Tremendão and Erasmo Carlos: beetween the individual and the celebrity
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/56878 |
Resumo: | The year of 1965 signals the beginning of Jovem Guarda, a media phenomenon that aimed to build a youth culture around the consumption of music. With songs about big cars and dating, it turned young artists into celebrities; objects of worship and models of recognition, identification and behaviour. By studying the emergence of Tremendão, alterego of Erasmo Carlos, this text empirically analyzes the construction of celebrities; a process that is not limited to industrial production formulas, but rather reconstitutes and repackages unique life trajectories to create an effect of authenticity. Supported by empirical data – reports, songs, album covers, photographs –, but also interviews and biographies, the text aims to problematize the relationship between the individual and the structural, and between the singular and the massive. |
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Tremendão and Erasmo Carlos: beetween the individual and the celebrity Tremendão e Erasmo Carlos: entre o indivíduo e a celebridademúsica popularcelebridadetrajetóriajuventudeJovem GuardaPopular musiccelebritytrajectoryyouthJovem GuardaThe year of 1965 signals the beginning of Jovem Guarda, a media phenomenon that aimed to build a youth culture around the consumption of music. With songs about big cars and dating, it turned young artists into celebrities; objects of worship and models of recognition, identification and behaviour. By studying the emergence of Tremendão, alterego of Erasmo Carlos, this text empirically analyzes the construction of celebrities; a process that is not limited to industrial production formulas, but rather reconstitutes and repackages unique life trajectories to create an effect of authenticity. Supported by empirical data – reports, songs, album covers, photographs –, but also interviews and biographies, the text aims to problematize the relationship between the individual and the structural, and between the singular and the massive.O ano de 1965 marca o início da Jovem Guarda, fenômeno midiático que visava construir uma cultura juvenil ao redor da música. Com canções sobre carrões e namoros, fez de jovens artistas celebridades; objetos de culto e modelos de reconhecimento, identificação e conduta. Ao estudar a emergên- cia do Tremendão, alterego de Erasmo Carlos, o texto analisa empiricamente a construção das celebridades; processo que não se esgota em esquemas industriais de produção, mas antes reconstitui e reembala trajetórias de vida singulares para criar um efeito de autenticidade. Apoiado em registros de época — reportagens, canções, capas de disco, fotografias —, bem como entrevistas e biografias, o texto visa problematizar a relação entre o individual e o estrutural, e entre o singular e o massivo.PEPG COS-PUC-SP2022-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/56878Galaxia; No. 47 (2022): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/56878/39921Copyright (c) 2022 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarson, Marcelo2022-06-21T13:55:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56878Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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