Jornalismo declaratório no Twitter: como os usuários reagem à reprodução de declarações de Bolsonaro com desinformação?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/58621 |
Resumo: | Journalism of assertion, twitter and pandemic: how do users react to the reproduction of statements with disinformation? Abstract: The article intends to analyze the reaction of Twitter users to declaratory titles with disinformation given by President Jair Bolsonaro, posted by major media outlets in their profiles on the social networking site. We want to identify 1) how users react to messages and fonts and 2) how users react to the declarative format. For this purpose, we used Sentiment Analysis (SILVA, 2016) and Content Analysis (SAMPAIO; LYCARIÃO, 2021) techniques, applied on textual interactions to publications from the newspapers Folha de S. Paulo, O Globo and O Estado de S. Paulo on Twitter containing statements with disinformation. As a result we have: 1) user interaction is mostly negative, indicating that the statement does not directly influence the user 2) the reaction to the statement seems more related to the user's previous relationship with the theme and the source 3) titles that go beyond the declaration interfere with the credibility of the vehicle depending on the ideological position of the user. |
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Jornalismo declaratório no Twitter: como os usuários reagem à reprodução de declarações de Bolsonaro com desinformação?Journalism of assertionDesinformationTwitterJornalismo declaratórioDesinformaçãoTwitterJournalism of assertion, twitter and pandemic: how do users react to the reproduction of statements with disinformation? Abstract: The article intends to analyze the reaction of Twitter users to declaratory titles with disinformation given by President Jair Bolsonaro, posted by major media outlets in their profiles on the social networking site. We want to identify 1) how users react to messages and fonts and 2) how users react to the declarative format. For this purpose, we used Sentiment Analysis (SILVA, 2016) and Content Analysis (SAMPAIO; LYCARIÃO, 2021) techniques, applied on textual interactions to publications from the newspapers Folha de S. Paulo, O Globo and O Estado de S. Paulo on Twitter containing statements with disinformation. As a result we have: 1) user interaction is mostly negative, indicating that the statement does not directly influence the user 2) the reaction to the statement seems more related to the user's previous relationship with the theme and the source 3) titles that go beyond the declaration interfere with the credibility of the vehicle depending on the ideological position of the user.O artigo pretende analisar a reação dos usuários do Twitter perantetítulos declaratórios com desinformação proferida pelo presidente JairBolsonaro, postados por veículos da grande mídia em seus perfis no site darede social. Procuramos identificar: 1) como os usuários reagem às mensagense às fontes e 2) como os usuários reagem ao formato declaratório. Para isso,utilizamos técnicas da Análise dos Sentimentos (SILVA, 2016) e da Análise deConteúdo (SAMPAIO; LYCARIÃO, 2021), aplicadas sobre interações textuaisem publicações dos jornais Folha de S.Paulo, O Globo e O Estado de S. Paulo noTwitter contendo declarações com desinformação. Como resultado temos:1) a interação dos usuários com a publicação é majoritariamente negativa,tanto em relação a Bolsonaro quanto ao conteúdo da declaração; 2) é constantea crítica dos leitores ao formato utilizado, que evidencia as declaraçõescom desinformação; e 3) o tensionamento, por parte do jornalista, do que édito pela fonte amplia a percepção de credibilidade em relação ao veículo.PEPG COS-PUC-SP2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/58621Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/58621/42176Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva de Araújo, Arthur SilvaPaixão Teixeira dos Santos, Ailma2023-03-21T14:08:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/58621Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2023-03-21T14:08:42Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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