Estudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Claudio Manoel de Carvalho
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5239
Resumo: Based on Vygotsky s mediation theory, the objective of this thesis was to study the development of the child s verbal communication (linguistic and cognitive acquisition). The analysis of the interpretation corpus of the logical sequences made by children aged 2 to 10 was done using the theoretical-methodological framework of the theory of the Matrix of Verbal Language and its sub modalities. We understand that the classifications that emerge from the levels and sub levels of the Verbal Matrix permit us to observe the gradual development of the child s verbal language through the analysis of the evolution of the narrative processes. The use of the classifications of the Verbal Matrix made it possible for us to study the strategies of the building of the verbal language in the initial age groups and to observe the gradual evolution of the processes of description and narrative to more complex levels in the course of the child s linguistic and cognitive development. We have come to the conclusion there is a process that generates the narrative development which begins in less complex narrative units and evolves into more complex units. They describe the cognitive profiles and the development of the child s thinking and verbal communication
id PUC_SP-1_fe8821d054dc2c50017accdf5e782398
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/5239
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Santaella, Luciahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767213Y8Correia, Claudio Manoel de Carvalho2016-04-26T18:18:07Z2009-10-062009-08-31Correia, Claudio Manoel de Carvalho. Studies on the development of the child´s verbal communication. 2009. 292 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5239Based on Vygotsky s mediation theory, the objective of this thesis was to study the development of the child s verbal communication (linguistic and cognitive acquisition). The analysis of the interpretation corpus of the logical sequences made by children aged 2 to 10 was done using the theoretical-methodological framework of the theory of the Matrix of Verbal Language and its sub modalities. We understand that the classifications that emerge from the levels and sub levels of the Verbal Matrix permit us to observe the gradual development of the child s verbal language through the analysis of the evolution of the narrative processes. The use of the classifications of the Verbal Matrix made it possible for us to study the strategies of the building of the verbal language in the initial age groups and to observe the gradual evolution of the processes of description and narrative to more complex levels in the course of the child s linguistic and cognitive development. We have come to the conclusion there is a process that generates the narrative development which begins in less complex narrative units and evolves into more complex units. They describe the cognitive profiles and the development of the child s thinking and verbal communicationCom base na teoria da mediação de Vygotsky, o objetivo desta tese foi estudar o desenvolvimento da comunicação verbal (aquisição lingüística e cognitiva) da criança. A analise do corpus de interpretações de seqüências lógicas efetuadas por crianças de 2,0 a 10,0 anos de idade foi realizada com o arcabouço teórico-metodológico da teoria das Matrizes da Linguagem e Pensamento de Santaella (2001), utilizando especificamente a teoria da Matriz da Linguagem Verbal e suas submodalidades. Entendemos que as classificações que emergem dos níveis e subníveis da Matriz Verbal nos permitem uma observação do desenvolvimento gradativo da linguagem verbal da criança, através da análise da evolução dos processos de narratividade. A utilização das classificações da Matriz Verbal permitiu estudar as estratégias de construção da linguagem verbal em faixas etárias iniciais e observar a evolução gradativa dos processos de descrição e de narratividade, para níveis de maior complexidade no curso do desenvolvimento lingüístico e cognitivo da criança. Concluímos que há um processo gerativo de desenvolvimento da narratividade que se inicia com unidades menos complexas de narração, e evolui para unidades mais complexas. Estas descrevem os perfis cognitivos e o desenvolvimento do pensamento e da comunicação verbal da criançaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/14149/Claudio%20Manoel%20de%20Carvalho%20Correia.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoLinguagemCogniçãoComunicação verbalAquisicao de linguagemCriancas -- LinguagemComunicacao oralLanguageVerbal communicationCognitionDevelopmentCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOEstudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criançaStudies on the development of the child´s verbal communicationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClaudio Manoel de Carvalho Correia.pdf.txtClaudio Manoel de Carvalho Correia.pdf.txtExtracted texttext/plain513067https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5239/3/Claudio%20Manoel%20de%20Carvalho%20Correia.pdf.txt2171820cc95664d9b0ca5ea111329142MD53ORIGINALClaudio Manoel de Carvalho Correia.pdfapplication/pdf1628406https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5239/1/Claudio%20Manoel%20de%20Carvalho%20Correia.pdf29c04e31b3a3770f3c81e36123972b4aMD51THUMBNAILClaudio Manoel de Carvalho Correia.pdf.jpgClaudio Manoel de Carvalho Correia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5239/2/Claudio%20Manoel%20de%20Carvalho%20Correia.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/52392022-04-28 19:24:54.562oai:repositorio.pucsp.br:handle/5239Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:24:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Estudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criança
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Studies on the development of the child´s verbal communication
title Estudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criança
spellingShingle Estudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criança
Correia, Claudio Manoel de Carvalho
Linguagem
Cognição
Comunicação verbal
Aquisicao de linguagem
Criancas -- Linguagem
Comunicacao oral
Language
Verbal communication
Cognition
Development
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Estudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criança
title_full Estudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criança
title_fullStr Estudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criança
title_full_unstemmed Estudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criança
title_sort Estudos sobre o desenvolvimento da comunicação verbal na criança
author Correia, Claudio Manoel de Carvalho
author_facet Correia, Claudio Manoel de Carvalho
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Santaella, Lucia
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767213Y8
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Claudio Manoel de Carvalho
contributor_str_mv Santaella, Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem
Cognição
Comunicação verbal
Aquisicao de linguagem
Criancas -- Linguagem
Comunicacao oral
topic Linguagem
Cognição
Comunicação verbal
Aquisicao de linguagem
Criancas -- Linguagem
Comunicacao oral
Language
Verbal communication
Cognition
Development
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Language
Verbal communication
Cognition
Development
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Based on Vygotsky s mediation theory, the objective of this thesis was to study the development of the child s verbal communication (linguistic and cognitive acquisition). The analysis of the interpretation corpus of the logical sequences made by children aged 2 to 10 was done using the theoretical-methodological framework of the theory of the Matrix of Verbal Language and its sub modalities. We understand that the classifications that emerge from the levels and sub levels of the Verbal Matrix permit us to observe the gradual development of the child s verbal language through the analysis of the evolution of the narrative processes. The use of the classifications of the Verbal Matrix made it possible for us to study the strategies of the building of the verbal language in the initial age groups and to observe the gradual evolution of the processes of description and narrative to more complex levels in the course of the child s linguistic and cognitive development. We have come to the conclusion there is a process that generates the narrative development which begins in less complex narrative units and evolves into more complex units. They describe the cognitive profiles and the development of the child s thinking and verbal communication
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-10-06
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-08-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:18:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Correia, Claudio Manoel de Carvalho. Studies on the development of the child´s verbal communication. 2009. 292 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5239
identifier_str_mv Correia, Claudio Manoel de Carvalho. Studies on the development of the child´s verbal communication. 2009. 292 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5239/3/Claudio%20Manoel%20de%20Carvalho%20Correia.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5239/1/Claudio%20Manoel%20de%20Carvalho%20Correia.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5239/2/Claudio%20Manoel%20de%20Carvalho%20Correia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2171820cc95664d9b0ca5ea111329142
29c04e31b3a3770f3c81e36123972b4a
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277822954373120