“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Victor
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341
Resumo: This article aims to look at algorithmic mediation in dynamic ticket pricing for shows and live concerts. From the implementation of the so-called “Platinum Tickets” by Ticketmaster, the world leader in the segment, and the recent polemics with the opening of sales for shows of Bruce Springsteen's tour, we seek to understand how the algorithmic agency articulates an attempt by the company of projecting neutrality and objectivity in pricing processes, on the one hand, and points to the interrelationship between datafication and financialization in a neoliberal context and data capitalism, contributing on a large scale to unequal access to live entertainment.
id PUC_SP-8_30f7f90572cd9ebd14f59669420e8521
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/63341
network_acronym_str PUC_SP-8
network_name_str Galáxia (São Paulo)
repository_id_str
spelling “SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales“SOLD OUT”: Ticketmaster, preformance algorítmico y precios dinámicos de entradas“SOLD OUT”: Ticketmaster, performance algorítmica e a venda de ingressos de preço dinâmicoDigital platformsalgorithmic performanceTicketmasterdynamic pricingshowsPlataformas digitalesperformance algorítmicaTicketmasterprecio dinámicoconciertosPlataformas digitaisperformance algorítmicaTicketmasterpreço dinâmicoshowsThis article aims to look at algorithmic mediation in dynamic ticket pricing for shows and live concerts. From the implementation of the so-called “Platinum Tickets” by Ticketmaster, the world leader in the segment, and the recent polemics with the opening of sales for shows of Bruce Springsteen's tour, we seek to understand how the algorithmic agency articulates an attempt by the company of projecting neutrality and objectivity in pricing processes, on the one hand, and points to the interrelationship between datafication and financialization in a neoliberal context and data capitalism, contributing on a large scale to unequal access to live entertainment.Este artículo tiene como objetivo echar un vistazo a la mediación algorítmica en el precio dinámico de entradas para espectáculos y conciertos en vivo. A partir de la implementación de los “Platinum Tickets” por parte de Ticketmaster, líder mundial en el segmento, y la reciente tensión con la apertura de ventas de los conciertos de la gira de Bruce Springsteen, buscamos comprender cómo la agencia algorítmica articula un intento de la empresa de proyectar neutralidad y objetividad en los procesos de fijación de precios, por un lado, y apunta a la interrelación entre datatificación y financiarización en un contexto neoliberal y el capitalismo de datos, contribuyendo a un creciente elitismo del entretenimiento en vivo.O presente artigo tem como objetivo lançar um olhar sobre a mediação algorítmica na precificação dinâmica de ingressos para shows e concertos ao vivo. Com base na implementação dos chamados Platinum Tickets por parte da Ticketmaster, líder mundial no segmento, e nas recentes controvérsias com a abertura de venda para shows da turnê de Bruce Springsteen, busca-se entender: 1) o algoritmo como um dispositivo de mercado (MUNIESA, 2007; MUNIESA, MILLO, CALLON, 2007); 2) o cálculo de preço dinâmico como uma operação performativa (CALLON, MUNIESA, 2005); 3) como a agência algorítmica articula uma tentativa da empresa de projetar uma neutralidade e objetividade nos processos de precificação (GILLESPIE, 2014; GUERRA, D’ANDRÉA, 2021); 4) como esse processo aponta para a inter-relação entre datificação e financeirização em um contexto neoliberal e de capitalismo de dados (GROHMANN, 2020), contribuindo para um crescente classismo do entretenimento ao vivo. PEPG COS-PUC-SP2023-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341/43524Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Victor2023-08-27T20:09:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/63341Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2023-08-27T20:09:10Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv “SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales
“SOLD OUT”: Ticketmaster, preformance algorítmico y precios dinámicos de entradas
“SOLD OUT”: Ticketmaster, performance algorítmica e a venda de ingressos de preço dinâmico
title “SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales
spellingShingle “SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales
Pires, Victor
Digital platforms
algorithmic performance
Ticketmaster
dynamic pricing
shows
Plataformas digitales
performance algorítmica
Ticketmaster
precio dinámico
conciertos
Plataformas digitais
performance algorítmica
Ticketmaster
preço dinâmico
shows
title_short “SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales
title_full “SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales
title_fullStr “SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales
title_full_unstemmed “SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales
title_sort “SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales
author Pires, Victor
author_facet Pires, Victor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Victor
dc.subject.por.fl_str_mv Digital platforms
algorithmic performance
Ticketmaster
dynamic pricing
shows
Plataformas digitales
performance algorítmica
Ticketmaster
precio dinámico
conciertos
Plataformas digitais
performance algorítmica
Ticketmaster
preço dinâmico
shows
topic Digital platforms
algorithmic performance
Ticketmaster
dynamic pricing
shows
Plataformas digitales
performance algorítmica
Ticketmaster
precio dinámico
conciertos
Plataformas digitais
performance algorítmica
Ticketmaster
preço dinâmico
shows
description This article aims to look at algorithmic mediation in dynamic ticket pricing for shows and live concerts. From the implementation of the so-called “Platinum Tickets” by Ticketmaster, the world leader in the segment, and the recent polemics with the opening of sales for shows of Bruce Springsteen's tour, we seek to understand how the algorithmic agency articulates an attempt by the company of projecting neutrality and objectivity in pricing processes, on the one hand, and points to the interrelationship between datafication and financialization in a neoliberal context and data capitalism, contributing on a large scale to unequal access to live entertainment.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341
url https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341/43524
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): Galáxia
GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia
1982-2553
reponame:Galáxia (São Paulo)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Galáxia (São Paulo)
collection Galáxia (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com
_version_ 1799129332533166080