Automation, communication, and surveillance in the São Paulo subway
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/32306 |
Resumo: | The opening of Line 4-Amarela brought several innovations to the São Paulo subway,, at both technological and organizational levels. Among them, the most outstanding is the introduction of fully automated trains, which are operated by the onboard computer under the supervision of a central control room. In this text, I show how this innovation affects the sociotechnical environment of Line 4, and explore one of its most noticeable consequences: the investment on surveillance. Relying on ethnographic work, I argue that the aspects of monitoring procedures and remote piloting are emphasized in the line operation, and explore the consequences for the communicative circuits involving agents, riders, and machines. |
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Automation, communication, and surveillance in the São Paulo subwayAutomação, comunicação e vigilância no metrô de São Paulodigital technologiessurveillancesubway (São Paulo)ethnography.tecnologias digitaisvigilânciametrô (São Paulo)pesquisa etnográficaThe opening of Line 4-Amarela brought several innovations to the São Paulo subway,, at both technological and organizational levels. Among them, the most outstanding is the introduction of fully automated trains, which are operated by the onboard computer under the supervision of a central control room. In this text, I show how this innovation affects the sociotechnical environment of Line 4, and explore one of its most noticeable consequences: the investment on surveillance. Relying on ethnographic work, I argue that the aspects of monitoring procedures and remote piloting are emphasized in the line operation, and explore the consequences for the communicative circuits involving agents, riders, and machines.Com a implementação da Linha 4-Amarela, várias inovações técnicas e organizacionais foram introduzidas no metrô de São Paulo. Entre elas, destaca-se a automação integral da condução, em que os trens são conduzidos pelo equipamento embarcado sob supervisão de uma sala de controle central. Mostro, no texto, como o ambiente sócio-técnico da Linha 4 é afetado por essa inovação e exploro uma de suas consequências mais notáveis: o investimento na vigilância. A partir de trabalho etnográfico, argumento que os aspectos de monitoramento e pilotagem a distância são enfatizados na operação da linha, e exploro as repercussões nos circuitos comunicativos que se constroem no quotidiano das viagens, envolvendo agentes, usuários e máquinas.PEPG COS-PUC-SP2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/32306Galaxia; No. 36 (2017)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 36 (2017)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/32306/24261Copyright (c) 2017 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessCaiafa, Janice2022-06-21T13:56:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32306Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:56:18Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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