Proposta de avaliação heurística para jogos em ambientes de realidade virtual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eguchi, Michele Frias
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23689
Resumo: This research has as main objective to present a proposal of Heuristic Evaluation for games in Virtual Reality environment with the objective to analyze if the convergence of heuristics available in the literature helps in the discovery of usability and playability problems in immersive games. The Virtual Reality system for games is on the rise and, thus, the need to invest in research that provides a better experience to players is indispensable when involving the elements usability, entertainment, immersion, and comfort. If assertive heuristics contribute to the discovery and improvement of Virtual Reality and immersive games, a Systematic Literature Review was performed in which more than 150 heuristics were analyzed to find a balance between all of them and fulfill the objective of this work, of verifying that the joining of assertive heuristics contributes with the work of researchers, designers and game developers in Virtual Reality. After the application of this review, a bibliographic research was also carried out to understand the needs of a virtual environment. Then, a study on the definitions that exist in the literature about usability and playability was researched. Thus, with various data and relevant information, 38 heuristics were selected to evaluate two immersive games of the Playstation 4 VR console, the game Rez Infinite VR and the Resident game Evil: Biohazard, both as case study
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spelling Hildebrand, Hermes RenatoEguchi, Michele Frias2021-09-03T12:05:55Z2021-03-29Eguchi, Michele Frias. Proposta de avaliação heurística para jogos em ambientes de realidade virtual. 2021. 106 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23689This research has as main objective to present a proposal of Heuristic Evaluation for games in Virtual Reality environment with the objective to analyze if the convergence of heuristics available in the literature helps in the discovery of usability and playability problems in immersive games. The Virtual Reality system for games is on the rise and, thus, the need to invest in research that provides a better experience to players is indispensable when involving the elements usability, entertainment, immersion, and comfort. If assertive heuristics contribute to the discovery and improvement of Virtual Reality and immersive games, a Systematic Literature Review was performed in which more than 150 heuristics were analyzed to find a balance between all of them and fulfill the objective of this work, of verifying that the joining of assertive heuristics contributes with the work of researchers, designers and game developers in Virtual Reality. After the application of this review, a bibliographic research was also carried out to understand the needs of a virtual environment. Then, a study on the definitions that exist in the literature about usability and playability was researched. Thus, with various data and relevant information, 38 heuristics were selected to evaluate two immersive games of the Playstation 4 VR console, the game Rez Infinite VR and the Resident game Evil: Biohazard, both as case studyEsta pesquisa tem como objetivo principal apresentar uma proposta de Avaliação Heurística para jogos em ambiente de Realidade Virtual (RV) com o objetivo de analisar se a convergência de heurísticas disponíveis na literatura auxilia na descoberta de problemas de usabilidade e jogabilidade em jogos imersivos com interfaces de RV. O sistema de RV para jogos está em ascensão e, desta forma, a necessidade de se investir em pesquisas que proporcionem uma experiência melhor aos jogadores é indispensável quando envolvem os elementos de usabilidade, entretenimento, imersão e conforto. Partindo do princípio que heurísticas assertivas contribuem para a descoberta e melhora do funcionamento acerca de RV e jogos imersivos, efetuou-se uma Revisão Sistemática de Literatura na qual foram analisadas mais de 150 heurísticas para encontrar um equilíbrio entre todas elas e cumprir o objetivo deste trabalho. Constatou-se que a junção de heurísticas assertivas contribui com o trabalho de pesquisadores, designers e desenvolvedores de jogos em RV. Após a aplicação desta revisão, foi realizada uma investigação bibliográfica que permitiu compreender as necessidades de um ambiente virtual. Em seguida, realizou-se um estudo sobre as definições que existem na literatura acerca de usabilidade e jogabilidade. Desta forma, com diversos dados e informações relevantes, 38 heurísticas foram selecionadas para avaliar dois jogos imersivos do console Playstation 4 VR, o jogo Rez Infinite VR e o jogo Residente Evil: Biohazard, ambos como estudo de casoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/53881/Michele%20Frias%20Eguchi.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaRealidade virtualAvaliação heurísticaUsabilidadeVirtual realityHeuristic evaluationUsabilityCNPQ::ENGENHARIASProposta de avaliação heurística para jogos em ambientes de realidade virtualinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMichele Frias Eguchi.pdf.txtMichele Frias Eguchi.pdf.txtExtracted texttext/plain163960https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23689/4/Michele%20Frias%20Eguchi.pdf.txt38f5e46f01958f6d334368d077ac0e4cMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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