CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes Jordão, Clarissa
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Fogaça, Francisco Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482
Resumo: This paper reports the experience of developing teaching materials for public school teachers and students in southern Brazil in a project funded by the Education Department of Paraná State. The materials were intended as resources to be used by teachers according to their needs and those of their local communities, rather than as a textbook per se. The theory underlying this project is based on critical literacy and the idea that language is discourse, i.e. embedded in cultural and ideological values which determine its meaning and establish power relations among texts, among readers and among texts and their readers - Freirean “readers of the wor(l)d”. Student-readers are, in this sense, co-constructors of meanings and responsible for making sense of reality. We expect students and teachers who use the materials we designed to become more aware of their possibilities as agents and this way we intend to foster a sense of active citizenship.
id PUC_SP-4_8fada3f60b24de389a98834bb5b88188
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5482
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOMO letramento crítico na aula de língua inglesacritical literacycitizenshipenglish teachingpublic schoolsletramento críticocidadaniaensino de inglêsescolas públicasThis paper reports the experience of developing teaching materials for public school teachers and students in southern Brazil in a project funded by the Education Department of Paraná State. The materials were intended as resources to be used by teachers according to their needs and those of their local communities, rather than as a textbook per se. The theory underlying this project is based on critical literacy and the idea that language is discourse, i.e. embedded in cultural and ideological values which determine its meaning and establish power relations among texts, among readers and among texts and their readers - Freirean “readers of the wor(l)d”. Student-readers are, in this sense, co-constructors of meanings and responsible for making sense of reality. We expect students and teachers who use the materials we designed to become more aware of their possibilities as agents and this way we intend to foster a sense of active citizenship.Este artigo relata uma experiência de desenvolvimento de materiais didáticos para alunos de escolas públicas no sul do Brasil, em um projeto financiado pela SEED – Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Os materiais foram pensados como recursos a serem utilizados pelos professores de acordo com suas necessidades locais, ao invés de constituírem-se simplesmente em um livro didático. A teoria subjacente ao projeto está baseada no letramento crítico e na concepção da língua como discurso, ou seja, uma língua repleta de valores culturais e ideológicos, os quais determinam significados e estabelecem relações de poder entre textos, entre leitores e entre textos e seus leitores, em sintonia com o conceito freiriano de palavramundo – “wor(l)d”. Os alunos leitores são, nesse sentido, coprodutores de significados e responsáveis por dar sentido à realidade. Esperamos que alunos e professores, que venham a utilizar os materiais que elaboramos, se tornem mais cientes de suas possibilidades como agentes e, desse modo, pretendemos estimular um sentido de cidadania ativa tanto em alunos quanto em professores.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2014-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/548210.1590/delta.v28i1.5482DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 28 n. 1 (2012)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482/14450Menezes Jordão, ClarissaFogaça, Francisco Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:45:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5482Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:45:11DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM
O letramento crítico na aula de língua inglesa
title CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM
spellingShingle CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM
Menezes Jordão, Clarissa
critical literacy
citizenship
english teaching
public schools
letramento crítico
cidadania
ensino de inglês
escolas públicas
title_short CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM
title_full CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM
title_fullStr CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM
title_full_unstemmed CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM
title_sort CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM
author Menezes Jordão, Clarissa
author_facet Menezes Jordão, Clarissa
Fogaça, Francisco Carlos
author_role author
author2 Fogaça, Francisco Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes Jordão, Clarissa
Fogaça, Francisco Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv critical literacy
citizenship
english teaching
public schools
letramento crítico
cidadania
ensino de inglês
escolas públicas
topic critical literacy
citizenship
english teaching
public schools
letramento crítico
cidadania
ensino de inglês
escolas públicas
description This paper reports the experience of developing teaching materials for public school teachers and students in southern Brazil in a project funded by the Education Department of Paraná State. The materials were intended as resources to be used by teachers according to their needs and those of their local communities, rather than as a textbook per se. The theory underlying this project is based on critical literacy and the idea that language is discourse, i.e. embedded in cultural and ideological values which determine its meaning and establish power relations among texts, among readers and among texts and their readers - Freirean “readers of the wor(l)d”. Student-readers are, in this sense, co-constructors of meanings and responsible for making sense of reality. We expect students and teachers who use the materials we designed to become more aware of their possibilities as agents and this way we intend to foster a sense of active citizenship.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482
10.1590/delta.v28i1.5482
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482
identifier_str_mv 10.1590/delta.v28i1.5482
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482/14450
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 28 n. 1 (2012)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129300246462464