O reconhecimento como justiça em Axel Honneth : uma análise sobre a normatividade da interação social como teoria da justiça
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8657 |
Resumo: | The aim of this research is to demonstrate that Axel Honneth’s theory of justice is finer developed in the Freedom’s Right (2011), this is easily understood whether the principle of justice is defended by the principle of recognition. The more common interpretation of the text suggests that the author’s proposal is about the normative reconstruction of social freedom, however, returning to the seminal texts of his recognition theory, is possible to comprehend the real principle to be developed by the normative reconstruction mechanism is the reciprocal recognition. Along those lines, we seek to build up this work by demonstrate the Hegel’s recognition theory, which is Honneth’s theory base, in order to show the reader specific elements that give enough points to Honneth which lead to the forms and ramification of his principle of justice. Thereby, we provide a kind of directed rethinking of Honneth’s theory of recognition for the purposes of his theory of justice. This will happen if we put side by side the processes of social interaction, struggle movements derived from social conflicts and the project of a specific concept of ethics. Only in this way, we look to prove that is possible to set the real normative bases of the theory of justice as the theory of society, alike Honneth desires. Apart from that we must to indicate the perspective that still unclear of Honneth’s theory characterized by his purposeful abandonment of the recognition concept presets in Phenomenology, this work is not the object of studies of the director of the Institute for Social Research. |
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Along those lines, we seek to build up this work by demonstrate the Hegel’s recognition theory, which is Honneth’s theory base, in order to show the reader specific elements that give enough points to Honneth which lead to the forms and ramification of his principle of justice. Thereby, we provide a kind of directed rethinking of Honneth’s theory of recognition for the purposes of his theory of justice. This will happen if we put side by side the processes of social interaction, struggle movements derived from social conflicts and the project of a specific concept of ethics. Only in this way, we look to prove that is possible to set the real normative bases of the theory of justice as the theory of society, alike Honneth desires. Apart from that we must to indicate the perspective that still unclear of Honneth’s theory characterized by his purposeful abandonment of the recognition concept presets in Phenomenology, this work is not the object of studies of the director of the Institute for Social Research.O presente trabalho tem por objetivo demonstrar que a teoria da justiça de Axel Honneth, melhor desenvolvida no Direito da Liberdade (2011), só é eficazmente compreendida se o princípio de justiça a ser defendido for o princípio do reconhecimento. A leitura mais usual do texto parece sugerir que a proposta do autor gira em torno da reconstrução normativa da liberdade social, porém, retornando aos textos seminais de sua teoria por reconhecimento, é possível compreender que o real princípio a ser desenvolvido com o mecanismo de reconstrução normativa é o reconhecimento recíproco. Nesse sentido, buscamos desenvolver este trabalho apresentando a teoria do reconhecimento de Hegel, base teórica de Honneth, a fim de desenhar ao leitor elementos específicos que dão a Honneth pontos suficientes que desembocam nas formas e ramificações de seu princípio de justiça. Dessa maneira, fornecemos uma espécie de retomada direcionada da teoria do reconhecimento de Honneth para os propósitos de sua teoria da justiça. Isso acontecerá à medida que colocamos lado a lado os processos de interação social, movimentos de luta derivados dos conflitos sociais e o projeto de uma concepção específica de eticidade. Apenas com isso, procuramos provar aqui, é possível estabelecer as reais bases normativas de uma teoria da justiça como teoria da sociedade, como quer o próprio Honneth. Além disso, devemos apontar para um horizonte ainda nebuloso da teoria de Honneth tipificado pelo proposital abandono do autor do conceito de reconhecimento presente na Fenomenologia, texto este que não é objeto de estudos do diretor do Instituto para Pesquisa Social.Submitted by PPG Filosofia (filosofia-pg@pucrs.br) on 2019-05-13T12:07:52Z No. of bitstreams: 1 KASSIUS MARQUES KIRSTEN - Dissertação - 11-05-2019.pdf: 940587 bytes, checksum: 365aea1fd67fa74001a5ee08a82353dc (MD5)Approved for entry into archive by Sheila Dias (sheila.dias@pucrs.br) on 2019-06-06T13:10:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 KASSIUS MARQUES KIRSTEN - Dissertação - 11-05-2019.pdf: 940587 bytes, checksum: 365aea1fd67fa74001a5ee08a82353dc (MD5)Made available in DSpace on 2019-06-06T13:24:55Z (GMT). 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