Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11497 |
Resumo: | Nowadays it has become habitual to cite Statistics during daily conversations. It´s is possible to perceive how much this sector has gained space and recognition of the people, so, it´s necessary since early to increase the knowledge in this area. It´s very usual professionals of many sectors to come across with statistical problems and can´t solve them, neither because they don´t have the practice, nor because they´ve never seen something about that; it makes us think the problem is behind, in the knowledge acquired at School times. The proposal of this work is analyzing if students of High School of Public Schools are prepared to salve questions with notions of Statistics, as well as the level of knowledge of this students. And it´s exactly what we pretend to verify and to point in this research. The analysis of the questions were made with the software C.H.I.C. (Implicative and Coesitive Hierarchical Classification), that made possible to evidence the Inter-relations found in the answers. We will try to catch the main found difficulties, the imperfections in the learning extracted through the activities proposals as situation-problem, and the capacity of the pupils to decide and to interpret these questions. And then we will trace a parallel to find the diagnosis of these joined problems |
id |
PUC_SP-1_fb029a32f51f28e0c7b101e403ff394d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11497 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Coutinho, Cileda de Queiroz e SilvaVasques, Ricardo Sergio Braga2016-04-27T17:12:59Z2016-08-25T17:25:38Z2007-07-262007-05-21Vasques, Ricardo Sergio Braga. Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio. 2007. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11497Nowadays it has become habitual to cite Statistics during daily conversations. It´s is possible to perceive how much this sector has gained space and recognition of the people, so, it´s necessary since early to increase the knowledge in this area. It´s very usual professionals of many sectors to come across with statistical problems and can´t solve them, neither because they don´t have the practice, nor because they´ve never seen something about that; it makes us think the problem is behind, in the knowledge acquired at School times. The proposal of this work is analyzing if students of High School of Public Schools are prepared to salve questions with notions of Statistics, as well as the level of knowledge of this students. And it´s exactly what we pretend to verify and to point in this research. The analysis of the questions were made with the software C.H.I.C. (Implicative and Coesitive Hierarchical Classification), that made possible to evidence the Inter-relations found in the answers. We will try to catch the main found difficulties, the imperfections in the learning extracted through the activities proposals as situation-problem, and the capacity of the pupils to decide and to interpret these questions. And then we will trace a parallel to find the diagnosis of these joined problemsNos dias de hoje tem-se tornado habitual citarmos a Estatística durante as conversas cotidianas. É possível perceber o quanto esse setor ganhou espaço e e reconhecimento das pessoas, sendo assim, é preciso que desde cedo se amplie o conhecimento nessa área. É bastante comum profissionais de diversos setores se depararem com problemas estatísticos e não conseguirem resolver, seja porque não têm prática, seja porque nunca viram nada a esse respeito; isso nos faz pensar que o problema está lá trás, nos estudos adquiridos nos tempos de colégio. A proposta deste trabalho é analisar se os alunos do Ensino Médio das Escolas Públicas estão preparados a resolverem questões que levem noções de Estatística, bem como o nível de conhecimento por parte desses alunos. E é exatamente o que pretendemos verificar e apontar nessa pesquisa. Assim, foi aplicado um questionário dividido em quatro partes. A analise das respostas foi feita com o apoio do software Classificação Hierárquica Implicativa e Coesiva (C.H.I.C) que possibilitou evidenciar as inter-relações encontradas nas respostas. Tentaremos captar as principais dificuldades encontradas, as falhas na aprendizagem extraídas através das atividades propostas como situaçõesproblema, e a capacidade dos alunos de resolver e interpretar essas questões. E então traçaremos um paralelo para encontrar o diagnóstico desses problemas encontradosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24158/Ricardo%20Sergio%20Braga%20Vasques.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEstatísticaEnsino médioVariabilidadeEnsino e aprendizagemEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoEstatistica -- Estudo e ensinoStatisticsHigh schoolVariabilityEducation and learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRicardo Sergio Braga Vasques.pdf.txtRicardo Sergio Braga Vasques.pdf.txtExtracted texttext/plain149063https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11497/3/Ricardo%20Sergio%20Braga%20Vasques.pdf.txtff0e8359901d1ab83e5c78dbc22e5a94MD53THUMBNAILRicardo Sergio Braga Vasques.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3820https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11497/1/Ricardo%20Sergio%20Braga%20Vasques.pdf.jpga4c7a868cab4af8901b369481ec9d17cMD51ORIGINALRicardo Sergio Braga Vasques.pdfapplication/pdf445681https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11497/2/Ricardo%20Sergio%20Braga%20Vasques.pdf848a4b3bbd424f5e777f8b8ea64ccb5bMD52handle/114972022-04-28 14:26:55.265oai:repositorio.pucsp.br:handle/11497Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:26:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio |
title |
Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio |
spellingShingle |
Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio Vasques, Ricardo Sergio Braga Estatística Ensino médio Variabilidade Ensino e aprendizagem Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Estatistica -- Estudo e ensino Statistics High school Variability Education and learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio |
title_full |
Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio |
title_fullStr |
Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio |
title_full_unstemmed |
Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio |
title_sort |
Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio |
author |
Vasques, Ricardo Sergio Braga |
author_facet |
Vasques, Ricardo Sergio Braga |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Coutinho, Cileda de Queiroz e Silva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasques, Ricardo Sergio Braga |
contributor_str_mv |
Coutinho, Cileda de Queiroz e Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estatística Ensino médio Variabilidade Ensino e aprendizagem Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Estatistica -- Estudo e ensino |
topic |
Estatística Ensino médio Variabilidade Ensino e aprendizagem Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Estatistica -- Estudo e ensino Statistics High school Variability Education and learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Statistics High school Variability Education and learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Nowadays it has become habitual to cite Statistics during daily conversations. It´s is possible to perceive how much this sector has gained space and recognition of the people, so, it´s necessary since early to increase the knowledge in this area. It´s very usual professionals of many sectors to come across with statistical problems and can´t solve them, neither because they don´t have the practice, nor because they´ve never seen something about that; it makes us think the problem is behind, in the knowledge acquired at School times. The proposal of this work is analyzing if students of High School of Public Schools are prepared to salve questions with notions of Statistics, as well as the level of knowledge of this students. And it´s exactly what we pretend to verify and to point in this research. The analysis of the questions were made with the software C.H.I.C. (Implicative and Coesitive Hierarchical Classification), that made possible to evidence the Inter-relations found in the answers. We will try to catch the main found difficulties, the imperfections in the learning extracted through the activities proposals as situation-problem, and the capacity of the pupils to decide and to interpret these questions. And then we will trace a parallel to find the diagnosis of these joined problems |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-26 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-05-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T17:12:59Z 2016-08-25T17:25:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Vasques, Ricardo Sergio Braga. Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio. 2007. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11497 |
identifier_str_mv |
Vasques, Ricardo Sergio Braga. Mobilização dos conceitos estatísticos: um estudo diagnóstico desses conceitos, envolvendo variabilidade, com alunos do ensino médio. 2007. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11497/3/Ricardo%20Sergio%20Braga%20Vasques.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11497/1/Ricardo%20Sergio%20Braga%20Vasques.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11497/2/Ricardo%20Sergio%20Braga%20Vasques.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ff0e8359901d1ab83e5c78dbc22e5a94 a4c7a868cab4af8901b369481ec9d17c 848a4b3bbd424f5e777f8b8ea64ccb5b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278020138041344 |