Literatura e Teologia em Dante Alighieri: Uma viagem pelo inferno, purgatório e o céu na renascença medieval
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoliterária |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57307 |
Resumo: | The studies of Literature and Theology have acquired great space in the academic environment, both by theoreticians of literature and Theologians. Making use of literary analysis allows us to read theological texts in-depth, contributing to the analysis of theology in what literature, or vice versa, can contribute with resources of form and content. Dante Alighieri was an extraordinary poet who wrote Comedy with great mastery. The work is divided into three parts, hell, purgatory, and paradise. Dante tells us about his trip with another great poet, Virgílio (70 BC) will be your guide through hell and purgatory. In the symbology present in the Comedy, Dante represented the man who walks in the “dark jungle” in search of his redemption. Virgílio represents the reason that guides a man through the darkness. Every corner of the poem is a journey into the theological thought of the Middle Ages and a wealth of rhymes and verses from the Comedy. In paradise, Dante is guided by his childhood love, Beatriz, in Dante's symbolism is faith. Saint Bernard, who represents prayer, the mystic who, in Dante's words, the reason is not enough to reach God, but with faith and prayer. |
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Literatura e Teologia em Dante Alighieri: Uma viagem pelo inferno, purgatório e o céu na renascença medievalDante AlighieriTheologyLiteratureMiddle AgesDante AlighieriTeologiaLiteraturaIdade MédiaThe studies of Literature and Theology have acquired great space in the academic environment, both by theoreticians of literature and Theologians. Making use of literary analysis allows us to read theological texts in-depth, contributing to the analysis of theology in what literature, or vice versa, can contribute with resources of form and content. Dante Alighieri was an extraordinary poet who wrote Comedy with great mastery. The work is divided into three parts, hell, purgatory, and paradise. Dante tells us about his trip with another great poet, Virgílio (70 BC) will be your guide through hell and purgatory. In the symbology present in the Comedy, Dante represented the man who walks in the “dark jungle” in search of his redemption. Virgílio represents the reason that guides a man through the darkness. Every corner of the poem is a journey into the theological thought of the Middle Ages and a wealth of rhymes and verses from the Comedy. In paradise, Dante is guided by his childhood love, Beatriz, in Dante's symbolism is faith. Saint Bernard, who represents prayer, the mystic who, in Dante's words, the reason is not enough to reach God, but with faith and prayer.Os estudos da Literatura e Teologia tem adquirido grande espaço no meio acadêmico, tanto por parte de teóricos da literatura como de Teólogos. Fazendo uso de análises literária nos permintindo uma leitura profunda de textos teológicos, contribuindo à análise da teologia naquilo que a literatura, ou vice versa, possa contribuir com recursos de forma e de conteúdo. Dante Alighieri foi um poeta extraordinário que com grande maestria escreveu Comédia. A obra é dividida em três partes, inferno, purgatório e paraíso. Dante nos narra sua viagem com outro grande poeta, Virgílio (70 a.C) será será seu guia pelo inferno e purgatório. Na simbologia presente na Comédia, Dante representado o homem que caminha na “selva escura” na busca de sua redenção. Virgílio representa a razão que guia o homem em meio a escuridão. A cada canto do poema é uma viagem ao pensamento teológica da Idade Média e uma riqueza com as rimas e versos da Comédia. No paraíso, Dante é guiado pelo seu amor de infância, Beatriz, na simbologia de Dante é a fé. São Bernardo, que representa a oração, a mística que no dizer de Dante a razão não é suficiente para alcançar a Deus, mas com fé e oração.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2023-10-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57307TEOLITERARIA - Revista de Literaturas e Teologias; v. 13 n. 30 (2023): Aproximações e interpelações diversas da literatura sobre tempo e eternidade, amor e ódio, identidade humana e animalidade, espiritualidade e prática ao fazer teológico; 12-332236-9937reponame:Teoliteráriainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57307/43385https://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57307/43448Copyright (c) 2023 TEOLITERARIA - Revista de Literaturas e Teologiashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Leonardo2023-10-13T19:16:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/57307Revistahttps://revistas.pucsp.br/teoliterariaPRIhttps://revistas.pucsp.br/teoliteraria/oaialex@teoliteraria.com||teoliteraria@teoliteraria.com2236-99372236-9937opendoar:2023-10-13T19:16:19Teoliterária - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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