The Huni Huin countercolonial cinema: the covert face of colonialism
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/55913 |
Resumo: | This paper addresses the post-colonial approaches to the cinema about indigenous peoples, focusing on the pragmatic film of historical reversal Huni Kuin by filmmaker Zezinho Yube. The goal is to analyze the postcolonial imagery, the ethnographic film and the indigenous cinema, such as contra- colonial approaches to official history and native agency’s silencing systems. The study is based on post-colonial criticism, as well as in film studies and anthropological perspective. The deconstruction of the official imaging regi- mes of silencing of the indigenous presence in history results from a pragmatic film of reversal of colonial categories, which, under the self-management of the filmic processes and products, converges to the same field: who films, who is filmed and what It is filmed, developing a contracolonial originary cinema. |
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The Huni Huin countercolonial cinema: the covert face of colonialismEl cine contracolonial Huni Kuin: el rostro velado del colonialismoO cinema contracolonial Huni Kuin: a face velada do colonialismoPostcolonial criticismHistorical anthropologyIndigenous cinemaColonialismHuni KuinCrítica pós-colonialAntropologia históricaCinema indígenaColonialismoHuni Kuincrítica poscolonialcolonialismoHuni kuincine indígenaantropología históricaThis paper addresses the post-colonial approaches to the cinema about indigenous peoples, focusing on the pragmatic film of historical reversal Huni Kuin by filmmaker Zezinho Yube. The goal is to analyze the postcolonial imagery, the ethnographic film and the indigenous cinema, such as contra- colonial approaches to official history and native agency’s silencing systems. The study is based on post-colonial criticism, as well as in film studies and anthropological perspective. The deconstruction of the official imaging regi- mes of silencing of the indigenous presence in history results from a pragmatic film of reversal of colonial categories, which, under the self-management of the filmic processes and products, converges to the same field: who films, who is filmed and what It is filmed, developing a contracolonial originary cinema.Este trabajo aborda las perspectivas poscoloniales del cine sobre los pueblos originarios, centrándose en la pragmática fílmica de la reversión histórica Huni Kuin del director Zezinho Yube. El objetivo es analizar los regímenes de imaginería poscoloniales, el cine etnográfico y el cine indígena, como contranarrativas a la historia oficial y las redes silenciadoras de la agencia nativa. El estudio se fundamenta en la crítica poscolonial, los estudios fílmicos y una perspectiva antropológica. La deconstrucción de los regímenes imagéticos oficiales de silenciamiento de la presencia indígena en la historia resulta de una pragmática fílmica de inversión de las categorías coloniales, que, bajo la autogestión de procesos y productos fílmicos, converge a un mismo campo: quién filma, quién es filmado y lo filmado, desarrollando así un cine original contracolonial.Este artigo aborda as perspectivas pós-coloniais do cinema sobre os povos originários, com foco na pragmática fílmica de reversão histórica Huni Kuin do realizador Zezinho Yube. O objetivo é analisar os regimes imagéticos pós-coloniais, do filme etnográfico e do cinema indígena, como contranarrati- vas à história oficial e as redes de silenciamento da agência nativa. O estudo é fundamentado na crítica pós-colonial, nos estudos de cinema e na perspectiva antropológica. A desconstrução dos regimes imagéticos oficiais de silencia- mento da presença indígena na história resulta de uma pragmática fílmica de reversão de categoriais coloniais, que, sob a autogestão dos processos e pro- dutos fílmicos, converge para o mesmo campo: quem filma, quem é filmado e o que é filmado, desenvolvendo, assim, um cinema originário contra-colonial.PEPG COS-PUC-SP2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/55913Galaxia; No. 47 (2022): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/55913/39336Copyright (c) 2022 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Marcos Aurélio2022-06-21T13:55:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/55913Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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This paper addresses the post-colonial approaches to the cinema about indigenous peoples, focusing on the pragmatic film of historical reversal Huni Kuin by filmmaker Zezinho Yube. The goal is to analyze the postcolonial imagery, the ethnographic film and the indigenous cinema, such as contra- colonial approaches to official history and native agency’s silencing systems. The study is based on post-colonial criticism, as well as in film studies and anthropological perspective. The deconstruction of the official imaging regi- mes of silencing of the indigenous presence in history results from a pragmatic film of reversal of colonial categories, which, under the self-management of the filmic processes and products, converges to the same field: who films, who is filmed and what It is filmed, developing a contracolonial originary cinema. |
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