Bandoneón’s explosive process in tango’s formatting

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Paulo Roberto Masella
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20221
Resumo: Explosive Process is the term used by Yuri Lotman to describe the qualitative changes that occur by introducing new information in a system of communication and culture, forcing it to restructure its semiotic layers. Unlikethe gradual processes, explosives are unexpected and, to some extent, untranslatable, expressing the condition of ambiguity of boundaries which accomplishes the translating function between the own and the stranger. In this paper, we seek to associate the stranger bandoneón to the explosive process that would have formatted the tango, assigning ita distinctive feature that remains today as a sign of tango.
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spelling Bandoneón’s explosive process in tango’s formattingO processo explosivo do bandoneón na formatação do tangocultural semioticscommunication epistemologymusicborderstranger.epistemologia da comunicaçãoestética musicalExplosive Process is the term used by Yuri Lotman to describe the qualitative changes that occur by introducing new information in a system of communication and culture, forcing it to restructure its semiotic layers. Unlikethe gradual processes, explosives are unexpected and, to some extent, untranslatable, expressing the condition of ambiguity of boundaries which accomplishes the translating function between the own and the stranger. In this paper, we seek to associate the stranger bandoneón to the explosive process that would have formatted the tango, assigning ita distinctive feature that remains today as a sign of tango.Processo explosivo é o termo utilizado por Iúri Lótman para descrever as mudanças qualitativas que ocorrem em um sistema de comunicação e cultura pela introdução de uma informação nova, forçando-o a restruturar seus estratos semióticos. Diversamente dos processos graduais, os explosivos são imprevistos e, em certa medida, intraduzíveis, expressando a condição de ambiguidade da fronteira que realiza a função tradutória entre o próprio e o estrangeiro. Neste artigo, busca-se associar o estrangeiro bandoneón ao processo explosivo que teria formatado o tango, atribuindo-lhe um traço distintivo que perdura até hoje como um signo próprio ao tango.PEPG COS-PUC-SP2015-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20221Galaxia; No. 29 (2015)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 29 (2015)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/20221/16759Lopes, Paulo Roberto Masellainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-15T14:01:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20221Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2024-05-15T14:01:14Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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O processo explosivo do bandoneón na formatação do tango
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