Frictions between the archive and artistic practice in Still Life
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/62390 |
Resumo: | This essay discusses the process of creation of the filmic installation Natureza Morta/Stilleben (2010), by Portuguese director Susana de Sousa Dias. Our approach is to make explicit the artistic procedures adopted in relation to documents, photographs, and propaganda films of the Estado Novo, produced during the 48 years of dictatorship in Portugal, and deposited in the archives of the PID/DGS, the Portuguese political police. By analyzing the compositional procedures of the work, we point to the place of the archive as an activator of the present. |
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Frictions between the archive and artistic practice in Still LifeFricciones entre el archivo y la práctica artística en Natureza MortaFrictions entre l'archive et la pratique artistique dans Natureza Morta/StillebenFricções entre o arquivo e a prática artística em Natureza Morta/Stilleben Natureza morta/Stillebenarchivescreation processSusana de Sousa DiasFilmic formsNaturaleza muerta/StillebenArchivoSusana de Sousa DíasFormas fílmicasProceso de creaciónNature morte/Stilleben. Les archives. Processus de création. Formes filmiques. Susana de Souza Dias.natureza morta/Stillebenarquivoformas fílmicasSusana de Sousa DiasProcesso de criaçãoThis essay discusses the process of creation of the filmic installation Natureza Morta/Stilleben (2010), by Portuguese director Susana de Sousa Dias. Our approach is to make explicit the artistic procedures adopted in relation to documents, photographs, and propaganda films of the Estado Novo, produced during the 48 years of dictatorship in Portugal, and deposited in the archives of the PID/DGS, the Portuguese political police. By analyzing the compositional procedures of the work, we point to the place of the archive as an activator of the present. Este artículo trata del proceso de realización de la obra fílmica instalada Natureza Morta/Stilleben (2010), de la directora portuguesa Susana de Sousa Dias. Su método es explicar los procedimientos artísticos adoptados en relación con documentos, fotografías y películas de propaganda del Estado Novo, producidos durante los 48 años de la dictadura en Portugal, y depositados en los archivos de la PID/DGS, la policía política portuguesa. Al analizar los procedimientos de composición de la obra, señalamos el lugar del archivo como activador del presente.Cet article traite du processus de réalisation de l'œuvre cinématographique installée Natureza Morta/Stilleben (2010), de la réalisatrice portugaise Susana de Sousa Dias. Sa méthode consiste à expliquer les démarches artistiques adoptées par rapport aux documents, photographies et films de propagande de l'Estado Novo, réalisés pendant les 48 ans de dictature au Portugal, et déposés dans les archives du PID/DGS, la police politique portugaise. En analysant les procédures de composition de l'œuvre, nous pointons la place de l'archive comme activateur du présent.Este artigo trata do processo de realização da obra fílmica instalada Natureza Morta/Stilleben (2010), da realizadora portuguesa Susana de Sousa Dias. Tem por método a explicitação dos procedimentos artísticos adotados em relação aos documentos, fotografias e filmes de propaganda do Estado Novo, produzidos durante os 48 anos da ditadura em Portugal e depositados nos arquivos da Polícia Internacional e de Defesa do Estado/Direção-Geral de Segurança (PIDE/DGS), a polícia política portuguesa. Ao analisar os procedimentos de composição da obra, apontamos para o lugar do arquivo como ativador de um presente, autoritário, que se faz sob um plano de tempos heterogêneos. PEPG COS-PUC-SP2023-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/62390Galaxia; Vol. 48 No. 1 (2023): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 48 n. 1 (2023): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/62390/43520Copyright (c) 2023 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFurtado, Sylvia Beatriz Bezerra2023-09-11T20:34:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/62390Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2023-09-11T20:34:53Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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This essay discusses the process of creation of the filmic installation Natureza Morta/Stilleben (2010), by Portuguese director Susana de Sousa Dias. Our approach is to make explicit the artistic procedures adopted in relation to documents, photographs, and propaganda films of the Estado Novo, produced during the 48 years of dictatorship in Portugal, and deposited in the archives of the PID/DGS, the Portuguese political police. By analyzing the compositional procedures of the work, we point to the place of the archive as an activator of the present. |
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