The Silence in The Passion of Joana D’Arc

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Cruz, Tatiane Monteiro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mendes, Adilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438
Resumo: The paper addresses the film The Passion of Joana D’Arc (1927), by Carl-Theodor Dreyer, which sought to represent the state of grace of the iconic character, resorting to the exhaustive use of the foreground (as evidenced by his vast critical fortune), but also choosing a completely silent ambience, which makes the film both a reliable document to the historical fact and an artistic work with dense organicity. The description of significant moments of the work is supported by historiographic references (Johan Huizinga and Alain Corbin) and theoretical references (José Moure and John Cage).
id PUC_SP-8_a290e188a33b373941dc519d1027895f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51438
network_acronym_str PUC_SP-8
network_name_str Galáxia (São Paulo)
repository_id_str
spelling The Silence in The Passion of Joana D’Arc El silencio en La pasión de Juana d' ArcO silêncio em A paixão de Joana D’Arccinema mudoCarl-Theodor Dreyerhistória do cinemaA paixão de Joana D'Arc The Passion of Joana D’Archistory of the cinemaCarl-Theodor Dreyersilent cinemacine mudoCarl-Theodor Dreyerhistoria del cineLa passión de Joana D'ArcThe paper addresses the film The Passion of Joana D’Arc (1927), by Carl-Theodor Dreyer, which sought to represent the state of grace of the iconic character, resorting to the exhaustive use of the foreground (as evidenced by his vast critical fortune), but also choosing a completely silent ambience, which makes the film both a reliable document to the historical fact and an artistic work with dense organicity. The description of significant moments of the work is supported by historiographic references (Johan Huizinga and Alain Corbin) and theoretical references (José Moure and John Cage).El artículo aborda la película de Carl-Theodor Dreyer La pasión de Juana de Arco (1927), que buscaba representar el estado de gracia del personaje icónico, recurriendo al uso exhaustivo del primer plano (como lo demuestra su vasta fortuna crítica), pero optando también por un ambiente completamente silencioso, que hace de la película a la vez un documento fidedigno del hecho histórico y una obra artística de densa organicidad. La descripción de momentos significativos de la obra se apoya en referencias historiográficas (Johan Huizinga y Alain Corbin) y teóricas (José Moure).O artigo aborda o filme A paixão de Joana D’Arc (1927) de Carl-Theodor Dreyer, que buscou representar o estado de graça da personagem icônica, recorrendo ao uso exaustivo do primeiro plano (como evidenciado por sua vasta fortuna crítica), mas também optando por uma ambiência completamente silenciosa, que torna o filme ao mesmo tempo um documento fidedigno ao fato histórico e uma obra artística com densa organicidade. A descrição de momentos significativos da obra é amparada em referências historiográficas (Johan Huizinga e Alain Corbin) e teóricas (José Moure e John Cage).PEPG COS-PUC-SP2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438Galaxia; No. 46 (2021)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 46 (2021)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438/38196Copyright (c) 2021 Tatiane Monteiro da Cruz, Adilson Mendeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Cruz, Tatiane MonteiroMendes, Adilson2022-06-21T13:55:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51438Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:46Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Silence in The Passion of Joana D’Arc
El silencio en La pasión de Juana d' Arc
O silêncio em A paixão de Joana D’Arc
title The Silence in The Passion of Joana D’Arc
spellingShingle The Silence in The Passion of Joana D’Arc
da Cruz, Tatiane Monteiro
cinema mudo
Carl-Theodor Dreyer
história do cinema
A paixão de Joana D'Arc
The Passion of Joana D’Arc
history of the cinema
Carl-Theodor Dreyer
silent cinema
cine mudo
Carl-Theodor Dreyer
historia del cine
La passión de Joana D'Arc
title_short The Silence in The Passion of Joana D’Arc
title_full The Silence in The Passion of Joana D’Arc
title_fullStr The Silence in The Passion of Joana D’Arc
title_full_unstemmed The Silence in The Passion of Joana D’Arc
title_sort The Silence in The Passion of Joana D’Arc
author da Cruz, Tatiane Monteiro
author_facet da Cruz, Tatiane Monteiro
Mendes, Adilson
author_role author
author2 Mendes, Adilson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Cruz, Tatiane Monteiro
Mendes, Adilson
dc.subject.por.fl_str_mv cinema mudo
Carl-Theodor Dreyer
história do cinema
A paixão de Joana D'Arc
The Passion of Joana D’Arc
history of the cinema
Carl-Theodor Dreyer
silent cinema
cine mudo
Carl-Theodor Dreyer
historia del cine
La passión de Joana D'Arc
topic cinema mudo
Carl-Theodor Dreyer
história do cinema
A paixão de Joana D'Arc
The Passion of Joana D’Arc
history of the cinema
Carl-Theodor Dreyer
silent cinema
cine mudo
Carl-Theodor Dreyer
historia del cine
La passión de Joana D'Arc
description The paper addresses the film The Passion of Joana D’Arc (1927), by Carl-Theodor Dreyer, which sought to represent the state of grace of the iconic character, resorting to the exhaustive use of the foreground (as evidenced by his vast critical fortune), but also choosing a completely silent ambience, which makes the film both a reliable document to the historical fact and an artistic work with dense organicity. The description of significant moments of the work is supported by historiographic references (Johan Huizinga and Alain Corbin) and theoretical references (José Moure and John Cage).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438
url https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438/38196
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tatiane Monteiro da Cruz, Adilson Mendes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tatiane Monteiro da Cruz, Adilson Mendes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Galaxia; No. 46 (2021)
GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 46 (2021)
1982-2553
reponame:Galáxia (São Paulo)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Galáxia (São Paulo)
collection Galáxia (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com
_version_ 1799129332209156096