Prosodic Hierarchy and Melodic Hierarchy in Gabriela
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19958 |
Resumo: | In this article we investigate the relation between the linguistic (prosodic) component and the musical grammar in lyrics. Specifically, by analyzing Gabriela, by Tom Jobim, we discuss the relation between the Prosodic Hierarchy (Nespor & Vogel 1986) and the Melodic Hierarchy (Carmo Jr 2007). We show that when there is a mismatch between these two hierarchies, the phonological processes of elision, degemination, dipthongation and stress retraction in Brazilian Portuguese may not comply with the prosodic domain for their application, while still satisfying the restrictions related to the melodic domains. |
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Prosodic Hierarchy and Melodic Hierarchy in GabrielaHierarquia prosódica e E hierarquia melódica na canção Gabrielacançãoprosódiaprocessos fonológicossemióticapopular songprosodyphonological processsemioticsIn this article we investigate the relation between the linguistic (prosodic) component and the musical grammar in lyrics. Specifically, by analyzing Gabriela, by Tom Jobim, we discuss the relation between the Prosodic Hierarchy (Nespor & Vogel 1986) and the Melodic Hierarchy (Carmo Jr 2007). We show that when there is a mismatch between these two hierarchies, the phonological processes of elision, degemination, dipthongation and stress retraction in Brazilian Portuguese may not comply with the prosodic domain for their application, while still satisfying the restrictions related to the melodic domains.O presente artigo propõe uma investigação das relações de interface entre o componente linguístico – prosódico – e o componente musical na palavra cantada. Tomando como objeto a canção Gabriela, de Tom Jobim, investigamos as relações que se estabelecem entre a hierarquia prosódica (Nespor & Vogel, 1986) e a hierarquia melódica (Carmo Jr 2007). Mostramos que no caso de incompatibilidade entre a estrutura prosódica e melódica, os processos fonológicos do português brasileiro de elisão, degeminação, ditongação e retração acentual podem violar seus domínios prosódicos de aplicação, mas ainda assim são organizados de acordo com os domínios melódicos.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19958DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 26 n. 2 (2010)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/19958/14854Carmo Jr., José Roberto doSantos, Raquel Santanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:42:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19958Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:42:16DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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In this article we investigate the relation between the linguistic (prosodic) component and the musical grammar in lyrics. Specifically, by analyzing Gabriela, by Tom Jobim, we discuss the relation between the Prosodic Hierarchy (Nespor & Vogel 1986) and the Melodic Hierarchy (Carmo Jr 2007). We show that when there is a mismatch between these two hierarchies, the phonological processes of elision, degemination, dipthongation and stress retraction in Brazilian Portuguese may not comply with the prosodic domain for their application, while still satisfying the restrictions related to the melodic domains. |
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