A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Regiane da Silva
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10282
Resumo: This research has as object on the educational proposal of Norberto de Souza Pinto, dedicated to teaching children abnormal, with a focus on the relationship between abnormality and education. In this study has established a historical analysis on the proposal of the educator as one of the first initiatives for the institutionalization of special education at the beginning of the XX century in São Paulo. The main sources of this research were articles written by the educator between 1933 and 1960. The theorical reference to subsidize the discussions about enlightenment, technological rationality, science and technology, enfranchisement and education in administered society is extracted from critical theory of society, especially the analysis of Theodor W. Adorno, Max Horkheimer and Herbert Marcuse. It's been verified at the end that the proposed Norberto de Souza Pinto represented an initiative by complex organizational order that in the period, symbolized a pioneering action in the search of the institutionalization of specialized education, today called special education. It was possible to verify that the concept of normality and abnormality in the proposal of the educator was predominantly driven by knowledge arising medicine and psychology entailed to biology
id PUC_SP-1_fbbdd61024856bbc560e73aad8e645c3
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10282
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sass, Odairhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4488978U3Rocha, Regiane da Silva2016-04-27T16:32:24Z2010-12-062010-10-14Rocha, Regiane da Silva. A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto. 2010. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10282This research has as object on the educational proposal of Norberto de Souza Pinto, dedicated to teaching children abnormal, with a focus on the relationship between abnormality and education. In this study has established a historical analysis on the proposal of the educator as one of the first initiatives for the institutionalization of special education at the beginning of the XX century in São Paulo. The main sources of this research were articles written by the educator between 1933 and 1960. The theorical reference to subsidize the discussions about enlightenment, technological rationality, science and technology, enfranchisement and education in administered society is extracted from critical theory of society, especially the analysis of Theodor W. Adorno, Max Horkheimer and Herbert Marcuse. It's been verified at the end that the proposed Norberto de Souza Pinto represented an initiative by complex organizational order that in the period, symbolized a pioneering action in the search of the institutionalization of specialized education, today called special education. It was possible to verify that the concept of normality and abnormality in the proposal of the educator was predominantly driven by knowledge arising medicine and psychology entailed to biologyA presente pesquisa tem por objeto a proposta de educacional de Norberto de Souza Pinto, dedicada ao ensino de crianças anormais, com foco na relação entre anormalidade e educação. Neste estudo foi estabelecida uma análise histórica sobre a proposta do educador como uma das primeiras iniciativas em favor da institucionalização da educação especializada no início do século XX em São Paulo. As principais fontes dessa pesquisa foram artigos escritos pelo educador entre 1933 e 1960. O referencial teórico adotado para subsidiar as discussões acerca do esclarecimento, racionalidade tecnológica, ciência e tecnologia, emancipação e educação na sociedade administrada é extraído da teoria crítica da sociedade, em especial as análises de Theodor W. Adorno, Max Horkheimer e Herbert Marcuse. Verificou-se ao final que a proposta de Norberto de Souza Pinto configurou uma iniciativa de ordem organizacional complexa, que ao período simbolizou uma ação pioneira na busca da institucionalização da educação especializada, hoje denominada de educação especial. Foi possível constatar que a concepção de normalidade e anormalidade na proposta do referido educador foi predominantemente orientada pelos conhecimentos oriundos da medicina e da psicologia vinculada à biologiaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22653/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoNorberto de Souza PintoEducação de crianças anormaisCiência e tecnologiaTeoria críticaEducation for children abnormalScience and technologyCritical theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pintoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRegiane da Silva Rocha.pdf.txtRegiane da Silva Rocha.pdf.txtExtracted texttext/plain292049https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/3/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.txt441547c3e35cdf24d24cb040cb71a11fMD53ORIGINALRegiane da Silva Rocha.pdfapplication/pdf2256194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/1/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf1a67115b6ae4f69656d8865c108a201eMD51THUMBNAILRegiane da Silva Rocha.pdf.jpgRegiane da Silva Rocha.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2988https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/2/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.jpg6968076b714c85b7159267a47711f2a5MD52handle/102822022-06-28 16:50:03.046oai:repositorio.pucsp.br:handle/10282Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T19:50:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto
title A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto
spellingShingle A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto
Rocha, Regiane da Silva
Norberto de Souza Pinto
Educação de crianças anormais
Ciência e tecnologia
Teoria crítica
Education for children abnormal
Science and technology
Critical theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto
title_full A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto
title_fullStr A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto
title_full_unstemmed A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto
title_sort A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto
author Rocha, Regiane da Silva
author_facet Rocha, Regiane da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sass, Odair
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4488978U3
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Regiane da Silva
contributor_str_mv Sass, Odair
dc.subject.por.fl_str_mv Norberto de Souza Pinto
Educação de crianças anormais
Ciência e tecnologia
Teoria crítica
topic Norberto de Souza Pinto
Educação de crianças anormais
Ciência e tecnologia
Teoria crítica
Education for children abnormal
Science and technology
Critical theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education for children abnormal
Science and technology
Critical theory
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research has as object on the educational proposal of Norberto de Souza Pinto, dedicated to teaching children abnormal, with a focus on the relationship between abnormality and education. In this study has established a historical analysis on the proposal of the educator as one of the first initiatives for the institutionalization of special education at the beginning of the XX century in São Paulo. The main sources of this research were articles written by the educator between 1933 and 1960. The theorical reference to subsidize the discussions about enlightenment, technological rationality, science and technology, enfranchisement and education in administered society is extracted from critical theory of society, especially the analysis of Theodor W. Adorno, Max Horkheimer and Herbert Marcuse. It's been verified at the end that the proposed Norberto de Souza Pinto represented an initiative by complex organizational order that in the period, symbolized a pioneering action in the search of the institutionalization of specialized education, today called special education. It was possible to verify that the concept of normality and abnormality in the proposal of the educator was predominantly driven by knowledge arising medicine and psychology entailed to biology
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-12-06
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:32:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Rocha, Regiane da Silva. A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto. 2010. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10282
identifier_str_mv Rocha, Regiane da Silva. A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto. 2010. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10282
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/3/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/1/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/2/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 441547c3e35cdf24d24cb040cb71a11f
1a67115b6ae4f69656d8865c108a201e
6968076b714c85b7159267a47711f2a5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277816286478336