The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769 |
Resumo: | This paper, derived from a wider research (Barricelli, 2012), aims atshowing how three subjects report their process of elaborating theOrientações Curriculares – Expectativas de Aprendizagens e OrientaçõesDidáticas – an offi cial document developed by the City Hall of São Paulofocusing on Pre-School Education. These subjects experienced the processfrom different perspectives: fi rst, the Prescriber, a well-known teacherand childhood researcher, who coordinated the group responsible forelaborating the document; secondly, the Trainer who took part in thegroup responsible for the coordinators’ training to utilize the documentand fi nally, the Teacher who represented the professionals from the Pre-School Education of the city of São Paulo, who actually implemented thedocument. In order to organize this paper, we report on the developmentof such process by following the same chronological order of the factspresented by the Prescriber in her interview, which was complemented bythe Trainer’s and the Teacher’s reports. The results show numerous markedprescriptions and confl icts from different instances which infl uenced,to a higher or lower degree, the elaboration of the fi nal version of thedocument. |
id |
PUC_SP-4_aed19c121359040722584c2dafd336ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26769 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School EducationO processo de elaboração de um documento oficial voltado para a Educação InfantilteachingPre-School Educationprescription.trabalho docenteeducação infantilprescrição.This paper, derived from a wider research (Barricelli, 2012), aims atshowing how three subjects report their process of elaborating theOrientações Curriculares – Expectativas de Aprendizagens e OrientaçõesDidáticas – an offi cial document developed by the City Hall of São Paulofocusing on Pre-School Education. These subjects experienced the processfrom different perspectives: fi rst, the Prescriber, a well-known teacherand childhood researcher, who coordinated the group responsible forelaborating the document; secondly, the Trainer who took part in thegroup responsible for the coordinators’ training to utilize the documentand fi nally, the Teacher who represented the professionals from the Pre-School Education of the city of São Paulo, who actually implemented thedocument. In order to organize this paper, we report on the developmentof such process by following the same chronological order of the factspresented by the Prescriber in her interview, which was complemented bythe Trainer’s and the Teacher’s reports. The results show numerous markedprescriptions and confl icts from different instances which infl uenced,to a higher or lower degree, the elaboration of the fi nal version of thedocument.Este artigo, recorte de uma pesquisa maior (Barricelli, 2012), objetivamostrar como três participantes recontam em suas entrevistas o processode elaboração do documento ofi cial do Município de São Paulo voltadopara a Educação Infantil Orientações Curriculares - Expectativas deAprendizagens e Orientações Didáticas. Esses participantes vivenciaramo processo de elaboração de lugares distintos: a Prescritora, renomadaprofessora e pesquisadora sobre a infância, coordenou o grupo queelaborou o documento; a Formadora que fez parte do grupo responsávelpela formação dos coordenadores da rede para a utilização do documento e, finalmente, a terceira participante, a Professora que representa osprofi ssionais das Escolas de Educação Infantil do Município de São Pauloque efetivamente utilizaram o documento. Para organizar este artigo,relatamos o desenvolvimento desse processo, seguindo a mesma ordemcronológica dos fatos apresentada pela Prescritora em sua entrevista ecomplementado pelo relato da Formadora e da Professora. Os resultadosapontam para um trabalho marcado por prescrições e por confl itos dediferentes instâncias que exerceram, em maior ou menor grau, influênciana elaboração fi nal do documento.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769/19067Barricelli, Ermelindainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-15T20:45:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26769Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-15T20:45:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education O processo de elaboração de um documento oficial voltado para a Educação Infantil |
title |
The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education |
spellingShingle |
The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education Barricelli, Ermelinda teaching Pre-School Education prescription. trabalho docente educação infantil prescrição. |
title_short |
The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education |
title_full |
The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education |
title_fullStr |
The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education |
title_full_unstemmed |
The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education |
title_sort |
The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education |
author |
Barricelli, Ermelinda |
author_facet |
Barricelli, Ermelinda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barricelli, Ermelinda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teaching Pre-School Education prescription. trabalho docente educação infantil prescrição. |
topic |
teaching Pre-School Education prescription. trabalho docente educação infantil prescrição. |
description |
This paper, derived from a wider research (Barricelli, 2012), aims atshowing how three subjects report their process of elaborating theOrientações Curriculares – Expectativas de Aprendizagens e OrientaçõesDidáticas – an offi cial document developed by the City Hall of São Paulofocusing on Pre-School Education. These subjects experienced the processfrom different perspectives: fi rst, the Prescriber, a well-known teacherand childhood researcher, who coordinated the group responsible forelaborating the document; secondly, the Trainer who took part in thegroup responsible for the coordinators’ training to utilize the documentand fi nally, the Teacher who represented the professionals from the Pre-School Education of the city of São Paulo, who actually implemented thedocument. In order to organize this paper, we report on the developmentof such process by following the same chronological order of the factspresented by the Prescriber in her interview, which was complemented bythe Trainer’s and the Teacher’s reports. The results show numerous markedprescriptions and confl icts from different instances which infl uenced,to a higher or lower degree, the elaboration of the fi nal version of thedocument. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769/19067 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301142994944 |