Public education and school: an austinian reading
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32237 |
Resumo: | This paper aims at discussing both human formation in public schools and the speech acts surrounding public education. While following the principle that language is performative, it scrutinizes the connection between public school and speech acts, with regard to the promise of human formation in institutional discourses. The paper analyzes the Base Curricular Comum, or Common Curricular Basis of Pernambuco State in Brazil. As a fi nal refl ection, the study points to the trouble of some notions in the document, namely discursive consensus, solidary practices, and competence, for such notions institutionalize concepts such as solidarity and the promise of “comfort” to peers who interact consensually. |
id |
PUC_SP-4_38974edfc19ac0845a4ae6898b7bbef9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32237 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Public education and school: an austinian readingEducação pública e escola: uma leitura austinianaAtos de falaformação humanapráticas solidáriascompetênciaSpeech actshuman formationsolidary practicescompetence.This paper aims at discussing both human formation in public schools and the speech acts surrounding public education. While following the principle that language is performative, it scrutinizes the connection between public school and speech acts, with regard to the promise of human formation in institutional discourses. The paper analyzes the Base Curricular Comum, or Common Curricular Basis of Pernambuco State in Brazil. As a fi nal refl ection, the study points to the trouble of some notions in the document, namely discursive consensus, solidary practices, and competence, for such notions institutionalize concepts such as solidarity and the promise of “comfort” to peers who interact consensually.Este trabalho tem por objetivo discutir a formação humana na escola da rede estadual de ensino e os atos de fala que circundam a educação pública. Partindo do pressuposto de que a língua é performativa, discutiu-se a conexão escola pública e atos de fala considerando a promessa de formação humana que gira em torno do discurso institucional. Para tanto, foi analisado documento de Base Curricular Comum do estado de Pernambuco. Como refl exão fi nal, percebeu-se o problema das noções de consenso discursivo, práticas solidárias e competência presentes no documento, tanto pela institucionalização de conceitos, como a solidariedade, quanto pela promessa de “conforto” a pares que dialogam consensualmente.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2017-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32237DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32237/22278Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Sandra Helena Dias de2017-03-20T11:47:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32237Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-20T11:47:06DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public education and school: an austinian reading Educação pública e escola: uma leitura austiniana |
title |
Public education and school: an austinian reading |
spellingShingle |
Public education and school: an austinian reading Melo, Sandra Helena Dias de Atos de fala formação humana práticas solidárias competência Speech acts human formation solidary practices competence. |
title_short |
Public education and school: an austinian reading |
title_full |
Public education and school: an austinian reading |
title_fullStr |
Public education and school: an austinian reading |
title_full_unstemmed |
Public education and school: an austinian reading |
title_sort |
Public education and school: an austinian reading |
author |
Melo, Sandra Helena Dias de |
author_facet |
Melo, Sandra Helena Dias de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Sandra Helena Dias de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atos de fala formação humana práticas solidárias competência Speech acts human formation solidary practices competence. |
topic |
Atos de fala formação humana práticas solidárias competência Speech acts human formation solidary practices competence. |
description |
This paper aims at discussing both human formation in public schools and the speech acts surrounding public education. While following the principle that language is performative, it scrutinizes the connection between public school and speech acts, with regard to the promise of human formation in institutional discourses. The paper analyzes the Base Curricular Comum, or Common Curricular Basis of Pernambuco State in Brazil. As a fi nal refl ection, the study points to the trouble of some notions in the document, namely discursive consensus, solidary practices, and competence, for such notions institutionalize concepts such as solidarity and the promise of “comfort” to peers who interact consensually. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32237 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32237 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/32237/22278 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 3 (2016) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301964029952 |