COLLOR BEYOND THE INK: : COLORISM AND RACIAL DISPUTES IN THE CARTOON CLUBE DA ANITTINHA
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59521 |
Resumo: | This paper aims to reflect on the complexity of racial debates in Clube da Anittinha (2018), a Brazilian children’s cartoon, and its relation to the idea of colorism. For this discussion, we focus on Brazilian national identity, constructed by the notion of racial democracy (Freyre, 2006). For debate, we propose a critical trajectory around this concept, based on socially pacified prejudices through aesthetic and social factors in the Brazilian context (SOUZA, 1983). There is a tendency within children's animations to include racial debates only through the skin tones used in the characters' composition. In addition to the idea of difference, these factors are narrative strategies that neutralize discussions and perpetuate stigmas regarding race. Beyond that, the text presents an analysis focused on the composition of color, hair, and the relationships that emerge within the animation and points to a series of erasures and the practice of superficial representativeness in animated cartoons. |
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COLLOR BEYOND THE INK: : COLORISM AND RACIAL DISPUTES IN THE CARTOON CLUBE DA ANITTINHACOLOR MÁS ALLÁ DE LAS PINTURAS: COLORISMO Y DISPUTAS RACIALES EN EL CARTOON CLUBE DA ANITTINHA Cor para além das tintas:: Colorismo e embates raciais no desenho animado Clube da Anittinhacolorismodebates raciaisdesenho animadoClube da Anittinhacolorismcarttonracial debatesClube da Anittinhacolorismoanimacióndebates racialesClube da AnittinhaThis paper aims to reflect on the complexity of racial debates in Clube da Anittinha (2018), a Brazilian children’s cartoon, and its relation to the idea of colorism. For this discussion, we focus on Brazilian national identity, constructed by the notion of racial democracy (Freyre, 2006). For debate, we propose a critical trajectory around this concept, based on socially pacified prejudices through aesthetic and social factors in the Brazilian context (SOUZA, 1983). There is a tendency within children's animations to include racial debates only through the skin tones used in the characters' composition. In addition to the idea of difference, these factors are narrative strategies that neutralize discussions and perpetuate stigmas regarding race. Beyond that, the text presents an analysis focused on the composition of color, hair, and the relationships that emerge within the animation and points to a series of erasures and the practice of superficial representativeness in animated cartoons.El artículo propone discutir la complejidad de los debates raciales en los productos infantiles y su materialización en la animación Clube da Anittinha (2018). Esta discusión se construye a partir de la idea de identidad nacional brasileña construida por la noción de democracia racial en la obra de Gilberto Freyre (2006), pero sigue una trayectoria crítica en relación al concepto, en vista de los prejuicios socialmente pacificados a través de factores estéticos y sociales en el contexto brasileño (SOUZA, 1983). En las animaciones infantiles se tiende a incluir los debates raciales sólo a través de los tonos de piel utilizados en la composición de los personajes. Además del discurso de la diferencia, estos factores son estrategias narrativas que neutralizan y perpetúan los estigmas relativos a la raza. A partir de estas provocaciones, el texto presenta un análisis centrado en la composición del color, el pelo y las relaciones que surgen dentro de la animación y apunta a una serie de borrones y a la práctica de una representatividad superficial.O artigo propõe discutir a complexidade dos debates raciais em produtos infantis, sua materialização na animação Clube da Anittinha (2018) e sua relação com o colorismo. Esta discussão se constrói com base na ideia de identidade nacional brasileira instituída pela noção de democracia racial na obra de Gilberto Freyre (2006), mas segue uma trajetória crítica em relação ao conceito, tendo em vista preconceitos pacificados socialmente por meio de fatores estéticos e sociais no contexto brasileiro (SOUZA, 1983). Existe a tendência nas animações infantis de incluir debates raciais somente por meio dos tons de pele utilizados na composição das personagens. Somado ao discurso da diferença, esses fatores são estratégias narrativas que neutralizam e perpetuam os estigmas em relação à raça. Com base nessas provocações, o texto apresenta uma análise voltada para a composição da cor, do cabelo e das relações que surgem na animação e aponta para uma série de apagamentos e para a prática de uma representatividade superficial.PEPG COS-PUC-SP2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59521Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/59521/42283Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDiniz Holzbach, Arianedos Santos Dornelles, Wagnerda Costa, Jackeline2023-03-21T14:08:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59521Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2023-03-21T14:08:42Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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