The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barricelli, Ermelinda
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769
Resumo: This paper, derived from a wider research (Barricelli, 2012), aims atshowing how three subjects report their process of elaborating theOrientações Curriculares – Expectativas de Aprendizagens e OrientaçõesDidáticas – an offi cial document developed by the City Hall of São Paulofocusing on Pre-School Education. These subjects experienced the processfrom different perspectives: fi rst, the Prescriber, a well-known teacherand childhood researcher, who coordinated the group responsible forelaborating the document; secondly, the Trainer who took part in thegroup responsible for the coordinators’ training to utilize the documentand fi nally, the Teacher who represented the professionals from the Pre-School Education of the city of São Paulo, who actually implemented thedocument. In order to organize this paper, we report on the developmentof such process by following the same chronological order of the factspresented by the Prescriber in her interview, which was complemented bythe Trainer’s and the Teacher’s reports. The results show numerous markedprescriptions and confl icts from different instances which infl uenced,to a higher or lower degree, the elaboration of the fi nal version of thedocument.
id PUC_SP-4_aed19c121359040722584c2dafd336ed
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26769
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School EducationO processo de elaboração de um documento oficial voltado para a Educação InfantilteachingPre-School Educationprescription.trabalho docenteeducação infantilprescrição.This paper, derived from a wider research (Barricelli, 2012), aims atshowing how three subjects report their process of elaborating theOrientações Curriculares – Expectativas de Aprendizagens e OrientaçõesDidáticas – an offi cial document developed by the City Hall of São Paulofocusing on Pre-School Education. These subjects experienced the processfrom different perspectives: fi rst, the Prescriber, a well-known teacherand childhood researcher, who coordinated the group responsible forelaborating the document; secondly, the Trainer who took part in thegroup responsible for the coordinators’ training to utilize the documentand fi nally, the Teacher who represented the professionals from the Pre-School Education of the city of São Paulo, who actually implemented thedocument. In order to organize this paper, we report on the developmentof such process by following the same chronological order of the factspresented by the Prescriber in her interview, which was complemented bythe Trainer’s and the Teacher’s reports. The results show numerous markedprescriptions and confl icts from different instances which infl uenced,to a higher or lower degree, the elaboration of the fi nal version of thedocument.Este artigo, recorte de uma pesquisa maior (Barricelli, 2012), objetivamostrar como três participantes recontam em suas entrevistas o processode elaboração do documento ofi cial do Município de São Paulo voltadopara a Educação Infantil Orientações Curriculares - Expectativas deAprendizagens e Orientações Didáticas. Esses participantes vivenciaramo processo de elaboração de lugares distintos: a Prescritora, renomadaprofessora e pesquisadora sobre a infância, coordenou o grupo queelaborou o documento; a Formadora que fez parte do grupo responsávelpela formação dos coordenadores da rede para a utilização do documento e, finalmente, a terceira participante, a Professora que representa osprofi ssionais das Escolas de Educação Infantil do Município de São Pauloque efetivamente utilizaram o documento. Para organizar este artigo,relatamos o desenvolvimento desse processo, seguindo a mesma ordemcronológica dos fatos apresentada pela Prescritora em sua entrevista ecomplementado pelo relato da Formadora e da Professora. Os resultadosapontam para um trabalho marcado por prescrições e por confl itos dediferentes instâncias que exerceram, em maior ou menor grau, influênciana elaboração fi nal do documento.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769/19067Barricelli, Ermelindainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-15T20:45:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26769Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-15T20:45:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education
O processo de elaboração de um documento oficial voltado para a Educação Infantil
title The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education
spellingShingle The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education
Barricelli, Ermelinda
teaching
Pre-School Education
prescription.
trabalho docente
educação infantil
prescrição.
title_short The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education
title_full The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education
title_fullStr The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education
title_full_unstemmed The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education
title_sort The elaboration process of an official document aimed at the Pre-School Education
author Barricelli, Ermelinda
author_facet Barricelli, Ermelinda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barricelli, Ermelinda
dc.subject.por.fl_str_mv teaching
Pre-School Education
prescription.
trabalho docente
educação infantil
prescrição.
topic teaching
Pre-School Education
prescription.
trabalho docente
educação infantil
prescrição.
description This paper, derived from a wider research (Barricelli, 2012), aims atshowing how three subjects report their process of elaborating theOrientações Curriculares – Expectativas de Aprendizagens e OrientaçõesDidáticas – an offi cial document developed by the City Hall of São Paulofocusing on Pre-School Education. These subjects experienced the processfrom different perspectives: fi rst, the Prescriber, a well-known teacherand childhood researcher, who coordinated the group responsible forelaborating the document; secondly, the Trainer who took part in thegroup responsible for the coordinators’ training to utilize the documentand fi nally, the Teacher who represented the professionals from the Pre-School Education of the city of São Paulo, who actually implemented thedocument. In order to organize this paper, we report on the developmentof such process by following the same chronological order of the factspresented by the Prescriber in her interview, which was complemented bythe Trainer’s and the Teacher’s reports. The results show numerous markedprescriptions and confl icts from different instances which infl uenced,to a higher or lower degree, the elaboration of the fi nal version of thedocument.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26769/19067
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301142994944