Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826 |
Resumo: | This paper presents an analysis of the film Baise-moi (2000), by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi, regarding it as a work capable of producing cracks in the ways of enunciating desire and certain affections commonly connected to “feminine” conventions. We propose a theoretical articulation between the formulations of Diana Taylor on performance, Paul B. Preciado on pornotopia, and Sam Bourcier on queer dissenting action to analyse three sequences of the feature film. We also use the theoretical and literary work of Despentes herself, which operates complementarily to the film and helps to perceive how Baise-moi produces an aesthetic claim of violence marked by traits such as exaggeration, graphic hyperviolence and explicit sex. |
id |
PUC_SP-8_ac91a327e7454667d38379d6c3f98bc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54826 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi ¿Te jodo o tu me jodes? Performance, pornotopía y el reclamo estético de la violencia en Baise-moi, de Virginie Despentes y Coralie Trinh ThiEu te fodo ou você me fode? Performance, pornotopia e reivindicação estética da violência em Baise-moi, de Virginie Despentes e Coralie Trinh ThiPerformance da violênciaPornotopiaBaise-moiestudos queercinema feministaqueer studiesfeminist cinemapornotopiaBaise-moiperformance of violenceThis paper presents an analysis of the film Baise-moi (2000), by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi, regarding it as a work capable of producing cracks in the ways of enunciating desire and certain affections commonly connected to “feminine” conventions. We propose a theoretical articulation between the formulations of Diana Taylor on performance, Paul B. Preciado on pornotopia, and Sam Bourcier on queer dissenting action to analyse three sequences of the feature film. We also use the theoretical and literary work of Despentes herself, which operates complementarily to the film and helps to perceive how Baise-moi produces an aesthetic claim of violence marked by traits such as exaggeration, graphic hyperviolence and explicit sex.Este artículo presenta un análisis de la película Baise-moi (2000), de Virginie Despentes y Coralie Trinh Thi, tomándola como una obra capaz de producir tachaduras en las formas de enunciar el deseo y ciertos afectos comúnmente vinculados a las convenciones de lo “femenino”. ”. Proponemos una articulación teórica entre las formulaciones de Diana Taylor sobre la performance, las de Paul B. Preciado sobre la pornotopía y las de Sam Bourcier sobre la acción disidente queer, para analizar tres secuencias del largometraje. También utilizamos la obra teórica y literaria de la propia Despentes, que opera de forma complementaria a la película y nos ayuda a comprender cómo Baise-moi produce una reivindicación estética de la violencia marcada por rasgos como la exageración, la hiperviolencia gráfica y el sexo explícito.Esse artigo apresenta uma análise do filme Baise-moi (2000), de Virginie Despentes e Coralie Trinh Thi, tomando-o como obra capaz de produzir rasuras nos modos de enunciar o desejo e certos afetos comumente ligados às convenções do “feminino”. Propomos uma articulação teórica entre as formulações de Diana Taylor sobre performance, de Paul B. Preciado sobre pornotopia e de Sam Bourcier sobre ação dissensual queer para proceder à análise de três sequências do longa-metragem. Acionamos também a obra teórica e literária da própria Despentes, que opera de forma complementar ao filme e nos ajuda a perceber como Baise-moi produz uma reivindicação estética da violência marcada por traços como o exagero, a hiperviolência gráfica e o sexo explícito.PEPG COS-PUC-SP2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826Galaxia; No. 47 (2022): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826/39332Copyright (c) 2022 Gabriela Machado Ramos de Almeida, Daniel Zacariottihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Gabriela Machado Ramos deZacariotti, Daniel2022-06-21T13:55:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54826Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi ¿Te jodo o tu me jodes? Performance, pornotopía y el reclamo estético de la violencia en Baise-moi, de Virginie Despentes y Coralie Trinh Thi Eu te fodo ou você me fode? Performance, pornotopia e reivindicação estética da violência em Baise-moi, de Virginie Despentes e Coralie Trinh Thi |
title |
Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi |
spellingShingle |
Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi Almeida, Gabriela Machado Ramos de Performance da violência Pornotopia Baise-moi estudos queer cinema feminista queer studies feminist cinema pornotopia Baise-moi performance of violence |
title_short |
Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi |
title_full |
Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi |
title_fullStr |
Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi |
title_full_unstemmed |
Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi |
title_sort |
Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi |
author |
Almeida, Gabriela Machado Ramos de |
author_facet |
Almeida, Gabriela Machado Ramos de Zacariotti, Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Zacariotti, Daniel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Gabriela Machado Ramos de Zacariotti, Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance da violência Pornotopia Baise-moi estudos queer cinema feminista queer studies feminist cinema pornotopia Baise-moi performance of violence |
topic |
Performance da violência Pornotopia Baise-moi estudos queer cinema feminista queer studies feminist cinema pornotopia Baise-moi performance of violence |
description |
This paper presents an analysis of the film Baise-moi (2000), by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi, regarding it as a work capable of producing cracks in the ways of enunciating desire and certain affections commonly connected to “feminine” conventions. We propose a theoretical articulation between the formulations of Diana Taylor on performance, Paul B. Preciado on pornotopia, and Sam Bourcier on queer dissenting action to analyse three sequences of the feature film. We also use the theoretical and literary work of Despentes herself, which operates complementarily to the film and helps to perceive how Baise-moi produces an aesthetic claim of violence marked by traits such as exaggeration, graphic hyperviolence and explicit sex. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/54826/39332 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gabriela Machado Ramos de Almeida, Daniel Zacariotti https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gabriela Machado Ramos de Almeida, Daniel Zacariotti https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 47 (2022): Galáxia GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129332282556416 |