Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/21862 |
Resumo: | This article intends to analyze the ways in which the movie Também Somos Irmãos (José Carlos Burle, 1949) have introduced its characters and their ethnic, racial identities. We also explore how the discourse about race, which was socially valid at that time, has been reappropriated in the discussion proposed by the movie. Briefly, we can describe the plot of the movie: two Afro-Brazilian brothers were raised by a racist stepfather and they chose different paths melodramatically opposed. While Renato chose a juridical career, Miro preferred marginality as a way of contestation of “white values”. |
id |
PUC_SP-8_e3c8d74814da9b88b73d52685dd0ff03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21862 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50Entre relações desvendadas e afetos em disputa: a presença de Também Somos Irmãos (1949) no cinema brasileiro dos anos 1940-50cinemaBurleethnic identities.cinemaBurleidentidades étnico-raciais.This article intends to analyze the ways in which the movie Também Somos Irmãos (José Carlos Burle, 1949) have introduced its characters and their ethnic, racial identities. We also explore how the discourse about race, which was socially valid at that time, has been reappropriated in the discussion proposed by the movie. Briefly, we can describe the plot of the movie: two Afro-Brazilian brothers were raised by a racist stepfather and they chose different paths melodramatically opposed. While Renato chose a juridical career, Miro preferred marginality as a way of contestation of “white values”. Este artigo pretende analisar os modos pelos quais o filme Também Somos Irmãos (José Carlos Burle, 1949) apresentou seus personagens a partir das identidades étnico-raciais. Abordaremos também como os discursos sobre raça que circulavam socialmente à época foram apropriados na discussão proposta pela obra. Descrevemos resumidamente a ação do filme: dois irmãos negros criados em uma casa – cujo patriarca Requião era branco e racista – escolhem duas trajetórias contrapostas melodramaticamente. Enquanto Renato escolhe a carreira jurídica, Miro opta pela marginalidade como forma de contestação dos valores do ‘mundo dos brancos’.PEPG COS-PUC-SP2015-10-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/21862Galaxia; No. 30 (2015)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 30 (2015)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/21862/18257Lapera, Pedro Vinicius Asteritoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-15T14:01:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21862Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2024-05-15T14:01:14Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50 Entre relações desvendadas e afetos em disputa: a presença de Também Somos Irmãos (1949) no cinema brasileiro dos anos 1940-50 |
title |
Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50 |
spellingShingle |
Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50 Lapera, Pedro Vinicius Asterito cinema Burle ethnic identities. cinema Burle identidades étnico-raciais. |
title_short |
Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50 |
title_full |
Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50 |
title_fullStr |
Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50 |
title_full_unstemmed |
Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50 |
title_sort |
Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50 |
author |
Lapera, Pedro Vinicius Asterito |
author_facet |
Lapera, Pedro Vinicius Asterito |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lapera, Pedro Vinicius Asterito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema Burle ethnic identities. cinema Burle identidades étnico-raciais. |
topic |
cinema Burle ethnic identities. cinema Burle identidades étnico-raciais. |
description |
This article intends to analyze the ways in which the movie Também Somos Irmãos (José Carlos Burle, 1949) have introduced its characters and their ethnic, racial identities. We also explore how the discourse about race, which was socially valid at that time, has been reappropriated in the discussion proposed by the movie. Briefly, we can describe the plot of the movie: two Afro-Brazilian brothers were raised by a racist stepfather and they chose different paths melodramatically opposed. While Renato chose a juridical career, Miro preferred marginality as a way of contestation of “white values”. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/21862 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/21862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/21862/18257 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 30 (2015) GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 30 (2015) 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129330515705856 |