Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/24707 |
Resumo: | In his book, Fernando Selliprandy analyses two films: Four Days In September (1996) and Hércules 56 (2006), both narrating the same event: the kidnapping of the American Ambassador in Brazil, Charles Burke Elbrick, by the armed resistance, in September 1969. Based on a detailed description of the audiovisual material, he intends to understand the use of film image in the construction of historical memory. He also outlines possible historiographic conclusions, observing the relationships between what is shown in the film speech and what is beyond the narrative, in the historical conditions from which these lms have emerged. |
id |
PUC_SP-8_6afde02e36e435ed792bf32dd8816199 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24707 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory.A luta armada no cinema, uma construção da memória.cinemadiscurso audiovisualmemória histórica.cinemadiscurso audiovisualmemória histórica.In his book, Fernando Selliprandy analyses two films: Four Days In September (1996) and Hércules 56 (2006), both narrating the same event: the kidnapping of the American Ambassador in Brazil, Charles Burke Elbrick, by the armed resistance, in September 1969. Based on a detailed description of the audiovisual material, he intends to understand the use of film image in the construction of historical memory. He also outlines possible historiographic conclusions, observing the relationships between what is shown in the film speech and what is beyond the narrative, in the historical conditions from which these lms have emerged. No livro A luta armada no cinema: ficção, documentário, memória, Fernando Seliprandy analisa dois filmes, O que é isso Companheiro? (1996) e Hércules 56 (2006), que narram um mesmo evento: o sequestro do embaixador norte americano Charles Burke Elbrick, realizado pela ação guerrilheira em curso no Brasil no ano de 1969. Com a descrição do material audiovisual, o livro pretende apreender o uso da imagem fílmica na construção da memória histórica, bem como intenta chegar a possíveis conclusões historiográficas pela observação das relações entre o que é mostrado no discurso cinematográfico e aquilo que está além da narrativa, na conjuntura histórica da qual essas fitas emergiram.PEPG COS-PUC-SP2016-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/24707Galaxia; No. 32 (2016)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 32 (2016)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/24707/20022De Nichile, Maria Cecília Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-15T14:01:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24707Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2024-05-15T14:01:16Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory. A luta armada no cinema, uma construção da memória. |
title |
Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory. |
spellingShingle |
Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory. De Nichile, Maria Cecília Ferreira cinema discurso audiovisual memória histórica. cinema discurso audiovisual memória histórica. |
title_short |
Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory. |
title_full |
Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory. |
title_fullStr |
Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory. |
title_full_unstemmed |
Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory. |
title_sort |
Armed struggle in the cinema: fiction, documentary, memory. |
author |
De Nichile, Maria Cecília Ferreira |
author_facet |
De Nichile, Maria Cecília Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De Nichile, Maria Cecília Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema discurso audiovisual memória histórica. cinema discurso audiovisual memória histórica. |
topic |
cinema discurso audiovisual memória histórica. cinema discurso audiovisual memória histórica. |
description |
In his book, Fernando Selliprandy analyses two films: Four Days In September (1996) and Hércules 56 (2006), both narrating the same event: the kidnapping of the American Ambassador in Brazil, Charles Burke Elbrick, by the armed resistance, in September 1969. Based on a detailed description of the audiovisual material, he intends to understand the use of film image in the construction of historical memory. He also outlines possible historiographic conclusions, observing the relationships between what is shown in the film speech and what is beyond the narrative, in the historical conditions from which these lms have emerged. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/24707 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/24707 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/24707/20022 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 32 (2016) GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 32 (2016) 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129330870124544 |