“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341 |
Resumo: | This article aims to look at algorithmic mediation in dynamic ticket pricing for shows and live concerts. From the implementation of the so-called “Platinum Tickets” by Ticketmaster, the world leader in the segment, and the recent polemics with the opening of sales for shows of Bruce Springsteen's tour, we seek to understand how the algorithmic agency articulates an attempt by the company of projecting neutrality and objectivity in pricing processes, on the one hand, and points to the interrelationship between datafication and financialization in a neoliberal context and data capitalism, contributing on a large scale to unequal access to live entertainment. |
id |
PUC_SP-8_30f7f90572cd9ebd14f59669420e8521 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/63341 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales“SOLD OUT”: Ticketmaster, preformance algorítmico y precios dinámicos de entradas“SOLD OUT”: Ticketmaster, performance algorítmica e a venda de ingressos de preço dinâmicoDigital platformsalgorithmic performanceTicketmasterdynamic pricingshowsPlataformas digitalesperformance algorítmicaTicketmasterprecio dinámicoconciertosPlataformas digitaisperformance algorítmicaTicketmasterpreço dinâmicoshowsThis article aims to look at algorithmic mediation in dynamic ticket pricing for shows and live concerts. From the implementation of the so-called “Platinum Tickets” by Ticketmaster, the world leader in the segment, and the recent polemics with the opening of sales for shows of Bruce Springsteen's tour, we seek to understand how the algorithmic agency articulates an attempt by the company of projecting neutrality and objectivity in pricing processes, on the one hand, and points to the interrelationship between datafication and financialization in a neoliberal context and data capitalism, contributing on a large scale to unequal access to live entertainment.Este artículo tiene como objetivo echar un vistazo a la mediación algorítmica en el precio dinámico de entradas para espectáculos y conciertos en vivo. A partir de la implementación de los “Platinum Tickets” por parte de Ticketmaster, líder mundial en el segmento, y la reciente tensión con la apertura de ventas de los conciertos de la gira de Bruce Springsteen, buscamos comprender cómo la agencia algorítmica articula un intento de la empresa de proyectar neutralidad y objetividad en los procesos de fijación de precios, por un lado, y apunta a la interrelación entre datatificación y financiarización en un contexto neoliberal y el capitalismo de datos, contribuyendo a un creciente elitismo del entretenimiento en vivo.O presente artigo tem como objetivo lançar um olhar sobre a mediação algorítmica na precificação dinâmica de ingressos para shows e concertos ao vivo. Com base na implementação dos chamados Platinum Tickets por parte da Ticketmaster, líder mundial no segmento, e nas recentes controvérsias com a abertura de venda para shows da turnê de Bruce Springsteen, busca-se entender: 1) o algoritmo como um dispositivo de mercado (MUNIESA, 2007; MUNIESA, MILLO, CALLON, 2007); 2) o cálculo de preço dinâmico como uma operação performativa (CALLON, MUNIESA, 2005); 3) como a agência algorítmica articula uma tentativa da empresa de projetar uma neutralidade e objetividade nos processos de precificação (GILLESPIE, 2014; GUERRA, D’ANDRÉA, 2021); 4) como esse processo aponta para a inter-relação entre datificação e financeirização em um contexto neoliberal e de capitalismo de dados (GROHMANN, 2020), contribuindo para um crescente classismo do entretenimento ao vivo. PEPG COS-PUC-SP2023-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341/43524Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Victor2023-08-27T20:09:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/63341Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2023-08-27T20:09:10Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales “SOLD OUT”: Ticketmaster, preformance algorítmico y precios dinámicos de entradas “SOLD OUT”: Ticketmaster, performance algorítmica e a venda de ingressos de preço dinâmico |
title |
“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales |
spellingShingle |
“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales Pires, Victor Digital platforms algorithmic performance Ticketmaster dynamic pricing shows Plataformas digitales performance algorítmica Ticketmaster precio dinámico conciertos Plataformas digitais performance algorítmica Ticketmaster preço dinâmico shows |
title_short |
“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales |
title_full |
“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales |
title_fullStr |
“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales |
title_full_unstemmed |
“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales |
title_sort |
“SOLD OUT”: Ticketmaster, algorithmic performance, and dynamic ticket sales |
author |
Pires, Victor |
author_facet |
Pires, Victor |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Victor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital platforms algorithmic performance Ticketmaster dynamic pricing shows Plataformas digitales performance algorítmica Ticketmaster precio dinámico conciertos Plataformas digitais performance algorítmica Ticketmaster preço dinâmico shows |
topic |
Digital platforms algorithmic performance Ticketmaster dynamic pricing shows Plataformas digitales performance algorítmica Ticketmaster precio dinámico conciertos Plataformas digitais performance algorítmica Ticketmaster preço dinâmico shows |
description |
This article aims to look at algorithmic mediation in dynamic ticket pricing for shows and live concerts. From the implementation of the so-called “Platinum Tickets” by Ticketmaster, the world leader in the segment, and the recent polemics with the opening of sales for shows of Bruce Springsteen's tour, we seek to understand how the algorithmic agency articulates an attempt by the company of projecting neutrality and objectivity in pricing processes, on the one hand, and points to the interrelationship between datafication and financialization in a neoliberal context and data capitalism, contributing on a large scale to unequal access to live entertainment. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/63341/43524 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): Galáxia GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129332533166080 |