CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482 |
Resumo: | This paper reports the experience of developing teaching materials for public school teachers and students in southern Brazil in a project funded by the Education Department of Paraná State. The materials were intended as resources to be used by teachers according to their needs and those of their local communities, rather than as a textbook per se. The theory underlying this project is based on critical literacy and the idea that language is discourse, i.e. embedded in cultural and ideological values which determine its meaning and establish power relations among texts, among readers and among texts and their readers - Freirean “readers of the wor(l)d”. Student-readers are, in this sense, co-constructors of meanings and responsible for making sense of reality. We expect students and teachers who use the materials we designed to become more aware of their possibilities as agents and this way we intend to foster a sense of active citizenship. |
id |
PUC_SP-4_8fada3f60b24de389a98834bb5b88188 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5482 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOMO letramento crítico na aula de língua inglesacritical literacycitizenshipenglish teachingpublic schoolsletramento críticocidadaniaensino de inglêsescolas públicasThis paper reports the experience of developing teaching materials for public school teachers and students in southern Brazil in a project funded by the Education Department of Paraná State. The materials were intended as resources to be used by teachers according to their needs and those of their local communities, rather than as a textbook per se. The theory underlying this project is based on critical literacy and the idea that language is discourse, i.e. embedded in cultural and ideological values which determine its meaning and establish power relations among texts, among readers and among texts and their readers - Freirean “readers of the wor(l)d”. Student-readers are, in this sense, co-constructors of meanings and responsible for making sense of reality. We expect students and teachers who use the materials we designed to become more aware of their possibilities as agents and this way we intend to foster a sense of active citizenship.Este artigo relata uma experiência de desenvolvimento de materiais didáticos para alunos de escolas públicas no sul do Brasil, em um projeto financiado pela SEED – Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Os materiais foram pensados como recursos a serem utilizados pelos professores de acordo com suas necessidades locais, ao invés de constituírem-se simplesmente em um livro didático. A teoria subjacente ao projeto está baseada no letramento crítico e na concepção da língua como discurso, ou seja, uma língua repleta de valores culturais e ideológicos, os quais determinam significados e estabelecem relações de poder entre textos, entre leitores e entre textos e seus leitores, em sintonia com o conceito freiriano de palavramundo – “wor(l)d”. Os alunos leitores são, nesse sentido, coprodutores de significados e responsáveis por dar sentido à realidade. Esperamos que alunos e professores, que venham a utilizar os materiais que elaboramos, se tornem mais cientes de suas possibilidades como agentes e, desse modo, pretendemos estimular um sentido de cidadania ativa tanto em alunos quanto em professores.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2014-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/548210.1590/delta.v28i1.5482DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 28 n. 1 (2012)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482/14450Menezes Jordão, ClarissaFogaça, Francisco Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:45:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5482Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:45:11DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM O letramento crítico na aula de língua inglesa |
title |
CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM |
spellingShingle |
CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM Menezes Jordão, Clarissa critical literacy citizenship english teaching public schools letramento crítico cidadania ensino de inglês escolas públicas |
title_short |
CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM |
title_full |
CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM |
title_fullStr |
CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM |
title_full_unstemmed |
CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM |
title_sort |
CRITICAL LITERACY IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM |
author |
Menezes Jordão, Clarissa |
author_facet |
Menezes Jordão, Clarissa Fogaça, Francisco Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Fogaça, Francisco Carlos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes Jordão, Clarissa Fogaça, Francisco Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
critical literacy citizenship english teaching public schools letramento crítico cidadania ensino de inglês escolas públicas |
topic |
critical literacy citizenship english teaching public schools letramento crítico cidadania ensino de inglês escolas públicas |
description |
This paper reports the experience of developing teaching materials for public school teachers and students in southern Brazil in a project funded by the Education Department of Paraná State. The materials were intended as resources to be used by teachers according to their needs and those of their local communities, rather than as a textbook per se. The theory underlying this project is based on critical literacy and the idea that language is discourse, i.e. embedded in cultural and ideological values which determine its meaning and establish power relations among texts, among readers and among texts and their readers - Freirean “readers of the wor(l)d”. Student-readers are, in this sense, co-constructors of meanings and responsible for making sense of reality. We expect students and teachers who use the materials we designed to become more aware of their possibilities as agents and this way we intend to foster a sense of active citizenship. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482 10.1590/delta.v28i1.5482 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482 |
identifier_str_mv |
10.1590/delta.v28i1.5482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482/14450 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 28 n. 1 (2012) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129300246462464 |