A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10282 |
Resumo: | This research has as object on the educational proposal of Norberto de Souza Pinto, dedicated to teaching children abnormal, with a focus on the relationship between abnormality and education. In this study has established a historical analysis on the proposal of the educator as one of the first initiatives for the institutionalization of special education at the beginning of the XX century in São Paulo. The main sources of this research were articles written by the educator between 1933 and 1960. The theorical reference to subsidize the discussions about enlightenment, technological rationality, science and technology, enfranchisement and education in administered society is extracted from critical theory of society, especially the analysis of Theodor W. Adorno, Max Horkheimer and Herbert Marcuse. It's been verified at the end that the proposed Norberto de Souza Pinto represented an initiative by complex organizational order that in the period, symbolized a pioneering action in the search of the institutionalization of specialized education, today called special education. It was possible to verify that the concept of normality and abnormality in the proposal of the educator was predominantly driven by knowledge arising medicine and psychology entailed to biology |
id |
PUC_SP-1_fbbdd61024856bbc560e73aad8e645c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10282 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sass, Odairhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4488978U3Rocha, Regiane da Silva2016-04-27T16:32:24Z2010-12-062010-10-14Rocha, Regiane da Silva. A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto. 2010. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10282This research has as object on the educational proposal of Norberto de Souza Pinto, dedicated to teaching children abnormal, with a focus on the relationship between abnormality and education. In this study has established a historical analysis on the proposal of the educator as one of the first initiatives for the institutionalization of special education at the beginning of the XX century in São Paulo. The main sources of this research were articles written by the educator between 1933 and 1960. The theorical reference to subsidize the discussions about enlightenment, technological rationality, science and technology, enfranchisement and education in administered society is extracted from critical theory of society, especially the analysis of Theodor W. Adorno, Max Horkheimer and Herbert Marcuse. It's been verified at the end that the proposed Norberto de Souza Pinto represented an initiative by complex organizational order that in the period, symbolized a pioneering action in the search of the institutionalization of specialized education, today called special education. It was possible to verify that the concept of normality and abnormality in the proposal of the educator was predominantly driven by knowledge arising medicine and psychology entailed to biologyA presente pesquisa tem por objeto a proposta de educacional de Norberto de Souza Pinto, dedicada ao ensino de crianças anormais, com foco na relação entre anormalidade e educação. Neste estudo foi estabelecida uma análise histórica sobre a proposta do educador como uma das primeiras iniciativas em favor da institucionalização da educação especializada no início do século XX em São Paulo. As principais fontes dessa pesquisa foram artigos escritos pelo educador entre 1933 e 1960. O referencial teórico adotado para subsidiar as discussões acerca do esclarecimento, racionalidade tecnológica, ciência e tecnologia, emancipação e educação na sociedade administrada é extraído da teoria crítica da sociedade, em especial as análises de Theodor W. Adorno, Max Horkheimer e Herbert Marcuse. Verificou-se ao final que a proposta de Norberto de Souza Pinto configurou uma iniciativa de ordem organizacional complexa, que ao período simbolizou uma ação pioneira na busca da institucionalização da educação especializada, hoje denominada de educação especial. Foi possível constatar que a concepção de normalidade e anormalidade na proposta do referido educador foi predominantemente orientada pelos conhecimentos oriundos da medicina e da psicologia vinculada à biologiaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22653/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoNorberto de Souza PintoEducação de crianças anormaisCiência e tecnologiaTeoria críticaEducation for children abnormalScience and technologyCritical theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pintoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRegiane da Silva Rocha.pdf.txtRegiane da Silva Rocha.pdf.txtExtracted texttext/plain292049https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/3/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.txt441547c3e35cdf24d24cb040cb71a11fMD53ORIGINALRegiane da Silva Rocha.pdfapplication/pdf2256194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/1/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf1a67115b6ae4f69656d8865c108a201eMD51THUMBNAILRegiane da Silva Rocha.pdf.jpgRegiane da Silva Rocha.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2988https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/2/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.jpg6968076b714c85b7159267a47711f2a5MD52handle/102822022-06-28 16:50:03.046oai:repositorio.pucsp.br:handle/10282Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T19:50:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto |
title |
A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto |
spellingShingle |
A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto Rocha, Regiane da Silva Norberto de Souza Pinto Educação de crianças anormais Ciência e tecnologia Teoria crítica Education for children abnormal Science and technology Critical theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto |
title_full |
A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto |
title_fullStr |
A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto |
title_full_unstemmed |
A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto |
title_sort |
A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto |
author |
Rocha, Regiane da Silva |
author_facet |
Rocha, Regiane da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sass, Odair |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4488978U3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Regiane da Silva |
contributor_str_mv |
Sass, Odair |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Norberto de Souza Pinto Educação de crianças anormais Ciência e tecnologia Teoria crítica |
topic |
Norberto de Souza Pinto Educação de crianças anormais Ciência e tecnologia Teoria crítica Education for children abnormal Science and technology Critical theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education for children abnormal Science and technology Critical theory |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research has as object on the educational proposal of Norberto de Souza Pinto, dedicated to teaching children abnormal, with a focus on the relationship between abnormality and education. In this study has established a historical analysis on the proposal of the educator as one of the first initiatives for the institutionalization of special education at the beginning of the XX century in São Paulo. The main sources of this research were articles written by the educator between 1933 and 1960. The theorical reference to subsidize the discussions about enlightenment, technological rationality, science and technology, enfranchisement and education in administered society is extracted from critical theory of society, especially the analysis of Theodor W. Adorno, Max Horkheimer and Herbert Marcuse. It's been verified at the end that the proposed Norberto de Souza Pinto represented an initiative by complex organizational order that in the period, symbolized a pioneering action in the search of the institutionalization of specialized education, today called special education. It was possible to verify that the concept of normality and abnormality in the proposal of the educator was predominantly driven by knowledge arising medicine and psychology entailed to biology |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-12-06 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rocha, Regiane da Silva. A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto. 2010. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10282 |
identifier_str_mv |
Rocha, Regiane da Silva. A relação entre a educação e a anormalidade: um estudo da obra de Norberto de Souza Pinto. 2010. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10282 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/3/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/1/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10282/2/Regiane%20da%20Silva%20Rocha.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
441547c3e35cdf24d24cb040cb71a11f 1a67115b6ae4f69656d8865c108a201e 6968076b714c85b7159267a47711f2a5 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277816286478336 |