O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104 |
Resumo: | The concept of cultural series makes it possible to consider alternative outlooks and discourses on the historical circumstances out of which cinema emerged. This approach bringing into light the institutional and cultural “polyphony” defining early cinema, in which the praxinoscope, the magic lantern and the Edison kinetoscope cross paths, leads the author to posit that the “animation” cultural series provided the main framework of the res cinematografica. While the capturing-restoring paradigm associated with the Lumière Cinématographe appeared to be dominant within both the output of pioneering lmmakers and the institution of the early years of moving pictures, a return to the animation of images as the founding principle of cinema brings a new understanding of its real differential force. This shift further sheds light on cinema’s ability to evolve and adapt during the multiple identity crisis it has lived through, up to and including the current trend towards hybridity brought about by digital technology, as well as by the heightened porosity associated with new digital platforms and media convergence. |
id |
PUC_SP-8_fdf487debdd37105a1baaed36776317c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35104 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: Um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...cinemacinématographecultural seriesanimationdigitalcinemacinematógrafoséries culturaisanimaçãodigitalThe concept of cultural series makes it possible to consider alternative outlooks and discourses on the historical circumstances out of which cinema emerged. This approach bringing into light the institutional and cultural “polyphony” defining early cinema, in which the praxinoscope, the magic lantern and the Edison kinetoscope cross paths, leads the author to posit that the “animation” cultural series provided the main framework of the res cinematografica. While the capturing-restoring paradigm associated with the Lumière Cinématographe appeared to be dominant within both the output of pioneering lmmakers and the institution of the early years of moving pictures, a return to the animation of images as the founding principle of cinema brings a new understanding of its real differential force. This shift further sheds light on cinema’s ability to evolve and adapt during the multiple identity crisis it has lived through, up to and including the current trend towards hybridity brought about by digital technology, as well as by the heightened porosity associated with new digital platforms and media convergence.A noção de séries culturais permite pensar visões e discursos alternativos sobre as condições para o advento do cinema. Numa perspectiva que considera a “polifonia” institucional e cultural que precede e caracteriza os primeiros tempos do cinema, onde se inscrevem notadamente o praxinoscópio, a lanterna mágica e o kinetoscópio de Edison, trata-se de estabelecer a série cultural da animação como quadro de referência para o conjunto da res cinematografica. Se o paradigma da captação-restituição própria ao cinematógrafo Lumière parecia até agora dominar no seio da instituição como no da produção cinematográfica, o retorno da animação de imagens como princípio fundador do cinema enseja compreender sua verdadeira força diferencial e sua capacidade de adaptação perante as numerosas crises identitárias atravessadas, dentre as quais a hibridação digital e a porosidade generalizada ligada à convergência de plataformas e mídias atuais. PEPG COS-PUC-SP2018-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104Galaxia; No. 37 (2018)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 37 (2018)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104/25247Copyright (c) 2018 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessGaudreault, André2018-04-16T19:19:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35104Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2018-04-16T19:19:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição... O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: Um Caldo de Cultura em Plena Ebulição... |
title |
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição... |
spellingShingle |
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição... Gaudreault, André cinema cinématographe cultural series animation digital cinema cinematógrafo séries culturais animação digital |
title_short |
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição... |
title_full |
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição... |
title_fullStr |
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição... |
title_full_unstemmed |
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição... |
title_sort |
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição... |
author |
Gaudreault, André |
author_facet |
Gaudreault, André |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gaudreault, André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema cinématographe cultural series animation digital cinema cinematógrafo séries culturais animação digital |
topic |
cinema cinématographe cultural series animation digital cinema cinematógrafo séries culturais animação digital |
description |
The concept of cultural series makes it possible to consider alternative outlooks and discourses on the historical circumstances out of which cinema emerged. This approach bringing into light the institutional and cultural “polyphony” defining early cinema, in which the praxinoscope, the magic lantern and the Edison kinetoscope cross paths, leads the author to posit that the “animation” cultural series provided the main framework of the res cinematografica. While the capturing-restoring paradigm associated with the Lumière Cinématographe appeared to be dominant within both the output of pioneering lmmakers and the institution of the early years of moving pictures, a return to the animation of images as the founding principle of cinema brings a new understanding of its real differential force. This shift further sheds light on cinema’s ability to evolve and adapt during the multiple identity crisis it has lived through, up to and including the current trend towards hybridity brought about by digital technology, as well as by the heightened porosity associated with new digital platforms and media convergence. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104/25247 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 37 (2018) GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 37 (2018) 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129331329400832 |