Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Gabriela Machado Ramos de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Zacariotti, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826
Resumo: This paper presents an analysis of the film Baise-moi (2000), by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi, regarding it as a work capable of producing cracks in the ways of enunciating desire and certain affections commonly connected to “feminine” conventions. We propose a theoretical articulation between the formulations of Diana Taylor on performance, Paul B. Preciado on pornotopia, and Sam Bourcier on queer dissenting action to analyse three sequences of the feature film. We also use the theoretical and literary work of Despentes herself, which operates complementarily to the film and helps to perceive how Baise-moi produces an aesthetic claim of violence marked by traits such as exaggeration, graphic hyperviolence and explicit sex.
id PUC_SP-8_ac91a327e7454667d38379d6c3f98bc8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54826
network_acronym_str PUC_SP-8
network_name_str Galáxia (São Paulo)
repository_id_str
spelling Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi ¿Te jodo o tu me jodes? Performance, pornotopía y el reclamo estético de la violencia en Baise-moi, de Virginie Despentes y Coralie Trinh ThiEu te fodo ou você me fode? Performance, pornotopia e reivindicação estética da violência em Baise-moi, de Virginie Despentes e Coralie Trinh ThiPerformance da violênciaPornotopiaBaise-moiestudos queercinema feministaqueer studiesfeminist cinemapornotopiaBaise-moiperformance of violenceThis paper presents an analysis of the film Baise-moi (2000), by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi, regarding it as a work capable of producing cracks in the ways of enunciating desire and certain affections commonly connected to “feminine” conventions. We propose a theoretical articulation between the formulations of Diana Taylor on performance, Paul B. Preciado on pornotopia, and Sam Bourcier on queer dissenting action to analyse three sequences of the feature film. We also use the theoretical and literary work of Despentes herself, which operates complementarily to the film and helps to perceive how Baise-moi produces an aesthetic claim of violence marked by traits such as exaggeration, graphic hyperviolence and explicit sex.Este artículo presenta un análisis de la película Baise-moi (2000), de Virginie Despentes y Coralie Trinh Thi, tomándola como una obra capaz de producir tachaduras en las formas de enunciar el deseo y ciertos afectos comúnmente vinculados a las convenciones de lo “femenino”. ”. Proponemos una articulación teórica entre las formulaciones de Diana Taylor sobre la performance, las de Paul B. Preciado sobre la pornotopía y las de Sam Bourcier sobre la acción disidente queer, para analizar tres secuencias del largometraje. También utilizamos la obra teórica y literaria de la propia Despentes, que opera de forma complementaria a la película y nos ayuda a comprender cómo Baise-moi produce una reivindicación estética de la violencia marcada por rasgos como la exageración, la hiperviolencia gráfica y el sexo explícito.Esse artigo apresenta uma análise do filme Baise-moi (2000), de Virginie Despentes e Coralie Trinh Thi, tomando-o como obra capaz de produzir rasuras nos modos de enunciar o desejo e certos afetos comumente ligados às convenções do “feminino”. Propomos uma articulação teórica entre as formulações de Diana Taylor sobre performance, de Paul B. Preciado sobre pornotopia e de Sam Bourcier sobre ação dissensual queer para proceder à análise de três sequências do longa-metragem. Acionamos também a obra teórica e literária da própria Despentes, que opera de forma complementar ao filme e nos ajuda a perceber como Baise-moi produz uma reivindicação estética da violência marcada por traços como o exagero, a hiperviolência gráfica e o sexo explícito.PEPG COS-PUC-SP2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826Galaxia; No. 47 (2022): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826/39332Copyright (c) 2022 Gabriela Machado Ramos de Almeida, Daniel Zacariottihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Gabriela Machado Ramos deZacariotti, Daniel2022-06-21T13:55:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54826Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi
¿Te jodo o tu me jodes? Performance, pornotopía y el reclamo estético de la violencia en Baise-moi, de Virginie Despentes y Coralie Trinh Thi
Eu te fodo ou você me fode? Performance, pornotopia e reivindicação estética da violência em Baise-moi, de Virginie Despentes e Coralie Trinh Thi
title Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi
spellingShingle Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi
Almeida, Gabriela Machado Ramos de
Performance da violência
Pornotopia
Baise-moi
estudos queer
cinema feminista
queer studies
feminist cinema
pornotopia
Baise-moi
performance of violence
title_short Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi
title_full Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi
title_fullStr Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi
title_full_unstemmed Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi
title_sort Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi
author Almeida, Gabriela Machado Ramos de
author_facet Almeida, Gabriela Machado Ramos de
Zacariotti, Daniel
author_role author
author2 Zacariotti, Daniel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Gabriela Machado Ramos de
Zacariotti, Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Performance da violência
Pornotopia
Baise-moi
estudos queer
cinema feminista
queer studies
feminist cinema
pornotopia
Baise-moi
performance of violence
topic Performance da violência
Pornotopia
Baise-moi
estudos queer
cinema feminista
queer studies
feminist cinema
pornotopia
Baise-moi
performance of violence
description This paper presents an analysis of the film Baise-moi (2000), by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi, regarding it as a work capable of producing cracks in the ways of enunciating desire and certain affections commonly connected to “feminine” conventions. We propose a theoretical articulation between the formulations of Diana Taylor on performance, Paul B. Preciado on pornotopia, and Sam Bourcier on queer dissenting action to analyse three sequences of the feature film. We also use the theoretical and literary work of Despentes herself, which operates complementarily to the film and helps to perceive how Baise-moi produces an aesthetic claim of violence marked by traits such as exaggeration, graphic hyperviolence and explicit sex.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826
url https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826/39332
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Gabriela Machado Ramos de Almeida, Daniel Zacariotti
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Gabriela Machado Ramos de Almeida, Daniel Zacariotti
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Galaxia; No. 47 (2022): Galáxia
GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia
1982-2553
reponame:Galáxia (São Paulo)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Galáxia (São Paulo)
collection Galáxia (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com
_version_ 1799129332282556416