Meios de pagamento: crescimento no Brasil e impacto no consumidor
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40345 |
Resumo: | Introduction: The topic of payment methods and their impacts on the payers involved is rarely discussed by people who do not work in this market, whether financial institutions or companies that need a payment method, however, it is an extremely relevant topic and should be present in continuing education for courses related to fintechs. Objective: To analyze the evolution of payment methods in Brazil and how it directly and indirectly impacts the consumer, companies that use fintechs to process payments, and the fintechs themselves as well. Material and Methods: The materials used were collected through the portals of large institutions linked to this segment, both government institutions such as the Central Bank and CADE, and private institutions that are in the payments market, such as acquirers, gateways and sub-acquirers. To provide a theoretical basis, theories linked to Behavioral Economics were used to highlight how changes in this market affect consumer purchasing behavior. Result: It is possible to understand the results according to the player and their respective role in the payments arrangement: fintechs that always look for new technologies to innovate the market and gain share; retailers who are always looking for new solutions to attract more customers and offer more payment methods; or the consumer, who is often unaware of this market and is directly influenced by the changes that occur. Discussion: The evolution of the market and provide evidence of how it affects all players in the payment arrangement |
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Objective: To analyze the evolution of payment methods in Brazil and how it directly and indirectly impacts the consumer, companies that use fintechs to process payments, and the fintechs themselves as well. Material and Methods: The materials used were collected through the portals of large institutions linked to this segment, both government institutions such as the Central Bank and CADE, and private institutions that are in the payments market, such as acquirers, gateways and sub-acquirers. To provide a theoretical basis, theories linked to Behavioral Economics were used to highlight how changes in this market affect consumer purchasing behavior. Result: It is possible to understand the results according to the player and their respective role in the payments arrangement: fintechs that always look for new technologies to innovate the market and gain share; retailers who are always looking for new solutions to attract more customers and offer more payment methods; or the consumer, who is often unaware of this market and is directly influenced by the changes that occur. Discussion: The evolution of the market and provide evidence of how it affects all players in the payment arrangementIntrodução: O tema meios de pagamento e seus impactos para os plauers envolvidos é pouco abordado para pessoas que não trabalham com esse mercado, sejam instituições financeiras ou empresas que necessitame de um método de pagamento, porém, é um tema extremamente relevante e deveria estar presente na educação continuada para cursos que tem relação com fintechs. Objetivo: Analisar a evolução dos meios de pagamento no Brasil e como ele impacta diretamente e indiretamente o consumidor, empresas que usam fintechs para processor pagamentos, e as proprias fintechs também. Material e Métodos: Os materias utilizados foram levantados através de portais de grandes instituições atreladas a esse segmento, tanto instituições governamentais como o Banco Central e o CADE, quanto instituições privadas que estão no mercado de pagamentos, como adquirentes, gateways e subadquirentes. Para trazer um embasamento teórico, foram utilizadas teorias atrelada a Economia Comportamental, para evidenciar como mudanças nesse mercado afetam o comportamento de compra do consumidor. Resultado: Pode- se entender entender os resultados de acordo com o player e sua função respective no arranjo de pagamentos: as fintechs que sempre buscam novas tecnologias para inovar o mercado e ganhar share; os lojistas que sempre procuram novas soluções para conseguir atrair mais clients e oferecer mais modalidades de pagamento; ou o consumidor, que muitas vezes não tem conhecimento desse mercado e é influenciado diretamente com as mudanças que ocorrem. Discussão: A evolução do mercado e trazer evidências de como ele afeta todos os players do arranjo de pagamentosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em Ciências EconômicasPUC-SPBrasilFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAMeios de pagamentoPIXOpen BankingEconomia comportamentalPayment methodsPIXOpen BankingBehavioral economicsMeios de pagamento: crescimento no Brasil e impacto no consumidorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFELIPE ALMEIDA PIGNATARI.pdfapplication/pdf433220https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40345/1/FELIPE%20ALMEIDA%20PIGNATARI.pdf401050acc28573f4fd40a0fddee0994aMD51TEXTFELIPE ALMEIDA PIGNATARI.pdf.txtFELIPE ALMEIDA PIGNATARI.pdf.txtExtracted texttext/plain76858https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40345/2/FELIPE%20ALMEIDA%20PIGNATARI.pdf.txtd36617fcb1bbf080dfcc22a8dd5ba727MD52THUMBNAILFELIPE ALMEIDA PIGNATARI.pdf.jpgFELIPE ALMEIDA PIGNATARI.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1133https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40345/3/FELIPE%20ALMEIDA%20PIGNATARI.pdf.jpgdca8edee1cc0cbef4d16591b1741502dMD53handle/403452023-12-09 01:03:45.394oai:repositorio.pucsp.br:handle/40345Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-12-09T04:03:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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