The concept of convergence and its pitfalls
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35324 |
Resumo: | In the new media vocabulary, “convergence” has become an extremely popular concept. In this article we analyze both its technical and cultural significance. In particular, this last dimension is associated with the work of Henry Jenkins. Investigating its origins, popularity and fundamentally its ideological implications, we make clear how it translates a series of cybercultural utopias while legitimizing the asymmetries of power between producers and consumers of culture. |
id |
PUC_SP-8_fbdcaca1c710befabdfd8e5a430f249e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35324 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
The concept of convergence and its pitfallsO conceito de convergência e suas armadilhasconvergênciaHenry JenkinstécnicaconvergenceHenry Jenkinstechnique.In the new media vocabulary, “convergence” has become an extremely popular concept. In this article we analyze both its technical and cultural significance. In particular, this last dimension is associated with the work of Henry Jenkins. Investigating its origins, popularity and fundamentally its ideological implications, we make clear how it translates a series of cybercultural utopias while legitimizing the asymmetries of power between producers and consumers of culture. No vocabulário das novas mídias, “convergência” tornou-se um conceito extremamente difundido. Neste artigo, analisamos sua significação técnica e também cultural, neste último caso associada à obra de Henry Jenkins. Investigando suas origens, popularidade e fundamentalmente implicações ideológicas, evidenciamos como tal noção cristaliza uma série de utopias da cibercultura, ao mesmo tempo que legitima as assimetrias de poder entre produtores e consumidores de cultura. PEPG COS-PUC-SP2019-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35324Galaxia; No. 40 (2019)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 40 (2019)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35324/27920Copyright (c) 2019 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessGarson, Marcelo2019-02-23T19:05:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35324Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2019-02-23T19:05:34Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The concept of convergence and its pitfalls O conceito de convergência e suas armadilhas |
title |
The concept of convergence and its pitfalls |
spellingShingle |
The concept of convergence and its pitfalls Garson, Marcelo convergência Henry Jenkins técnica convergence Henry Jenkins technique. |
title_short |
The concept of convergence and its pitfalls |
title_full |
The concept of convergence and its pitfalls |
title_fullStr |
The concept of convergence and its pitfalls |
title_full_unstemmed |
The concept of convergence and its pitfalls |
title_sort |
The concept of convergence and its pitfalls |
author |
Garson, Marcelo |
author_facet |
Garson, Marcelo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garson, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
convergência Henry Jenkins técnica convergence Henry Jenkins technique. |
topic |
convergência Henry Jenkins técnica convergence Henry Jenkins technique. |
description |
In the new media vocabulary, “convergence” has become an extremely popular concept. In this article we analyze both its technical and cultural significance. In particular, this last dimension is associated with the work of Henry Jenkins. Investigating its origins, popularity and fundamentally its ideological implications, we make clear how it translates a series of cybercultural utopias while legitimizing the asymmetries of power between producers and consumers of culture. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35324 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35324 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35324/27920 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 40 (2019) GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 40 (2019) 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129331333595136 |