Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz Neto, João Pedro da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Brandão, Bernardo Guadalupe dos Santos Lins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoliterária
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57530
Resumo: The aim of this article is to show how the philosopher and essayist Fabrice Hadjadj develops the theological concept of Paradise in correlation with two Italian authors, namely Dante Alighieri and Lorenzo da Ponte. In the first case, Dante provides clues to the understanding of a notion of Paradise that goes beyond the criticisms of Friedrich Nietzsche. In the second, the author explores the concept of “redemption”, present in the opera “Don Giovanni”. After exposing the philosopher's interpretation in each case, we find that the reading of Dante promotes, for Hadjadj, a displacement of paradise from the outside to the interior and that Don Giovanni explains, according to Hadjadj, the redemptive dynamics of Paradise, as the invitation to maximum happiness is not the result of a personal achievement or the fulfillment of a moral precept, but a gift that comes from Above. Finally, we verify the transdisciplinary character of Hadjadj's reading of Da Ponte and Dante, considering them as authors whose works express deep realities that need to be unveiled and that can involve and help those who read the text contemporaneously.
id PUC_SP-7_c869afe5877ace6d45f23787db619c1c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/57530
network_acronym_str PUC_SP-7
network_name_str Teoliterária
repository_id_str
spelling Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianosFabrice Hadjadj, leitor de autores italianosFabrice HadjadjDante AlighieriLorenzo da PonteDon GiovanniParaísoFabrice HadjadjDante AlighieriLorenzo da PonteDon GiovanniParadiseThe aim of this article is to show how the philosopher and essayist Fabrice Hadjadj develops the theological concept of Paradise in correlation with two Italian authors, namely Dante Alighieri and Lorenzo da Ponte. In the first case, Dante provides clues to the understanding of a notion of Paradise that goes beyond the criticisms of Friedrich Nietzsche. In the second, the author explores the concept of “redemption”, present in the opera “Don Giovanni”. After exposing the philosopher's interpretation in each case, we find that the reading of Dante promotes, for Hadjadj, a displacement of paradise from the outside to the interior and that Don Giovanni explains, according to Hadjadj, the redemptive dynamics of Paradise, as the invitation to maximum happiness is not the result of a personal achievement or the fulfillment of a moral precept, but a gift that comes from Above. Finally, we verify the transdisciplinary character of Hadjadj's reading of Da Ponte and Dante, considering them as authors whose works express deep realities that need to be unveiled and that can involve and help those who read the text contemporaneously.O presente artigo pretende mostrar como o filósofo e ensaísta de sobrenome árabe, origem judia e religião católica Fabrice Hadjadj se utiliza de dois autores italianos, a saber, Dante Alighieri e Lorenzo da Ponte, para aprofundar as suas reflexões sobre a noção de Paraíso. No primeiro caso, Dante fornece pistas para a compreensão de uma noção de Paraíso que ultrapasse as críticas de Friedrich Nietzsche. No segundo, o autor explora o conceito de “redenção”, presente na ópera “Don Giovanni”. Após a exposição da interpretação do filósofo em cada caso, constatamos que a leitura de Dante promove, para Hadjadj, um deslocamento do paraíso do exterior para o interior e que Don Giovanni explicita, segundo Hadjadj, a dinâmica redentora do Paraíso, à medida em que o convite à máxima felicidade não é fruto de uma conquista pessoal ou do cumprimento de um preceito moral, mas um dom que vem do Alto. Finalmente, constatamos o caráter transdisciplinar da leitura que Hadjadj faz de Da Ponte e Dante, considerando-os como autores cujas obras exprimem realidades profundas que precisam ser desveladas e que podem envolver e auxiliar àqueles que leem o texto contemporaneamente.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/5753010.23925/2236-9937.2022v28p309-327TEOLITERARIA - Revista de Literaturas e Teologias; v. 12 n. 28 (2022): Literatura Luso-brasileira e Teologia; 309-3272236-9937reponame:Teoliteráriainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57530/41306https://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57530/41671Copyright (c) 2022 TEOLITERARIA - Revista de Literaturas e Teologiashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuz Neto, João Pedro daBrandão, Bernardo Guadalupe dos Santos Lins2022-12-22T19:01:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/57530Revistahttps://revistas.pucsp.br/teoliterariaPRIhttps://revistas.pucsp.br/teoliteraria/oaialex@teoliteraria.com||teoliteraria@teoliteraria.com2236-99372236-9937opendoar:2022-12-22T19:01:35Teoliterária - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos
Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos
title Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos
spellingShingle Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos
Luz Neto, João Pedro da
Fabrice Hadjadj
Dante Alighieri
Lorenzo da Ponte
Don Giovanni
Paraíso
Fabrice Hadjadj
Dante Alighieri
Lorenzo da Ponte
Don Giovanni
Paradise
title_short Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos
title_full Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos
title_fullStr Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos
title_full_unstemmed Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos
title_sort Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos
author Luz Neto, João Pedro da
author_facet Luz Neto, João Pedro da
Brandão, Bernardo Guadalupe dos Santos Lins
author_role author
author2 Brandão, Bernardo Guadalupe dos Santos Lins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz Neto, João Pedro da
Brandão, Bernardo Guadalupe dos Santos Lins
dc.subject.por.fl_str_mv Fabrice Hadjadj
Dante Alighieri
Lorenzo da Ponte
Don Giovanni
Paraíso
Fabrice Hadjadj
Dante Alighieri
Lorenzo da Ponte
Don Giovanni
Paradise
topic Fabrice Hadjadj
Dante Alighieri
Lorenzo da Ponte
Don Giovanni
Paraíso
Fabrice Hadjadj
Dante Alighieri
Lorenzo da Ponte
Don Giovanni
Paradise
description The aim of this article is to show how the philosopher and essayist Fabrice Hadjadj develops the theological concept of Paradise in correlation with two Italian authors, namely Dante Alighieri and Lorenzo da Ponte. In the first case, Dante provides clues to the understanding of a notion of Paradise that goes beyond the criticisms of Friedrich Nietzsche. In the second, the author explores the concept of “redemption”, present in the opera “Don Giovanni”. After exposing the philosopher's interpretation in each case, we find that the reading of Dante promotes, for Hadjadj, a displacement of paradise from the outside to the interior and that Don Giovanni explains, according to Hadjadj, the redemptive dynamics of Paradise, as the invitation to maximum happiness is not the result of a personal achievement or the fulfillment of a moral precept, but a gift that comes from Above. Finally, we verify the transdisciplinary character of Hadjadj's reading of Da Ponte and Dante, considering them as authors whose works express deep realities that need to be unveiled and that can involve and help those who read the text contemporaneously.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57530
10.23925/2236-9937.2022v28p309-327
url https://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57530
identifier_str_mv 10.23925/2236-9937.2022v28p309-327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57530/41306
https://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/57530/41671
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 TEOLITERARIA - Revista de Literaturas e Teologias
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 TEOLITERARIA - Revista de Literaturas e Teologias
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv TEOLITERARIA - Revista de Literaturas e Teologias; v. 12 n. 28 (2022): Literatura Luso-brasileira e Teologia; 309-327
2236-9937
reponame:Teoliterária
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Teoliterária
collection Teoliterária
repository.name.fl_str_mv Teoliterária - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv alex@teoliteraria.com||teoliteraria@teoliteraria.com
_version_ 1799128720002252800