The Silence in The Passion of Joana D’Arc
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438 |
Resumo: | The paper addresses the film The Passion of Joana D’Arc (1927), by Carl-Theodor Dreyer, which sought to represent the state of grace of the iconic character, resorting to the exhaustive use of the foreground (as evidenced by his vast critical fortune), but also choosing a completely silent ambience, which makes the film both a reliable document to the historical fact and an artistic work with dense organicity. The description of significant moments of the work is supported by historiographic references (Johan Huizinga and Alain Corbin) and theoretical references (José Moure and John Cage). |
id |
PUC_SP-8_a290e188a33b373941dc519d1027895f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51438 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Silence in The Passion of Joana D’Arc El silencio en La pasión de Juana d' ArcO silêncio em A paixão de Joana D’Arccinema mudoCarl-Theodor Dreyerhistória do cinemaA paixão de Joana D'Arc The Passion of Joana D’Archistory of the cinemaCarl-Theodor Dreyersilent cinemacine mudoCarl-Theodor Dreyerhistoria del cineLa passión de Joana D'ArcThe paper addresses the film The Passion of Joana D’Arc (1927), by Carl-Theodor Dreyer, which sought to represent the state of grace of the iconic character, resorting to the exhaustive use of the foreground (as evidenced by his vast critical fortune), but also choosing a completely silent ambience, which makes the film both a reliable document to the historical fact and an artistic work with dense organicity. The description of significant moments of the work is supported by historiographic references (Johan Huizinga and Alain Corbin) and theoretical references (José Moure and John Cage).El artículo aborda la película de Carl-Theodor Dreyer La pasión de Juana de Arco (1927), que buscaba representar el estado de gracia del personaje icónico, recurriendo al uso exhaustivo del primer plano (como lo demuestra su vasta fortuna crítica), pero optando también por un ambiente completamente silencioso, que hace de la película a la vez un documento fidedigno del hecho histórico y una obra artística de densa organicidad. La descripción de momentos significativos de la obra se apoya en referencias historiográficas (Johan Huizinga y Alain Corbin) y teóricas (José Moure).O artigo aborda o filme A paixão de Joana D’Arc (1927) de Carl-Theodor Dreyer, que buscou representar o estado de graça da personagem icônica, recorrendo ao uso exaustivo do primeiro plano (como evidenciado por sua vasta fortuna crítica), mas também optando por uma ambiência completamente silenciosa, que torna o filme ao mesmo tempo um documento fidedigno ao fato histórico e uma obra artística com densa organicidade. A descrição de momentos significativos da obra é amparada em referências historiográficas (Johan Huizinga e Alain Corbin) e teóricas (José Moure e John Cage).PEPG COS-PUC-SP2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438Galaxia; No. 46 (2021)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 46 (2021)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438/38196Copyright (c) 2021 Tatiane Monteiro da Cruz, Adilson Mendeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Cruz, Tatiane MonteiroMendes, Adilson2022-06-21T13:55:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51438Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:46Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Silence in The Passion of Joana D’Arc El silencio en La pasión de Juana d' Arc O silêncio em A paixão de Joana D’Arc |
title |
The Silence in The Passion of Joana D’Arc |
spellingShingle |
The Silence in The Passion of Joana D’Arc da Cruz, Tatiane Monteiro cinema mudo Carl-Theodor Dreyer história do cinema A paixão de Joana D'Arc The Passion of Joana D’Arc history of the cinema Carl-Theodor Dreyer silent cinema cine mudo Carl-Theodor Dreyer historia del cine La passión de Joana D'Arc |
title_short |
The Silence in The Passion of Joana D’Arc |
title_full |
The Silence in The Passion of Joana D’Arc |
title_fullStr |
The Silence in The Passion of Joana D’Arc |
title_full_unstemmed |
The Silence in The Passion of Joana D’Arc |
title_sort |
The Silence in The Passion of Joana D’Arc |
author |
da Cruz, Tatiane Monteiro |
author_facet |
da Cruz, Tatiane Monteiro Mendes, Adilson |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Adilson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Cruz, Tatiane Monteiro Mendes, Adilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema mudo Carl-Theodor Dreyer história do cinema A paixão de Joana D'Arc The Passion of Joana D’Arc history of the cinema Carl-Theodor Dreyer silent cinema cine mudo Carl-Theodor Dreyer historia del cine La passión de Joana D'Arc |
topic |
cinema mudo Carl-Theodor Dreyer história do cinema A paixão de Joana D'Arc The Passion of Joana D’Arc history of the cinema Carl-Theodor Dreyer silent cinema cine mudo Carl-Theodor Dreyer historia del cine La passión de Joana D'Arc |
description |
The paper addresses the film The Passion of Joana D’Arc (1927), by Carl-Theodor Dreyer, which sought to represent the state of grace of the iconic character, resorting to the exhaustive use of the foreground (as evidenced by his vast critical fortune), but also choosing a completely silent ambience, which makes the film both a reliable document to the historical fact and an artistic work with dense organicity. The description of significant moments of the work is supported by historiographic references (Johan Huizinga and Alain Corbin) and theoretical references (José Moure and John Cage). |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/51438/38196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tatiane Monteiro da Cruz, Adilson Mendes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tatiane Monteiro da Cruz, Adilson Mendes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 46 (2021) GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 46 (2021) 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129332209156096 |