O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gaudreault, André
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Galáxia (São Paulo)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104
Resumo: The concept of cultural series makes it possible to consider alternative outlooks and discourses on the historical circumstances out of which cinema emerged. This approach bringing into light the institutional and cultural “polyphony” defining early cinema, in which the praxinoscope, the magic lantern and the Edison kinetoscope cross paths, leads the author to posit that the “animation” cultural series provided the main framework of the res cinematografica. While the capturing-restoring paradigm associated with the Lumière Cinématographe appeared to be dominant within both the output of pioneering lmmakers and the institution of the early years of moving pictures, a return to the animation of images as the founding principle of cinema brings a new understanding of its real differential force. This shift further sheds light on cinema’s ability to evolve and adapt during the multiple identity crisis it has lived through, up to and including the current trend towards hybridity brought about by digital technology, as well as by the heightened porosity associated with new digital platforms and media convergence.
id PUC_SP-8_fdf487debdd37105a1baaed36776317c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35104
network_acronym_str PUC_SP-8
network_name_str Galáxia (São Paulo)
repository_id_str
spelling O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: Um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...cinemacinématographecultural seriesanimationdigitalcinemacinematógrafoséries culturaisanimaçãodigitalThe concept of cultural series makes it possible to consider alternative outlooks and discourses on the historical circumstances out of which cinema emerged. This approach bringing into light the institutional and cultural “polyphony” defining early cinema, in which the praxinoscope, the magic lantern and the Edison kinetoscope cross paths, leads the author to posit that the “animation” cultural series provided the main framework of the res cinematografica. While the capturing-restoring paradigm associated with the Lumière Cinématographe appeared to be dominant within both the output of pioneering lmmakers and the institution of the early years of moving pictures, a return to the animation of images as the founding principle of cinema brings a new understanding of its real differential force. This shift further sheds light on cinema’s ability to evolve and adapt during the multiple identity crisis it has lived through, up to and including the current trend towards hybridity brought about by digital technology, as well as by the heightened porosity associated with new digital platforms and media convergence.A noção de séries culturais permite pensar visões e discursos alternativos sobre as condições para o advento do cinema. Numa perspectiva que considera a “polifonia” institucional e cultural que precede e caracteriza os primeiros tempos do cinema, onde se inscrevem notadamente o praxinoscópio, a lanterna mágica e o kinetoscópio de Edison, trata-se de estabelecer a série cultural da animação como quadro de referência para o conjunto da res cinematografica. Se o paradigma da captação-restituição própria ao cinematógrafo Lumière parecia até agora dominar no seio da instituição como no da produção cinematográfica, o retorno da animação de imagens como princípio fundador do cinema enseja compreender sua verdadeira força diferencial e sua capacidade de adaptação perante as numerosas crises identitárias atravessadas, dentre as quais a hibridação digital e a porosidade generalizada ligada à convergência de plataformas e mídias atuais. PEPG COS-PUC-SP2018-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104Galaxia; No. 37 (2018)GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 37 (2018)1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104/25247Copyright (c) 2018 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. ISSN 1982-2553info:eu-repo/semantics/openAccessGaudreault, André2018-04-16T19:19:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35104Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2018-04-16T19:19:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: Um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
title O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
spellingShingle O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
Gaudreault, André
cinema
cinématographe
cultural series
animation
digital
cinema
cinematógrafo
séries culturais
animação
digital
title_short O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
title_full O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
title_fullStr O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
title_full_unstemmed O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
title_sort O Cinema Dito dos Primeiros Tempos: um Caldo de Cultura em Plena Ebulição...
author Gaudreault, André
author_facet Gaudreault, André
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gaudreault, André
dc.subject.por.fl_str_mv cinema
cinématographe
cultural series
animation
digital
cinema
cinematógrafo
séries culturais
animação
digital
topic cinema
cinématographe
cultural series
animation
digital
cinema
cinematógrafo
séries culturais
animação
digital
description The concept of cultural series makes it possible to consider alternative outlooks and discourses on the historical circumstances out of which cinema emerged. This approach bringing into light the institutional and cultural “polyphony” defining early cinema, in which the praxinoscope, the magic lantern and the Edison kinetoscope cross paths, leads the author to posit that the “animation” cultural series provided the main framework of the res cinematografica. While the capturing-restoring paradigm associated with the Lumière Cinématographe appeared to be dominant within both the output of pioneering lmmakers and the institution of the early years of moving pictures, a return to the animation of images as the founding principle of cinema brings a new understanding of its real differential force. This shift further sheds light on cinema’s ability to evolve and adapt during the multiple identity crisis it has lived through, up to and including the current trend towards hybridity brought about by digital technology, as well as by the heightened porosity associated with new digital platforms and media convergence.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104
url https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/35104/25247
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
publisher.none.fl_str_mv PEPG COS-PUC-SP
dc.source.none.fl_str_mv Galaxia; No. 37 (2018)
GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 37 (2018)
1982-2553
reponame:Galáxia (São Paulo)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Galáxia (São Paulo)
collection Galáxia (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com
_version_ 1799129331329400832