A participação do cuidado de professores da educação infantil na constituição subjetiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Maria Aparecida de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39496
Resumo: The present research aims to perform an analysis of the perception that the educators, teachers and coordinator of a Center for Early Childhood Education (CEI) of the City Hall of São Paulo, have about the care practiced in their daily functions, as part of the childhood emotional development and its impact in the daily practice. The psychoanalytic method was used for the analysis of the five semi-directed interviews conducted within the educational unit. The age group (0 to 3 years and 11 months) attended by the CEIs comprises a phase of development that important authors of psychoanalysis deem relevant. Based on the foundation of psychoanalysis, especially by Donald W. Winnicott, contributions from his commentators and authors who somehow establish a dialogue between psychoanalysis and education, five chapters were elaborated, some of which spoke directly with excerpts from the interviews. With the results of the research, we aim to contribute with interventions that contemplate education on two fronts: with discussions that lead to the construction of public policies for early childhood education, and reflections on teacher care as a driver and participant in the subjective constitution of the child. It was concluded that, although they may not be aware of it, the educators present in many actions and discourses precepts of psychoanalysis, and this exchange is promising, to the extent that some of its concepts can effectively contribute by supporting the environment and actions, reframing education, with prevention, and in health promotion
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The psychoanalytic method was used for the analysis of the five semi-directed interviews conducted within the educational unit. The age group (0 to 3 years and 11 months) attended by the CEIs comprises a phase of development that important authors of psychoanalysis deem relevant. Based on the foundation of psychoanalysis, especially by Donald W. Winnicott, contributions from his commentators and authors who somehow establish a dialogue between psychoanalysis and education, five chapters were elaborated, some of which spoke directly with excerpts from the interviews. With the results of the research, we aim to contribute with interventions that contemplate education on two fronts: with discussions that lead to the construction of public policies for early childhood education, and reflections on teacher care as a driver and participant in the subjective constitution of the child. It was concluded that, although they may not be aware of it, the educators present in many actions and discourses precepts of psychoanalysis, and this exchange is promising, to the extent that some of its concepts can effectively contribute by supporting the environment and actions, reframing education, with prevention, and in health promotionO objetivo da presente pesquisa foi realizar uma análise da percepção que as educadoras, professoras e coordenadora de um Centro de Educação Infantil (CEI) da Prefeitura Municipal de São Paulo (PMSP) têm sobre o cuidado praticado em suas funções diárias, como parte do desenvolvimento emocional infantil e que lugar esse conhecimento opera na prática cotidiana. Empregou-se o método psicanalítico para a análise das cinco entrevistas semidirigidas, realizadas no interior da unidade educacional. A faixa etária (0 a 3 anos e 11 meses) atendida pelos CEIs compreende uma fase do desenvolvimento para a qual importantes autores da psicanálise conferem relevância. A partir da fundamentação na psicanálise, especialmente de Donald W. Winnicott, contribuições advindas de seus comentadores e de autores que de algum modo estabelecem um diálogo entre a psicanálise e a educação, foram elaborados cinco capítulos, alguns dos quais conversaram diretamente com excertos extraídos das entrevistas. Com os resultados da pesquisa, visamos contribuir com intervenções que contemplem a educação, em duas frentes: com discussões que pautem a construção de políticas públicas na educação infantil, e reflexões sobre cuidado do professor como propulsor e participante da constituição subjetiva da criança. Pôde-se concluir que, embora não o saibam, as educadoras apresentam em muitas ações e discursos preceitos da psicanálise, e este intercâmbio se mostra promissor, na medida em que alguns de seus conceitos podem efetivamente contribuir dando sustentação ao ambiente e ações, ressignificando a educação, com prevenção, e na promoção de saúdeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIADesenvolvimento emocionalCuidadoProfessor de desenvolvimento infantilPsicanáliseEmotional developmentCareTeacher of child developmentPsychoanalysisA participação do cuidado de professores da educação infantil na constituição subjetivainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMaria Aparecida de Carvalho.pdfapplication/pdf1827726https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39496/1/Maria%20Aparecida%20de%20Carvalho.pdf3f22a8ed1a730086e042407b70d4a3bcMD51TEXTMaria Aparecida de Carvalho.pdf.txtMaria Aparecida de Carvalho.pdf.txtExtracted texttext/plain406955https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39496/2/Maria%20Aparecida%20de%20Carvalho.pdf.txt1f7f6c378f52addadb6c1ecf6f171469MD52THUMBNAILMaria Aparecida de Carvalho.pdf.jpgMaria Aparecida de Carvalho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39496/3/Maria%20Aparecida%20de%20Carvalho.pdf.jpgc01d26037203fa1426f710b9eba36a1cMD53handle/394962023-10-06 01:06:29.61oai:repositorio.pucsp.br:handle/39496Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-10-06T04:06:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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