745a614cbee0afbe0287MD53handle/311122023-03-01 01:06:37.894oai:repositorio.pucsp.br:handle/31112Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-01T04:06:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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